Byggahus.se

Vissa taklampor har slutat fungera i garaget

1. E
    Medlem · 1 962 inlägg

Emil_K

Medlem
    Känns oerhört osannolikt att det plötsligt skulle blevat dålig kontakt internt i en tredjedel av armaturerna. Rör kan vi tydligen också utesluta. Spänningsbortfall eller kassa don.

• Laddar…
  2. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 127 inlägg

Oldboy

Medlem
    Låter misstänkt som ett tillverkningsfel. Kan vara interna kontaktanslutningar, eller kondingar eller spolar eller tillhörande elektronik om det finns. Bör ju då vara något/någonstans som påverkar båda rören.

3. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Enklast är väl att mäta spänning in och ut ur armaturen då vet vi om det är armaturfel eller ligger i anläggningen.

Som det ser ut på bilderna verkar armaturerna vara överkopplade. Är det treledare mellan så kan det inte vara annat än armaturfel. Antar att de är inköpta samtidigt och därmed tillverkade samtidigt. Inte ovanligt med att enstaka batcher går sönder ungefär samtidigt. Särskilt inom lågprissegmentet.

Skummade bara tråden lite snabbt. Hur är det med garantitiden?

4. F
    Medlem · Halland · 1 917 inlägg

FRS05

Medlem
    Tror med det är tillverkningsfel. Idag när jag gick in i garaget så fungerade alla lampor utom 2. Det är 3 ledare mellan och i och med att lampor både föra och efter i kedjan fungerar så känns allt annat konstigt.

Armaturerna är inte köpta samtidigt utan i 3 olika butiker. Alla är köpta samma dag men i olika butiker. Åkte runt till 3 biltema-butiker för att få ihop alla under en dag. De är köpta under sommaren 2015. Garanti lämnar de bara i 1 år. Men det borde väl kunna gå att reklamera varan vilket man får i 3 år?

Redigerat 30 dec 2017 18:20
  5. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Tyvärr förekommer det elektroniska drivdon av låg kvalitet i billiga amaturer. Ett bra drivdon från t.ex Tridonic kostar mer än hela lågprisamaturen.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 727 inlägg
    Du har ALLTID rätt till 3 års reklamation. De där låter som att den ska kunna täckas av den. Jobbat som serviceansvarig på en av sveriges största hemelektronikfirmor och 99,9% av alla reklamation där de gällde "döda" komponenter såsom kretskort osv så tog tillverkaren det. Det som är krångligt efter garantin gått ut att få rätt är en rörlig del som gått sönder då dem räknas att dem slits på ett mekaniskt sätt.

7. T
    Medlem · Blekinge · 6 801 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Reklamera kan du hur länge som helst. Men garantin gäller bara ett år. Det är skillnad. OM ett fel uppstår inom tre år och du reklamerar har du bevisbördan att det är tillverkningsfel.

8. S
    Medlem · Värmland · 71 inlägg

SM4UKE

Medlem
    Tyvärr stämmer det alldeles för bra. Säkert sämsta sortens drivdon i Biltemas armatur (om vi förutsätter att det är HF-don). Ett vanligt problem är den elektrolytkondensator som sitter efter likriktaren. Brukar vara kanske 10-100 uF och märkspänning ca 400V. Inte sällan syns det att toppen är bullig på en kass konding, eller också har den exploderat. Billiga drivdon har skräpkondingar som åldras mycket snabbt. Vanligt med fantasifulla namn. Finns tom en sajt på nätet om detta "Badcaps.net". Tyvärr är det nog en tidsfråga tills resten av armaturerna kommer att ge upp, en efter en. Med lite tur går det att laga genom att byta kondensatorerna. Finns på exempelvis Elfa. Är man ute efter billiga lysrörsarmaturer skulle i alla fall jag sky billiga med HF-don som pesten och i stället köpa med vanliga T8-rör/drosslar/glimtändare. Glimtändaren byter man sedan mot elektronisk så håller lysrören längre. Skit i korkade argument som energisparande - den påstådda vinsten med HF-donen äts ju upp direkt flera gånger om när (inte om!) drivdonen havererar. Eller också köper man kvalitetsgrejer från början. Går det inte att laga befintliga drivdon går det säkert att sätta dit något nytt. Fall dock inte för frestelsen att köpa något skräp. :p

Exakt samma problem är det med många billiga LED-armaturer. Samma skitelektrolyt går sönder även där. Var involverad i ett bostadsbolag som köpt något skräp som de satt upp i trapphusen. En optimistisk tillverkare påstod att de skulle hålla 70 000 h. Efter 2-3 år gick de sönder på löpande band. Elektrolyt med mystiskt fabrikat var kass.

För den som vill felsöka rekommenderas en s.k. ESR (ekvivalent serieresistans)-mätare för att kolla elektrolyter. ESR ska normal vara mkt litet, tiondels ohm. När kondingarna börjar bli dåliga drar ESR iväg till många ohm och då är kondingen oduglig. Att mäta kapacitansen är inte lika säkert för den kan mäta helt OK men ha kasst ESR-värde.

Felet uppstår också i diverse annat switchat jox av tvivelaktig kvalitet som exempelvis små nätadapters. Även platt-TV drabbas av den här sjukan. Trist men sant att kvaliteten på elektronik ofta är så sanslöst dålig.

• Laddar…
  9. F

FRS05

Medlem
    Jag ska märka upp vilka armaturer som inte fungerar korrekt. Tar sedan och kontaktar biltema innan jag monterar ner grejerna för att se vad dem säger om det hela.

10. F

FRS05

Medlem
    Har inte kollat på med att reklamera till biltema ännu men jag är också lite inne på att skaffa andra drivdon av bättre kvalité. Själva armaturen i sig har jag svårt se att den ska gå sönder inom överskådlig framtid. Reklamerar jag lysrören så blir jag dels utan lysrör ett tag och dels lär jag får samma skit igen. Så jag har börjat kolla om det finns några prisvärda drivdon. Eftersom det inte är alla lampor som är slut så kan jag ju komplettera med tiden så att säga. Har hittar de här drivdonen, de borde väl passa?

https://www.conrad.se/OSRAM-Lysr%f6...nrad-swe&pi=757135&ci=SHOP_AREA_22537_1900740

Får inte att länken att fungera om man bara klickar på den, högerklicka och välj "öppna i nytt fönster" så kommer man in på den.

11. F

FRS05

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.