Hej!

Gammalt proppskåp. Vad är det röda i botten på denna "propphållare"?
Någon form av hälsovådlig asbestpapp? Bör jag ha en propp iskruvad här? Eller kan jag lämna öppet?

• Närbild av ett gammalt proppskåp med öppen propphållare som visar något rött material, frågetecken kring dess natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en passkontakt gjord av metall och porslin. Om centralen används bör det sitta en propphuv som beröringsskydd över hålet

Edit/
Passkontakter finns i olika färger och olika storlek på hålet i mitten för att begränsa max storlek på säkringen. Det finns ingen asbest i passkontakter.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
richardtenggren
Haha! Passdel heter det, ofarligt, så sov lugnt ;)

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
Passdel

Det är den som avgör vilken säkring som passar. Röd = 10A

Brukar väl vara av keramik. Det är full spänning i mittenhålet så ett propphuvud är att rekommendera.

A310340_500.jpg

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
hsd
Däremot var det ofta en tunn asbestskiva bakom proppcentralen förr :geek:

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Don't go There!
Vi behöver inte en tråd till om asbest;)

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Om det heter passdel varför heter då verktyget för att byta PK-nyckel ?
Googlar man så hittar man ca 80 000 på PKnyckel och bara ca 2000 på passdelsnyckel.
Eller kanske den har flera namn ??

richardtenggren
Wiki säger passkontakt, men sök på det på Ahlsell så hittar du inget, där benämns det som passdel :)

Redigerat:
Jo jag bevisade antagligen min ålder i branchen genom att använda ursprungsnamnet passkontakt. Och som elmont säger så heter verktyget fortfarande PKnyckel. Benämningen tycks dock ha ändrats genom åren hos grossisterna som numera kallar det passdel.
Men rätt produktgrupper kommer upp hos grossisterna även om jag använder det ursprungliga uttrycket.;)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Och jag tycker att vi ska lobba för att den ursprungliga benämningen blir den gängse. Jag blir så trött på alla "hittepåbenämningar" från folk som inte vet, skapar ;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Självklart får vi hålla oss till passkontakt här på BH elmont precis som med jordfelsbrytare inga konstiga andra påhitt.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
hsd
Tror det ska vara passdelskontakt

Staffans2000
Då röstar jag på "bottenplupp". Det kallar jag dom för. Men numera skall jag briljera med "Passkontakt".

Lika upprörd som ni, blir jag när journalisten i TV basunerar ut -"tågbanan" är stängd för tåg mellan... Vadå tågbana! Märklin eller? Vad var det för fel på "järnvägslinjen/sträckan/spåret etc.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tillverkaren IFÖ tycker det heter passdel:rofl:
Brukar själv säga PK. PK = passkontakt. Har aldrig blivit missförstådd av mina kollegor.

IFÖ Electric keramisk passdel för gängsäkringar med specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Sorgligt när inte ens tillverkaren vet vad dom tillverkar :cry:

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.