O
Bra. Då är jag inte fått något om bakfoten. Så hur löser man TN-C till undercentral i praktiken? Alltid överdimensionerar den till minsta 3G10+10, eller finns det kablar med t.ex. 3G2.5+10? Ett annat alternativ är ju gå över till TN-S i matande ände via en jordfelsbrytare, men vill man verkligen göra så? Känns bättre att bibehålla TN-C till alla undercentralerna och där gå över till TN-S. Sånt här som är väldigt enkelt teoretiskt men som har en massa knepiga praktiska avvägningar ;-)

Mikael_L
Är det en ny UC så tycker jag nog att man lämpligtvis väljer en 5g6, 5g2,5 (eller något motsvarande) och låter den nya centralen vara TN-S och även matningen dit.

I praktiken alltså lägga ihop gulgrön och blå på PEN-plinten i matande central. Så själva uppdelningen till TN-S sker i början på den nya matningsledningen.
Man kan ändå sätta in en JFB i UC på vanligt vis sen, dvs som med matning = TN-S.

Värre blir det om det gäller utbyte av en gammal TN-C matning ifall det finns efterföljande anläggningsdelar som ligger som TN-C.
Då duger det inte att dela upp till TN-S i den nya matningen, och en 4g10 blir nog det naturliga valet då.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då kommer nästa fråga, hur långt är det mellan avlämningspunkten (troligtvis mätaren) till stället som den nya ledningen ska anslutas till?
(och kabelarean)
Det finns två alternativ. Det första är plint i mätarskåpet där det idag förgrenas till bostadshuset och uthus. Det andra är i centralen i uthuset (som jag tror vore att föredra). Kabellängd dit är cirka tre meter och uppskattningsvis är det 10 mm2.

Kort uppföljning: Elektrikern sa (men med andra ord) att han överdimensionerade för att slippa räkna. Förtroendeingivande.

Hmm, undrar om det verkligen är riktigt sant det han sa ;) I vilket fall är det ju inte bra för affärerna i längden för fler o fler kunder upptäcker kanske att de fått betala lite mer än vad de egentligen behövde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.