Känns oerhört osannolikt att det plötsligt skulle blevat dålig kontakt internt i en tredjedel av armaturerna. Rör kan vi tydligen också utesluta. Spänningsbortfall eller kassa don.
1 853 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Vissa taklampor har slutat fungera i garaget
-
-
30 dec 2017 16:37 #17
Låter misstänkt som ett tillverkningsfel. Kan vara interna kontaktanslutningar, eller kondingar eller spolar eller tillhörande elektronik om det finns. Bör ju då vara något/någonstans som påverkar båda rören.
-
30 dec 2017 16:52 #18
Enklast är väl att mäta spänning in och ut ur armaturen då vet vi om det är armaturfel eller ligger i anläggningen.
Som det ser ut på bilderna verkar armaturerna vara överkopplade. Är det treledare mellan så kan det inte vara annat än armaturfel. Antar att de är inköpta samtidigt och därmed tillverkade samtidigt. Inte ovanligt med att enstaka batcher går sönder ungefär samtidigt. Särskilt inom lågprissegmentet.
Skummade bara tråden lite snabbt. Hur är det med garantitiden? -
30 dec 2017 18:09 #19
Tror med det är tillverkningsfel. Idag när jag gick in i garaget så fungerade alla lampor utom 2. Det är 3 ledare mellan och i och med att lampor både föra och efter i kedjan fungerar så känns allt annat konstigt.
Armaturerna är inte köpta samtidigt utan i 3 olika butiker. Alla är köpta samma dag men i olika butiker. Åkte runt till 3 biltema-butiker för att få ihop alla under en dag. De är köpta under sommaren 2015. Garanti lämnar de bara i 1 år. Men det borde väl kunna gå att reklamera varan vilket man får i 3 år?Redigerat 30 dec 2017 18:20 -
30 dec 2017 19:16 #20
Tyvärr förekommer det elektroniska drivdon av låg kvalitet i billiga amaturer. Ett bra drivdon från t.ex Tridonic kostar mer än hela lågprisamaturen.
- Laddar…
-
30 dec 2017 19:20 #21
Du har ALLTID rätt till 3 års reklamation. De där låter som att den ska kunna täckas av den. Jobbat som serviceansvarig på en av sveriges största hemelektronikfirmor och 99,9% av alla reklamation där de gällde "döda" komponenter såsom kretskort osv så tog tillverkaren det. Det som är krångligt efter garantin gått ut att få rätt är en rörlig del som gått sönder då dem räknas att dem slits på ett mekaniskt sätt.
-
Medlem · Blekinge · 6 801 inlägg 31 dec 2017 09:1931 dec 2017 09:19 #22
-
31 dec 2017 11:21 #23
Exakt samma problem är det med många billiga LED-armaturer. Samma skitelektrolyt går sönder även där. Var involverad i ett bostadsbolag som köpt något skräp som de satt upp i trapphusen. En optimistisk tillverkare påstod att de skulle hålla 70 000 h. Efter 2-3 år gick de sönder på löpande band. Elektrolyt med mystiskt fabrikat var kass.
För den som vill felsöka rekommenderas en s.k. ESR (ekvivalent serieresistans)-mätare för att kolla elektrolyter. ESR ska normal vara mkt litet, tiondels ohm. När kondingarna börjar bli dåliga drar ESR iväg till många ohm och då är kondingen oduglig. Att mäta kapacitansen är inte lika säkert för den kan mäta helt OK men ha kasst ESR-värde.
Felet uppstår också i diverse annat switchat jox av tvivelaktig kvalitet som exempelvis små nätadapters. Även platt-TV drabbas av den här sjukan. Trist men sant att kvaliteten på elektronik ofta är så sanslöst dålig.- Laddar…
-
31 dec 2017 13:56 #24
Jag ska märka upp vilka armaturer som inte fungerar korrekt. Tar sedan och kontaktar biltema innan jag monterar ner grejerna för att se vad dem säger om det hela.
-
6 jan 2018 19:18 #25
Har inte kollat på med att reklamera till biltema ännu men jag är också lite inne på att skaffa andra drivdon av bättre kvalité. Själva armaturen i sig har jag svårt se att den ska gå sönder inom överskådlig framtid. Reklamerar jag lysrören så blir jag dels utan lysrör ett tag och dels lär jag får samma skit igen. Så jag har börjat kolla om det finns några prisvärda drivdon. Eftersom det inte är alla lampor som är slut så kan jag ju komplettera med tiden så att säga. Har hittar de här drivdonen, de borde väl passa?
https://www.conrad.se/OSRAM-Lysr%f6...nrad-swe&pi=757135&ci=SHOP_AREA_22537_1900740
Får inte att länken att fungera om man bara klickar på den, högerklicka och välj "öppna i nytt fönster" så kommer man in på den. -
7 jan 2018 09:09 #26
Har startat ny tråd om det ovan skrivna, skriv där istället: https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-drivdon-fungerar-dessa.308952/