lamputtag i taket har följande trådar:
Två hoptvinnade blå
Två hoptvinnade bruna
Två hoptvinnade vita
Två hoptvinnande svarta
Jag kopplade vit och blå till min lampa som lyser så fint men nu är hälften av vägguttagen samt ytterligare ett lamputtag i rummet strömlösa.
Hur ska det vara kopplat för att vägguttagen och den andra taklampan ska funka också?
Lampan som jag kopplade är kopplad till en kronbrytare som har brun, vit och svart inkopplad.
Den andra lampan som inte lyser är kopplad till dimmer. I lamputtaget är den lampan kopplad på blå och vit tråd.
Tack
Två hoptvinnade blå
Två hoptvinnade bruna
Två hoptvinnade vita
Två hoptvinnande svarta
Jag kopplade vit och blå till min lampa som lyser så fint men nu är hälften av vägguttagen samt ytterligare ett lamputtag i rummet strömlösa.
Hur ska det vara kopplat för att vägguttagen och den andra taklampan ska funka också?
Lampan som jag kopplade är kopplad till en kronbrytare som har brun, vit och svart inkopplad.
Den andra lampan som inte lyser är kopplad till dimmer. I lamputtaget är den lampan kopplad på blå och vit tråd.
Tack
Bild före och efter din koppling?
De som var kopplade förut, är de fortfarande kopplade? Dvs när du kopplade in din lampa mellan vit och blå, lät du de ihopkopplade blå fortsätta var ihopkopplade?
Hypotes:
Blå nolla i detta fall. Vit är då en tändtråd
Ifall du kan tända och släcka lampan. En av brub och svart är också tändtråd och den andra av dem är fas. När du kopplade in din lampa bröt du vidarekopplingen i dosan vilket har lett till att de uttag som har slutat fungera inte har någon nolla.
Brasklapp: du kan inte lita på färger. Dra i trådarna för att se hur de är kopplade, använd multimeter för att mäta kontinuitet och spänning. Du får bättre hjälp här med bilder.
De som var kopplade förut, är de fortfarande kopplade? Dvs när du kopplade in din lampa mellan vit och blå, lät du de ihopkopplade blå fortsätta var ihopkopplade?
Hypotes:
Blå nolla i detta fall. Vit är då en tändtråd
Ifall du kan tända och släcka lampan. En av brub och svart är också tändtråd och den andra av dem är fas. När du kopplade in din lampa bröt du vidarekopplingen i dosan vilket har lett till att de uttag som har slutat fungera inte har någon nolla.
Brasklapp: du kan inte lita på färger. Dra i trådarna för att se hur de är kopplade, använd multimeter för att mäta kontinuitet och spänning. Du får bättre hjälp här med bilder.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bara för att klara av det med en gång, detta är behörighetskrävande arbete....
Tog du några bilder innan du började koppla? Mätte du något?
Hur har du kopplat? Med vilken materiel? Har du särat på några av de ihoptvinnade ledarna och lämnat en ände? Om ja, gör om gör rätt. Om nej, kontrollera anslutningarna. Här kan man framför allt misstänka problem med den blå ledaren som gissningsvis är nolla (men den kan egentligen vara något helt annat också).
Ta bilder på hur du kopplat nu så går det lättare.
Om du ska koppla, använd antingen ett lamputtag med två platser/plint så att du kan koppla vidare eller en lämplig toppklämma som du kan grena av från med en kort bit FK. Wago 221 eller 222 är överlägset bäst för hempulare.
...och välkommen till forumet!
Tog du några bilder innan du började koppla? Mätte du något?
Hur har du kopplat? Med vilken materiel? Har du särat på några av de ihoptvinnade ledarna och lämnat en ände? Om ja, gör om gör rätt. Om nej, kontrollera anslutningarna. Här kan man framför allt misstänka problem med den blå ledaren som gissningsvis är nolla (men den kan egentligen vara något helt annat också).
Ta bilder på hur du kopplat nu så går det lättare.
Om du ska koppla, använd antingen ett lamputtag med två platser/plint så att du kan koppla vidare eller en lämplig toppklämma som du kan grena av från med en kort bit FK. Wago 221 eller 222 är överlägset bäst för hempulare.
...och välkommen till forumet!
Ja suck.Daniel Stromberg skrev:
Färgerna på kablarna kan ju faktiskt vara vilka som helst.
Före ca 1971 var blå ganska ofta tändtråd, ibland fas. Kunde vara annat också, men vanligast så.
Efter ca 1973 är blå väldigt ofta nolla.
Före ca 2000 var svart ofta obruten fas, men före 1971 ca är det ca 40% chans att den är nolla, och 40% chans att den är fas och 20% chans att den är något annat. Samma med vit.
