tommib
Vad spelar toppklämman för roll? Jordledaren ska ändå inte användas så du kan sätta en ubåt på den och lägga den åt sidan i bägge ändar.
 
tommib skrev:
Vad spelar toppklämman för roll? Jordledaren ska ändå inte användas så du kan sätta en ubåt på den och lägga den åt sidan i bägge ändar.
är det inte dumt att dra jordledare som inte är ansluten?
så om någon i framtiden får för sig att exempelvis fixa ett nytt eluttag där, ansluter gulgrön i tron att det är en jordledare, och en olycka sker?

i så fall känns det bättre för mig att köra krympslang på gulgrön än att göra så
 
Poontus skrev:
är det inte dumt att dra jordledare som inte är ansluten?
så om någon i framtiden får för sig att exempelvis fixa ett nytt eluttag där, ansluter gulgrön i tron att det är en jordledare, och en olycka sker?

i så fall känns det bättre för mig att köra krympslang på gulgrön än att göra så
Kan man inte då istället bara klippa av den gulgröna tråden i nivå med det skalade ytterhöljet i båda ändar? Då blir den för kort för att använda över huvud taget så den som i framtiden vill sätta dit ett jordat uttag får då också byta kabelsnutten och du slipper tänka på framtida klantskallar
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Stuff skrev:
Kan man inte då istället bara klippa av den gulgröna tråden i nivå med det skalade ytterhöljet i båda ändar? Då blir den för kort för att använda över huvud taget så den som i framtiden vill sätta dit ett jordat uttag får då också byta kabelsnutten och du slipper tänka på framtida klantskallar
ja det måste vara det enklaste, billigaste och snabbaste. var ju egentligen det jag frågade om redan i första inlägget, men att jag undrade om det var korrekt att göra så.
 
Poontus skrev:
ska fundera på saken, mitt motstånd är egentligen grundat på att toppklämman för jorden redan är full och det börjar redan bli smått trångt i kopplingsdosan. men det är ju ingen stor sak att byta den heller.

inkommande kabel för skyddsjord är förresten svart i denna kopplingsdosa, någon har sedan tejpat den med gulgrön tejp
Jag är inte heller elektriker så mitt inlägg var också en fråga snarare än ett frågetecken.
Annars känns det väl inte som någon stor grej att lösa det med att byta ut toppklämman uppe i kopplingsdosan så att du kan ansluta jorden ändå och inte låta det hela falla på en enstaka klämma
 
Mikael_L
Ja allt är redan sagt i tråden, men i olika inlägg.

Gulgröna får absolut ej användas till annat än PE, inte ens med tejpade ändar eller krympslang. Det står nämligen i reglerna "färgmärkt i hela sin längd".

Så får du inte tag i den smått esoteriska 3x1,5 så blir det en 4-ledare, 4g1,5 eller 5-ledare, 5g1,5.
Klipp bort gulgröna precis jäms med avmantlingen du. Den är i praktiken oanvändbar här ändå, och dessutom en väldigt kort stump kabel att byta annars.

Mitt tips är att köpa EXLQ som både är lätt att förlägga rakt och snyggt och har dessutom rätt trevligt tunn ytterdiameter.
Annars blir EXQ bäst, ännu tunnare yd, men däremot svår att förlägga rakt och snyggt, dock är den bättre än EKK i båda parametrarna.

Bauhaus säljer väl på lösmeter + har ett ganska brett sortiment?
 
Då var det äntligen fixat, har irriterat mig på detta i nästan 3 år.

det gick åt 90cm

före
Öppen elektrisk anslutningsdosa med ordnade kablar och säkerhetskåpor på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter
Öppen elektrisk kopplingsdosa med flera ihopkopplade kablar och RJ45-kontakter, ordentligt fixerad efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.