just nu har jag en enkel strömbrytare vid sidan av badrumsspegeln som både tänder spegellampan och badrumsfläkten, en tvåpolig ledning (blå/svart) går från strömbrytaren till en kopplingsplint ovanför spegeln.
jag vill separera fläkten från lampan genom att uppgradera till en kronbrytare.
Det jag nu undrar är hur jag bör göra med kabeln, strömbrytaren har idag ingen jord, endast fas.
går jag upp till en trepolig kabel då blir det ju med gulgrön, känns ju helt galet att koppla fasen på den, antar att tejpa den i annan färg egentligen inte heller är okej(?)
i så fall måste jag köpa en fyrpolig kabel, men är det någon vits med att dra ner jord till strömbrytaren? eller bör jag klippa jorden?
kabeln är utanpåliggande, mindre än en meter till längden, så EKK verkar vara enda alternativet?
jag vill separera fläkten från lampan genom att uppgradera till en kronbrytare.
Det jag nu undrar är hur jag bör göra med kabeln, strömbrytaren har idag ingen jord, endast fas.
går jag upp till en trepolig kabel då blir det ju med gulgrön, känns ju helt galet att koppla fasen på den, antar att tejpa den i annan färg egentligen inte heller är okej(?)
i så fall måste jag köpa en fyrpolig kabel, men är det någon vits med att dra ner jord till strömbrytaren? eller bör jag klippa jorden?
kabeln är utanpåliggande, mindre än en meter till längden, så EKK verkar vara enda alternativet?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nä, den grön/gula får aldrig användas till något annat än skyddsjord även om förväxlingsrisken i detta fall är låg. Så du behöver en fyr eller femledare beroende på vad du lättast får tag på, EKK, EXK, EXQ, EXLQ, EKLK eller annan kabel dock inte EKRK. Oanvända ledare brukar man lägga åt sidan för ev framtida bruk t.ex i form av ett uttag under strömbrytaren, men i detta fall är kanske sannolikheten tveksam, och inte heller så viktig då det handlar om en meter kabel som lätt kan bytas.
ja förväxlingsrisken är väldigt liten, vägguttag satte en elektriker upp på andra sidan spegeln under 2015.Bo.Siltberg skrev:Nä, den grön/gula får aldrig användas till något annat än skyddsjord även om förväxlingsrisken i detta fall är låg. Så du behöver en fyr eller femledare beroende på vad du lättast får tag på, EKK, EXK, EXQ, EXLQ, EKLK eller annan kabel dock inte EKRK. Oanvända ledare brukar man lägga åt sidan för ev framtida bruk t.ex i form av ett uttag under strömbrytaren, men i detta fall är kanske sannolikheten tveksam, och inte heller så viktig då det handlar om en meter kabel som lätt kan bytas.
om det blir på gulgrön då kommer jag köra krympslang över den
och vad heter den och säljs var per meter till rimligt pris? har letat mycket men är svårt att hitta, många verkar ju dessutom bara vilja sälja långa längder, typ 50meternisse123 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag tror du missuppfattade vad jag skrev som att det fanns ett val här. Du ska inte använda grön/gul som tändtråd. Även om det rent praktiskt kanske går att motivera så gör man inte så.
Treledare utan skyddsjord lär du bara hitta hos grossisterna eller nätbutikerna.
Treledare utan skyddsjord lär du bara hitta hos grossisterna eller nätbutikerna.
Det är mycket svårt som icke elektriker att hitta 3X1,5 som kabeln utan gulgrön heter. Köp 4G1,5 EXQ eller liknande, den finns på lösmeter på alla större byggvaruhus så det finns ingen ursäkt att hålla på med att tejpa gulgrön.
nej jag missförstod inte, men det lutar åt att det blir den lösningen om jag inte hittar kabel till försvarbart pris.Bo.Siltberg skrev:
den nätbutik som jag kommer beställa flertalet produkter av (400V relaterat) har inte någon treledare utan skyddsjord, har försökt titta hos andra butiker men hittar inte.
ja precis, så då lägger man inte 1000kr+ för 50 meterhsd skrev:
sen lägg på dyr frakt som många har. pengarna finns inte till detta. nuvarande brytare är fasttejpad så jag har 0 dåligt samvete om jag fixar detta med krympslang, men säg var jag köper kabeln annars.
ska se om jag hittar någon gammal kabel som ligger och skräpar som jag kan använda med någon av dom gamla färg koderna.
ska fundera på saken, mitt motstånd är egentligen grundat på att toppklämman för jorden redan är full och det börjar redan bli smått trångt i kopplingsdosan. men det är ju ingen stor sak att byta den heller.hsd skrev:
inkommande kabel för skyddsjord är förresten svart i denna kopplingsdosa, någon har sedan tejpat den med gulgrön tejp