Så vet du inget mer än färgerna så måste du mäta och dra i trådar och göra annan felsökning, färgerna betyder ingenting.
Men vet du årtalet då detta installerades så kan färgerna kanske vara till liten hjälp.
Och välkommen till forumet (jag tror det är ett eko här.
edit:
disclaimer: Jag är elektriker och har mycket åsikter ... *hehe*
Redigerat:
hej och tack för hjälpen. Jag har inte kopplat el sen utbildning i lumpen så det är lite ringrostig.
Jag ska ta en bild och lägga upp men först förklaring på vad jag gjort. Ingenting var kopplat innan dvs det såg ut som jag beskrev i början. Hoptvinnande trådar i par. Jag mätte mellan vit och blå som jag misstänkte var tändtråd och nolla. Fick 230V. Lampan lyser och släcks när jag trycker på den ena av knapparna på kronkopplaren på väggen. Dock lämnade jag den ena vita och den ena blåa själva och jag misstänkte att detta var problemet eftersom nollan bryts till de andra uttagen. Det jag inte fattar är hur det ska vara kopplat. Kör jag in båda paren vit och blå i min sockerbit till lampan? Varför är det två av alla kablar? Specifikt varför är det två vita och två svarta tändtrådar? Är dessa trappkopplade till något annat uttag eller? Vägguttagen behöver väl bara brun och blå eller är jag ute och cyklar?
Jag ska ta en bild och lägga upp men först förklaring på vad jag gjort. Ingenting var kopplat innan dvs det såg ut som jag beskrev i början. Hoptvinnande trådar i par. Jag mätte mellan vit och blå som jag misstänkte var tändtråd och nolla. Fick 230V. Lampan lyser och släcks när jag trycker på den ena av knapparna på kronkopplaren på väggen. Dock lämnade jag den ena vita och den ena blåa själva och jag misstänkte att detta var problemet eftersom nollan bryts till de andra uttagen. Det jag inte fattar är hur det ska vara kopplat. Kör jag in båda paren vit och blå i min sockerbit till lampan? Varför är det två av alla kablar? Specifikt varför är det två vita och två svarta tändtrådar? Är dessa trappkopplade till något annat uttag eller? Vägguttagen behöver väl bara brun och blå eller är jag ute och cyklar?
Det låter inte som att du har gjort detta på ett säkert sätt. Var de bara ihoptvinnade utan toppklämma? I en dosa? Och nu har du lämnat ledarna lösa med naken koppar? Det finns antagligen en till dosa dit ledarna går. Hur vet du att svart är tändtråd och inte fas?
Eftersom du har brutit den blå är det ju självklart att efterföljande delar av kretsen slutar fungera. För din egen skull tycker jag att du ska ta hjälp av någon som kan detta. Jag säger inte det för att vara elak eller sur utan just för att det faktiskt finns risker med att koppla el om man gör fel. Både strömgenomgång och brand.
Eftersom du har brutit den blå är det ju självklart att efterföljande delar av kretsen slutar fungera. För din egen skull tycker jag att du ska ta hjälp av någon som kan detta. Jag säger inte det för att vara elak eller sur utan just för att det faktiskt finns risker med att koppla el om man gör fel. Både strömgenomgång och brand.
Välkommen till forumet.
I din lamp-sockerbit så ska du koppla in de ihoptvinnade noll-ledarna och en eller två tändtrådsledare. Fasledarna ska bara vara ihopkopplade i denna dosa, och på ett bättre sätt än tvinnade.
Sedan en varning - du verkar inte ha tillräckligt bra koll på el för att hemmapula. Det finns risk att du klantar till det på ett sätt som kan vara farligt. Jag skulle rekommendera att du tar en hög bilder och lägger upp här och frågar tills du förstår till fullo hur din installation fungerar innan du gör någon ändring. Eller ringer en elektriker.
I din lamp-sockerbit så ska du koppla in de ihoptvinnade noll-ledarna och en eller två tändtrådsledare. Fasledarna ska bara vara ihopkopplade i denna dosa, och på ett bättre sätt än tvinnade.
Sedan en varning - du verkar inte ha tillräckligt bra koll på el för att hemmapula. Det finns risk att du klantar till det på ett sätt som kan vara farligt. Jag skulle rekommendera att du tar en hög bilder och lägger upp här och frågar tills du förstår till fullo hur din installation fungerar innan du gör någon ändring. Eller ringer en elektriker.
Du har två av varje eftersom det är vidarekopplat från dosan. De går inte alla in i samma rör, eller hur? Du har kanske en till lampa eller två i samma rum?
