15 043 läst ·
36 svar
15k läst
36 svar
Något som jag har gjort fel eller kunde gjort lättare?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Shit jag blir alldeles svettig av alla idiotiska tips, och framförallt alla konstiga frågor som ingen borde ställa om man ska jobba i en elcentral. Jag är fullt medveten om att elektriker kostar massvis med pengar och att det oftast går bra att utöka med en grupp själv.
Men här har du alldeles för många riskmoment och för lite kunskap för att göra det själv, jag hoppas för din skull att du får till det på ett säkert sätt, men du har inte kunskapen att utföra detta jobb säkert.
Har inte läst igenom sida 2 över huvud taget, men du ska inte lägga in faserna på huvudbrytaren, det verkar du ha förstått. Många gamla plåtcentraler har 3 st nollskenor, ofta är bara den övre inkopplad. Kopplar man in nolla på någon av de andra 2 nollskenorna är brandrisken direkt överhängande.
5x2.5 får du inte alltid säkra 16A, det beror på längd, förläggning och förimpedans.
Men här har du alldeles för många riskmoment och för lite kunskap för att göra det själv, jag hoppas för din skull att du får till det på ett säkert sätt, men du har inte kunskapen att utföra detta jobb säkert.
Har inte läst igenom sida 2 över huvud taget, men du ska inte lägga in faserna på huvudbrytaren, det verkar du ha förstått. Många gamla plåtcentraler har 3 st nollskenor, ofta är bara den övre inkopplad. Kopplar man in nolla på någon av de andra 2 nollskenorna är brandrisken direkt överhängande.
5x2.5 får du inte alltid säkra 16A, det beror på längd, förläggning och förimpedans.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Tråden är från 2011...
//Patrik
//Patrik
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Patrik: ibland dyker det upp riktigt gamla trådar i "liknande ämnen" längst ner
Lätt hänt att det blir en "nekropost" då.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Klicka här för att svara