4
Hej,

Jag ska sätta ditt ett utanpåliggande eluttag.
Råkade köpa fel blev 4G1,5mm (EKK)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Installationskabel-EKK-2000034512/?artId=35020

Det är väll ingen fel att bara använda 2 av ledarna (jag har inte jord) för att sedan inte använda två av ledarna (inte använda: jord + svart ).
Behöver jag blinda de två jag inte använder eller kan jag låta de bara ligga i dosan ?

Mvh
4fun

Edit: Jag vet att jag inte är elektriker, och att jag inte får göra det här. Jag är medveten om riskerna, men gör det ändå :)

Du behöver inte använda alla trådarna i kabeln, men låt dom vara hela och avsluta med en typ Wago eller klipp dom så nära manteln du kan.

Det är bättre att avsluta åtminstone den gul/gröna i en ubåt eller wago. Skyddsjorden kan man vilja använda om man skall uppgradera anläggningen till jordat utförande i framtiden.

Är det bara en komplettering i ett rum med enstaka ojordade uttag? Är det däremot en nyinstallation i ett rum utan vägguttag krävs idag att jordade uttag och lamputtag monteras och att jordfelsbrytare är monterad eller monteras.
När man monterar ett enstaka ojordat uttag krävs att man gör en riskbedömning om den isolerade miljön finns på platsen där uttaget skall monteras.

4
Tack för all hjälp!!

Det är en komplettering till redan befintlig el.
Innan året är slut, har jag (läs elektriker) förhoppningsvis uppgraderat elen till jordat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.