Du ska inte koppla några trådar alls i lampans sockerbit. Du ska sätta dit ett takuttag med krok, eller om detta är en gammal fastighet, ett doslock med uttag. I detta uttag ska du hålla ihop trådparen. Det du säger om att inget var hopkopplat är helt enkelt fel. Det var visst hopkopplat, genom att det var tvinnat. Jag hoppas att det satt något annat där också, typ Torix.
Du ska i sämsta fall, om du inte kan sätta ett doslock av rätt typ, använda en bra toppklämma. Gärna då Wago 221/222. Ta den trepoliga varianten så att du får plats med både in- och utgående tråd samt en tråd till din lampa.
Du ska inte koppla några trådar alls i lampans sockerbit. Du ska sätta dit ett takuttag med krok, eller om detta är en gammal fastighet, ett doslock med uttag. I detta uttag ska du hålla ihop trådparen. Det du säger om att inget var hopkopplat är helt enkelt fel. Det var visst hopkopplat, genom att det var tvinnat. Jag hoppas att det satt något annat där också, typ Torix.
Du ska i sämsta fall, om du inte kan sätta ett doslock av rätt typ, använda en bra toppklämma. Gärna då Wago 221/222. Ta den trepoliga varianten så att du får plats med både in- och utgående tråd samt en tråd till din lampa.
Nej, läs mitt inlägg igen.Daniel Stromberg skrev:
De kanske behöver vit och svart, eller svart och vit. Eller vit svart och röd. Eller blå, brun, eller vit och blå, eller ...
Det kan faktiskt vara vilken kombination som helst. Först måste man försöka få ett grepp om åldern på anläggningen och troliga färger, eller börja med ren felsökning och att följa ledningar från dosa till dosa och kolla, anteckna, rita.
Själv kör jag på en blandning av detta, har jag svårt att bestämma mig för ett troligt färgschema (en arbetshypotes för färgerna) så händer det att jag öppnar något slumpmässigt vägguttag, strömbrytare eller elcentralen för att lite snabbare komma upp på banan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det som du kanske finner oklart här är att takdosor vanligen används som kopplingsdosor. Man kan alltså finna en mängd trådar som sticker iväg i en mängd olika rör i takdosan som går vidare till uttag, strömbrytare och andra (tak)dosor.Daniel Stromberg skrev:hej och tack för hjälpen. Jag har inte kopplat el sen utbildning i lumpen så det är lite ringrostig.
Vidare så parallellkopplar man aldrig med "dubbla ledare". Så om två ledare är ihopkopplade så handlar det om en vidarematning, en skarv. Detta bör du enkelt kunna se genom att ledarna försvinner in i två olika rör, eller hur? Så om man kopplar isär en skarv så kommer något att sluta fungera.
För att förstå hur saker ska kopplas in behöver du reda ut vad varje ledare har för funktion. Du har börjar helt rätt där genom att titta i dosan för strömbrytaren. Men av din beskrivning låter det som att det finns minst en kopplingsdosa emellan som du inte tittat i. Du har ju en strömbrytare till och minst en takdosa till för din andra lampa. Denna hänger nog ihop med den första på något vis. Kanske har du en tredje takdosa som vit m.fl är skarvade till? Du behöver skapa dig en bild av hur det är kopplat. Att mäta 230 V mellan vit och blå kan betyda olika saker, bl.a att blå är fas och vit skyddsjord, eller att både vit och blå är tändtrådar etc etc.
När du väl kollat detta så att du själv är säker på hur det ska kopplas så följ tommibs råd och montera ett lamputtag för att undvika samma frågeställningar nästa gång lampan ska kopplas loss/i. Det är olämpligt att skarva andra ledare på en lampas "sockerbit".
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det är på sin plats att påpeka att iom. att du har en vidarekoppling i takdosan som troligen går till bla. ett vägguttag så går det stora strömmar i kopplingarna. Det blir då extra viktigt att kopplingarna är välgjorda med rätt kopplingsmaterial. Det räcker att du kopplar in en dammsugare i vägguttaget, och har en dålig koppling i takdosan, så får du en brand.
Kopplingar som "bara" går till en lampa skall givetvis också vara välgjorda, men ett fel där får inte lika dramatiska följder eftersom lampan inte drar någon större ström.
Kopplingar som "bara" går till en lampa skall givetvis också vara välgjorda, men ett fel där får inte lika dramatiska följder eftersom lampan inte drar någon större ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade hur det mesta var kopplat i vardagsrummet och gjorde en bild som jag hoppas följde med nu. Jag har nu kopplat tillbaka till hur det var från början och ska köpa rätt lamputtag och kopplingsmaterial enligt förslag. Alla kopplingar i kopplingsdosorna är gjorda med torix.
Jag vill bara veta hur jag ska göra installationen av lamputtaget i takdosa 2, enligt bild. Vill även sätta in en dimmer istället för kronomkopplaren. Hur ska jag koppla in den?
Tack