D
Så jag tänkte sätta in takhögtalare och ev lite vägghögtalare.
Det ska inte vara något flåd då det är en lokal som inte kräver något örongodis.

Som jag förstått det så är det att dra högtalarekablarna till en förstärkare och sedan till något annat för att kunna spela trådlöst via mobilen. Så vad behöver man efter förstärkaren? vilken förstärkare är att rekommendera inom ett vettigt prisintervall?

Det var en hur långt är ett snöre fråga!

Nja, till förstärkaren ska du ju ha en lågnivåsignal helst, 3,5mm stereoplugg till 2xRCA brukar funka om du justerar din utgående volym på telefonen manuellt, alternativt något trådlöst för streaming, bluetooth eller airplay (beroende på mobil, airplay är apples variant). Från stärkaren till högtalarna, en lagom prisvärd högtalarkabel.

http://support.apple.com/kb/HT4437?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

http://www.hifiklubben.se/Products/denon-ceol-piccolo-natverks-stereosystem-49232/

Få inbyggda högtalare låter särskilt bra eftersom tillverkarna inte kan veta hur högtalarelementen ska anpassas till "lådvolymen" bakom baffeln. Dessutom kan konstiga resonanser uppstå i t.ex. byggskivorna. Små upphängda "satelliter" brukar faktiskt kunna ge betydligt bättre ljud. Vill man ha någon bas att tala om, måste självkärt en subbas in i systemet någonstans.

http://www.hifiklubben.se/Products/cambridge-minx-min-11-kompakthogtalare-46194/

D
norrbottenstorpet skrev:
Det var en hur långt är ett snöre fråga!

Nja, till förstärkaren ska du ju ha en lågnivåsignal helst, 3,5mm stereoplugg till 2xRCA brukar funka om du justerar din utgående volym på telefonen manuellt, alternativt något trådlöst för streaming, bluetooth eller airplay (beroende på mobil, airplay är apples variant). Från stärkaren till högtalarna, en lagom prisvärd högtalarkabel.

[länk]

[länk]

Få inbyggda högtalare låter särskilt bra eftersom tillverkarna inte kan veta hur högtalarelementen ska anpassas till "lådvolymen" bakom baffeln. Dessutom kan konstiga resonanser uppstå i t.ex. byggskivorna. Små upphängda "satelliter" brukar faktiskt kunna ge betydligt bättre ljud. Vill man ha någon bas att tala om, måste självkärt en subbas in i systemet någonstans.

[länk]
Nja, jag är ju mest intresserad hur jag får det att funka efter förstärkaren. Men som jag förstått det så kan jag mata in ett gäng högtalare i taket, dra kablarna till den punkt jag ska ha förstärkaren. Koppla in en Airport express eller Sonos till förstärkaren och sen egentligen bara att tuta och köra via mobilen?(med tuta och köra menar jag lägga ner timmar av nervsammanbrott innan det till slut fungerar).

Och ja, efter förstärkaren så återstår "bara" kabel och högtalare. Ska du ha fler högtalare än två som åtminstone kan garanteras att alla stereostärkare har kontakter för, bör du kontrollera högtalarimpedansen mot vad förstärkaren gillar att driva, alt. fundera över om en parallellkoppling behövs. Även med parallellkoppling drar du ditt kablage till en centralpunkt.

Kör du Android och om förstärkaren har HDMI-kontakt så är Chromecast ett smidigt alternativ.

norrbottenstorpet skrev:
...bluetooth eller airplay (beroende på mobil, airplay är apples variant)...
Kan vara värt att notera att en Bluetooth-ljudenhet som paras med Apple-produkt dyker upp under Airplay-menyn och uppfattas därmed som en "Airplay-enhet". :)

• Gilla
kysan
  • Laddar…
Om du har tänkt använda sonos så behöver du ingen separat förstärkare.
Connect:amp( hette tidigare connect 120 tror jag)
Beroende på antalet högtalare, stereo eller mono och impedans får du lägga till fler connect, fast så billigt blir det kanske inte då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.