3 613 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
val av kabel dubbel kronbrytare
tack, ska kolla det, är tyvärr 15 mil ifrån nu så blir väl till våren.jbr skrev:
såg att Krauta har haft men att den har utgått ur sortimentet
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/installationskabel-ekkj-3x2-5mm2-125m
är det inte dumt att dra jordledare som inte är ansluten?tommib skrev:
så om någon i framtiden får för sig att exempelvis fixa ett nytt eluttag där, ansluter gulgrön i tron att det är en jordledare, och en olycka sker?
i så fall känns det bättre för mig att köra krympslang på gulgrön än att göra så
Kan man inte då istället bara klippa av den gulgröna tråden i nivå med det skalade ytterhöljet i båda ändar? Då blir den för kort för att använda över huvud taget så den som i framtiden vill sätta dit ett jordat uttag får då också byta kabelsnutten och du slipper tänka på framtida klantskallarPoontus skrev:
ja det måste vara det enklaste, billigaste och snabbaste. var ju egentligen det jag frågade om redan i första inlägget, men att jag undrade om det var korrekt att göra så.Stuff skrev:
Jag är inte heller elektriker så mitt inlägg var också en fråga snarare än ett frågetecken.Poontus skrev:ska fundera på saken, mitt motstånd är egentligen grundat på att toppklämman för jorden redan är full och det börjar redan bli smått trångt i kopplingsdosan. men det är ju ingen stor sak att byta den heller.
inkommande kabel för skyddsjord är förresten svart i denna kopplingsdosa, någon har sedan tejpat den med gulgrön tejp
Annars känns det väl inte som någon stor grej att lösa det med att byta ut toppklämman uppe i kopplingsdosan så att du kan ansluta jorden ändå och inte låta det hela falla på en enstaka klämma
Ja allt är redan sagt i tråden, men i olika inlägg.
Gulgröna får absolut ej användas till annat än PE, inte ens med tejpade ändar eller krympslang. Det står nämligen i reglerna "färgmärkt i hela sin längd".
Så får du inte tag i den smått esoteriska 3x1,5 så blir det en 4-ledare, 4g1,5 eller 5-ledare, 5g1,5.
Klipp bort gulgröna precis jäms med avmantlingen du. Den är i praktiken oanvändbar här ändå, och dessutom en väldigt kort stump kabel att byta annars.
Mitt tips är att köpa EXLQ som både är lätt att förlägga rakt och snyggt och har dessutom rätt trevligt tunn ytterdiameter.
Annars blir EXQ bäst, ännu tunnare yd, men däremot svår att förlägga rakt och snyggt, dock är den bättre än EKK i båda parametrarna.
Bauhaus säljer väl på lösmeter + har ett ganska brett sortiment?
Gulgröna får absolut ej användas till annat än PE, inte ens med tejpade ändar eller krympslang. Det står nämligen i reglerna "färgmärkt i hela sin längd".
Så får du inte tag i den smått esoteriska 3x1,5 så blir det en 4-ledare, 4g1,5 eller 5-ledare, 5g1,5.
Klipp bort gulgröna precis jäms med avmantlingen du. Den är i praktiken oanvändbar här ändå, och dessutom en väldigt kort stump kabel att byta annars.
Mitt tips är att köpa EXLQ som både är lätt att förlägga rakt och snyggt och har dessutom rätt trevligt tunn ytterdiameter.
Annars blir EXQ bäst, ännu tunnare yd, men däremot svår att förlägga rakt och snyggt, dock är den bättre än EKK i båda parametrarna.
Bauhaus säljer väl på lösmeter + har ett ganska brett sortiment?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


