Hej,

Jag skulle göra en vidarekoppling till två vägguttag men det gick inge bra att skruva åt i plintarna eljo trend uttaget då det blev lite väl trångt med 3 kablar i plintarna.

Köpte därför wago klämmor och har nu kopplat in allt och det fungerar bra.

Min fråga är dock om detta är korrekt kopplat? Är det ok att ha wago klämmor i apparatdosor?

Röd ring motsvarar inkommande el och de två andra rören går vidare till varsitt vägguttag.

skärmklipp1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• IMG_2263.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Wago är ok i en dosa, sällan man ser en elektriker använda Wago 222 utan de använder istället de som inte går att öppna (minns inte numret på dessa).

Dock skulle jag vilja påstå att det inte är helt ok att grena i en apparatdosa, har dock inte full koll på om man ska undvika det eller om det är direkt förbjudet (gissar egentligen det förra).

/U

EDIT: givetvis använder även elektriker 222:an, men inte så vanligt i fall som detta, då de är lite onödigt stora. De är dock nödvändiga om det är RK man ska få in i plinten.

Redigerat:
Det finns inga regler emot förgrening i apparatdosa, även om man huvudsakligen bör använda apparatdosor för att montera apparater i och kopplingsdosor för att snöra ihop allting. Här handlar det om vidarekoppling/förgrening som är helt ok.

Jag skulle dock använt 4-poliga toppklämmor så att uttaget blir en egen gren istället för att matningen passerar uttagets plintar som nu.

Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga regler emot förgrening i apparatdosa, även om man huvudsakligen bör använda apparatdosor för att montera apparater i och kopplingsdosor för att snöra ihop allting. Här handlar det om vidarekoppling/förgrening som är helt ok.

Jag skulle dock använt 4-poliga toppklämmor så att uttaget blir en egen gren istället för att matningen passerar uttagets plintar som nu.
Varför hade du gjort så i stället? Finns det någon nack/för-del ?

Det blir mer överskådligt och snyggt, vid ett snabbt getöga så ser det där ut som ett litet råttbo.

//Patrik

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Ok.

Kan någon länka till en lämplig toppklämma?
Gärna om byggmax eller cheapy har någon.

skoog84 skrev:
Ok.

Äh, det är inte så farligt att du är tvungen att göra om.

//Patrik

skoog84 skrev:
Ok.

De du använder är bättre än de du hittar hos dem.

Om du har Clas i närheten har de Wago 773 i sitt sortiment. Det går utmärkt med Wago 222 också, men de finns inte som 4-poliga, bara 3 och 5.
images
Fördelen med att grena allt ifrån en toppklämma är marginell - jag tänker på enklare byte av uttaget och ev utökning med trefasgrupper i framtiden etc. Då uttag får bytas utan behörighet är det bra om det kan göras så enkelt det bara går - tre ledare in - ingen vidarekoppling etc.

Wago 773 är hopplösa om man ska koppla bort en kabel.

Därför är de bra bakom ett uttag som en innehavare ska ge sig på att byta ;)

images

Det här är egentligen en fråga för gamla elektriker som kommer ihåg hur det var förr i tiden då det i föreskriften stor att "kopplingar skola ske i därför speciellt avsedda rymliga dosor". Alla som sett en porslinsdosa för kulo undrar vad som avses med "rymlig". Eller var det kanske lagstiftarnas reaktion på hur dosorna såg ut en gång i tiden. I apparatdosor fick inte innehålla kopplingar, kopplingar skulle vara i kopplingsdosor. Det var emellertid ok att koppla i "överkopplingsskruvar" om dessa satt på apparaten/uttaget/strömbrytaren. Övriga kopplingar/skarvar var strängeligen förbjudna. Ej heller var det ok att använda "sockerbitar" och liknande. Numera kan går det bra med nästan vad som helst bara det inte brinner upp vilket inte alltid är helt lätt att avgöra. Det finns varianter på Wago 222 där fjädrarna varit mycket tveksamma och där förbindelsen vid större strömmar ´>6A medfört förkolnade kopplingsstycken. En får vara glad så länge det inte slår eld. När huset brunnit ner är det inte lätt att finna orsaken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.