2 467 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skarva gammalt 18,5-rör mot ny 20mm flexslang?
Lång historia kort har jag en tillbyggnad som jag rivit ut fullständigt inklusive tidigare elen. Den var tidigare dragen med kulo ut genom källarväggen snett under altanen och in genom väggen på tillbyggnaden.
Sen finns även en gammal kopplingsdosa i väggen för en trefasmatning till tvättmaskin som inte använts på evigheter. För att slippa dra nya rör från källaren, upp i huset och ut i tillbyggnaden så vill jag använda röret som går dit.
Röret är då 18,5mm och kommer ner via taket, jag vill kapa det i taket när jag ändå isolerar, men hur skarvar jag bäst ihop det med moderna 20mm-standarden? Hittar inga skarvmuffar för det?
Min nuvarande plan är att sätta en kopplingsdosa och se till att klamra röret ordentligt så det inte kan röra sig nånstans och sen med hjälp av dosan få dit ett 20mm flexrör att fortsätta med. Känns inte helt ok dock.
Japp jag vet att det är behörighetskrävande.
Sen finns även en gammal kopplingsdosa i väggen för en trefasmatning till tvättmaskin som inte använts på evigheter. För att slippa dra nya rör från källaren, upp i huset och ut i tillbyggnaden så vill jag använda röret som går dit.
Röret är då 18,5mm och kommer ner via taket, jag vill kapa det i taket när jag ändå isolerar, men hur skarvar jag bäst ihop det med moderna 20mm-standarden? Hittar inga skarvmuffar för det?
Min nuvarande plan är att sätta en kopplingsdosa och se till att klamra röret ordentligt så det inte kan röra sig nånstans och sen med hjälp av dosan få dit ett 20mm flexrör att fortsätta med. Känns inte helt ok dock.
Japp jag vet att det är behörighetskrävande.
Kan du rädda någon gammal skarvmuff för 18,5 röret? Är den i så fall av lite halvmjuk plast? Värm den i så fall lite försiktigt med varmluftspistol så den går att vidga upp till 20mm. När man skarvar gamla rör som är drygt 15mm med nya 16-rör så fungerar denna metod i alla fall utmärkt. Då är det bara att trycka i 16-röret när man värmt. Med 20-rör kan det nog vara ide att tälja till en liten konad träpinne för att öppna muffen lite försiktigt, då storleksskillnaden är större.
Har du ingen gammal muff så går det ju att göra det gamla röret tjockare med eltejp så det passar i en ny 20-muff, men den lösningen känns mer EPA.
I båda fallen gäller rejält med klammer på båda rören intill skarven så de inte riskerar att glida isär när man drar i trådarna på grund av den storleksskillnad som trots allt är där.
Har du ingen gammal muff så går det ju att göra det gamla röret tjockare med eltejp så det passar i en ny 20-muff, men den lösningen känns mer EPA.
I båda fallen gäller rejält med klammer på båda rören intill skarven så de inte riskerar att glida isär när man drar i trådarna på grund av den storleksskillnad som trots allt är där.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden