El
Patrik_Hed: Jag kan också rekommendera den dosdimmer! Det är den första dosdimmern för LED som klarar av att dimra LED lika bra som Eltakos förra dosdimmer utan nolla dimrade glödljus. Dimrar lika snabbt! Annars har det varit ett problem med samtliga tidigare dosdimrar (Eltako, Vadsbo, Dimmax, Schneider Electric) att dom varit så fruuuktansvärt seeega.
Tobbe_3: Presentera gärna lite bilder på dom öppnade elcentralerna. Då finns det större chans att någon här upptäcker ev felkopplingar.
gasto: Det löste sig. Han hade skruvat ur lampan, därav gick ej ena lampan när grå kabel va ute.. allt löst tack
Bo.Siltberg: [citat] Nej, men det är en bra utgångspunkt för vidare bedömning av de risker jag listade för du är inte i hamn med enbart IP44.
Fairlane: Absolut. Jag har full förståelse för att den är bättre på många sätt, men för mig som saknar rabatter på material och inte har behörighet att koppla in så blir det inte värt merkostnaden. Jag kör motorvärmaren kanske 30 minuter längre än nödvändigt 100 dagar om året, dvs en merkostnad på runt 100 kr om året. Dessutom kan jag ta med den till landet eller någon annanstans :-)
tommib: Du kan inte gå ner lägre i ljus, det handlar om vad minsta effekten är som dimmern kan reglera.
Allmänobildad: Beror på vilken rotdosa man använder. Dom "vanliga" (elkos orangea) vill ha ett vanligt T70-hål. Perfektionisten använder hålsågen som fräser ur ett litet spår för kanten på dosan också, men det är enligt mig inte nödvändigt.
MagHam: [citat] Ja, redan när jag jobbade på lokala elverket några perioder på 80-talet var det en sak man aldrig frångick. Kontrollera spänningslöshet och sedan kortsluta alla tre faserna med varandra och lägga mot jord. Får aldrig någonsin underlåtas. Men tragisk olycka är det i alla fall såklart. Tänker också på anhöriga familjer :(
MagHam: [citat] :thumbup: Ja, dom lurar en del, men inte mig heller. Fula och inte alls speciellt "retro" om man synar dom lite. Dessutom dålig plast. Min svåger har haft sådana ett par år och vissa plastdetaljer har gulnat.
Thullen: [citat] Jobbade tidigare som industrielektriker och byggde ställverk till bland annat ång och gasturbiner, vissa kunder krävde att alla trådar i skåpen skulle vara grå och helt omärkta, så när man byggde skåpen drog man på märkning på samtliga kablar, och när skåpet var klart och godkänt så det sista man gjorde innan leverans var att klippa bort alla märkningar, helt rubbat men
magnoz: Stort tack för alla svar! Bra input med isolering för rören, det hade jag inte tänkt på överhuvudtaget.
Bo.Siltberg: Eftersom det är ett städuttag så sitter det dessutom på utmärkt höjd direkt under strömbrytaren. Naturligtvis har man full kontroll på vad som är fas och nolla när man installerar, annars låter man bli.
Oldfart: Köket är renoverat för säkert tio år sen. Att riva runt i det för att ändra eldragningen och göra åverkan på ytskick och snickerier är inte aktuellt. Elfirman i fråga var underentreprenör för en badrumsrenovering som utfördes för mer än halvår sedan, och jag har full förståelse för att de inte ser felsökning och åtgärder i köket som en del av det arbetet nu. Gissar att
senmathal: Ja det är diazed säkringar. Kabeln är dragen speciellt för elpatronen och direkt från säkringsskåpet som sitter i samma rum och är på 2,5 mm2. Jag har beställt 16 A passdelar. /Mats
elmont: OM ringen sitter rätt är det bara att skruva ut den, men det är rätt vanligt att ringen har tagit "vildgäng" och då kan man knacka lite på den så att den kommer i "rätt" gäng
Snailman: [citat] Ok, då drar jag i trådar för korskopplare så får Elektrikern ändra till impulsrelä om han vill sen, behåller taken öppna, men det hjälper ju inte för de slangar jag bara drar i väggarna, som en del av dem mellan korskopplarna.
Annika Markusbacka: Tack för alla svar!
tommib: [citat] Ja, fast det blir en bra tvättlina för grejerna man inte vill köra i torktumlaren. Lite stökigt att hänga upp sakerna bara men man blir ju inte av med tvätten i alla fall. ....ja, jag lovar, jag ska sluta nu.....
-Martin-: Sorry jag trodde Bo beskrev problematik av idag.
hempularen: Om detta är en lägenhet, så var den klassiska lösningen enfas 25A matning, alltså 25A huvudsäkring och 20A spissäkring. De övriga förbrukarna du nämner drar försumbart med ström jämfört med hällen, har du dessutom en separat ugn, på egen säkring så kanske iofs. huvudsäkringen börjar komma i farozonen, diskmaskin, kaffebryggare, dammsugare osv. är sådant som drar mycket
BrokenArrow: Elbutik: N1XV 3G1.5 12kr/m EXLQ-plus 3G1.5 14,90kr/m (50m) Clasohlson: EXLQ-plus 3G1.5 14,76kr/m (25m) Ingen större prisskillnad, och lättillgängligt hos Classe! :sly:
Demmpa: Det du behöver är ett tidrelä med frånslagsfördröjning http://www.hager.se/produkter/stroemstaellare-och-fastighetsautomatik/tid-och-belysningsstyrning/tidrelae/545.htm vars styrpuls kommer från rörelsevaktens utgång
Demmpa: Det finns sånnahär rörmuffar, http://www.clasohlson.com/se/Rörmuff/Pr362311000
Jonatan79: Trådar direkt från rör, jag är en han, är helt säker, senast jag kände efter iaf ;)
magnlar: Ja det är ju det bästa egentligen. Men känns som det finns mkt mer kompetenta folk här på forumet som ger vettigare svar och tips. Mina tidigare elektriker (ja de är behöriga) har sjabblat en del. Tex så matade elektrikern vitvarorna med 400volt och med mera. Så förtroendet är inte på topp.
13th Marine: Robet-san01: Dedär ser trevligt ut. STAKAP 3N ser ut att vara en mer fast monterat don, dock med kabelgenomföring på undersidan, får se hur jag passar in det. Och så kompletteras den med STAK 3N eller STAK 3K (med förgjuten sladd).
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är ett känt problem för just IT-jordning. Det är därför som det ansågs sämre förr, eftersom man ofta fick ett tyst jordfel som inte upptäcktes förrän vid exv. beröring av spänningssatt ledare. Idag så anser man dock att iom inträdet av övervakningssystem (motsv jordfelsbrytare) så är IT-jordning lika säkert och bra som andra system (t ex TN). Nu är ju
anders07: Ingen blymantel, eller mantel överhuvudtaget vad jag kan se i kabeln. När elektrikern gör om får han dra om allt påputs med EKK (eller liknande) och borra genom väggen för utomhusuttagen.