Hej. Vad ska jag ha för motorskydd till min djupvattenpump?
Specifikationsetikett för Grundfos djupvattenpump med modellnummer MS402 och tekniska detaljer som effekt och RPM.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag kan tyda så ska motorskyddet vara på 3,4A.

Okej. Det som sitter där nu är ställt på max =2.5A (det satt en klenare pump förut).
Men den löser inte ut så jag borde väl kunna köra med det klenare motorskyddet?

Du hamnar i standardkategorin som är ställbar 2.5-4 A och det ska vara ett trefasigt motorskydd. Såna kan du hitta på de vanliga ställena som Jula, Biltema osv.

Att köra med befintliga kommer säkert ge problem med att det löser ut under vissa förutsättningar men då vet du och kan åtgärda om det visar sig. Normalt är det vettigast att sätta in och ställa skyddet efter vad man har men det gör ju inget att prova med det gamla när det är på det hållet med lägre märkström.

Redigerat:
Okej. Blir nog att byta framöver. Det som sitter där är sen 2000 iaf.
Tack för infon.

Du kan nog gott köra en stund på det skyddet om det inte löser ut. Skyddet i sig bör inte ta skada av det.

Anledningen till att det fungerar är att du har så kort gångtid på din pump. Skyddet och motorn hinner aldrig upp i temperatur och därmed så behöver inte heller verka. Om det skulle springa läck en gång och bara stå och forsa ut, eller om du vattnar mycket, så kan det hända att du hamnar i ett läge där skyddet löser.

Kort: När du har dit elektrikern av någon annan anledning så kan han byta skyddet medan han ändå är där, men mer snart än så behöver du nog inte byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.