just nu har jag en enkel strömbrytare vid sidan av badrumsspegeln som både tänder spegellampan och badrumsfläkten, en tvåpolig ledning (blå/svart) går från strömbrytaren till en kopplingsplint ovanför spegeln.

jag vill separera fläkten från lampan genom att uppgradera till en kronbrytare.
Det jag nu undrar är hur jag bör göra med kabeln, strömbrytaren har idag ingen jord, endast fas.
går jag upp till en trepolig kabel då blir det ju med gulgrön, känns ju helt galet att koppla fasen på den, antar att tejpa den i annan färg egentligen inte heller är okej(?)

i så fall måste jag köpa en fyrpolig kabel, men är det någon vits med att dra ner jord till strömbrytaren? eller bör jag klippa jorden?

kabeln är utanpåliggande, mindre än en meter till längden, så EKK verkar vara enda alternativet?
 
Nä, den grön/gula får aldrig användas till något annat än skyddsjord även om förväxlingsrisken i detta fall är låg. Så du behöver en fyr eller femledare beroende på vad du lättast får tag på, EKK, EXK, EXQ, EXLQ, EKLK eller annan kabel dock inte EKRK. Oanvända ledare brukar man lägga åt sidan för ev framtida bruk t.ex i form av ett uttag under strömbrytaren, men i detta fall är kanske sannolikheten tveksam, och inte heller så viktig då det handlar om en meter kabel som lätt kan bytas.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju 3ledare utan jord också .
 
Bo.Siltberg skrev:
Nä, den grön/gula får aldrig användas till något annat än skyddsjord även om förväxlingsrisken i detta fall är låg. Så du behöver en fyr eller femledare beroende på vad du lättast får tag på, EKK, EXK, EXQ, EXLQ, EKLK eller annan kabel dock inte EKRK. Oanvända ledare brukar man lägga åt sidan för ev framtida bruk t.ex i form av ett uttag under strömbrytaren, men i detta fall är kanske sannolikheten tveksam, och inte heller så viktig då det handlar om en meter kabel som lätt kan bytas.
ja förväxlingsrisken är väldigt liten, vägguttag satte en elektriker upp på andra sidan spegeln under 2015.
om det blir på gulgrön då kommer jag köra krympslang över den


nisse123 skrev:
Det finns ju 3ledare utan jord också .
och vad heter den och säljs var per meter till rimligt pris? har letat mycket men är svårt att hitta, många verkar ju dessutom bara vilja sälja långa längder, typ 50meter
 
Jag tror du missuppfattade vad jag skrev som att det fanns ett val här. Du ska inte använda grön/gul som tändtråd. Även om det rent praktiskt kanske går att motivera så gör man inte så.

Treledare utan skyddsjord lär du bara hitta hos grossisterna eller nätbutikerna.
 
tommib
Det är mycket svårt som icke elektriker att hitta 3X1,5 som kabeln utan gulgrön heter. Köp 4G1,5 EXQ eller liknande, den finns på lösmeter på alla större byggvaruhus så det finns ingen ursäkt att hålla på med att tejpa gulgrön.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tror du missuppfattade vad jag skrev som att det fanns ett val här. Du ska inte använda grön/gul som tändtråd. Även om det rent praktiskt kanske går att motivera så gör man inte så.

Treledare utan skyddsjord lär du bara hitta hos grossisterna eller nätbutikerna.
nej jag missförstod inte, men det lutar åt att det blir den lösningen om jag inte hittar kabel till försvarbart pris.
den nätbutik som jag kommer beställa flertalet produkter av (400V relaterat) har inte någon treledare utan skyddsjord, har försökt titta hos andra butiker men hittar inte.
 
hsd
Vadå försvarbart pris, det handlar ju om en ynka meter :confused:
 
hsd skrev:
Vadå försvarbart pris, det handlar ju om en ynka meter :confused:
ja precis, så då lägger man inte 1000kr+ för 50 meter
sen lägg på dyr frakt som många har. pengarna finns inte till detta. nuvarande brytare är fasttejpad så jag har 0 dåligt samvete om jag fixar detta med krympslang, men säg var jag köper kabeln annars.

ska se om jag hittar någon gammal kabel som ligger och skräpar som jag kan använda med någon av dom gamla färg koderna.
 
hsd
Närmaste elbutik kan sälja Dig en meter
 
hsd skrev:
Närmaste elbutik kan sälja Dig en meter
vilken? har kollat runt hos 10 talet nu (internet + butiker i den mindre stad jag bor i) och hittar ingen som säljer 3 polig installationskabel utan gulgrön.
 
hsd
Ta en 4g1,5
Egentligen är det Du tänker göra en nyinstallation ,och det krävs elektriker till det.
 
tommib
Precis, ta fyrledare. Prisskillnaden är irrelevant när det är en meter.
 
Jag har köpt EKK-LIGHT 2x1,5mm2 på Hornbach, det är ju inte helt omöjligt att de även har 3x1,5 mm2.
 
hsd skrev:
Ta en 4g1,5
ska fundera på saken, mitt motstånd är egentligen grundat på att toppklämman för jorden redan är full och det börjar redan bli smått trångt i kopplingsdosan. men det är ju ingen stor sak att byta den heller.

inkommande kabel för skyddsjord är förresten svart i denna kopplingsdosa, någon har sedan tejpat den med gulgrön tejp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.