Denna instruktion följer med Siemens induktionshäll.

Som jag förstår det finns två moduler på 230 volt inuti hällen, och det finns tre varianter att koppla in matningen. Men är inte första märkningen med 3N felaktig då det är 2 faser som ska anslutas?

Varför byglas inte de två anslutningar GY & BN inuti hällen istället?

2L/2N har jag inte sett tidigare, men det är väl när bostaden är 1-fas ansluten och två enfasgrupper dras fram till hällen förmodar jag?

Bild på tre olika anslutningsscheman för Siemens induktionshäll med beskrivningar för 220-240V/380-415V 3N~, 220-240V 1N~, och 220-240V/380-415V 2L/2N~ elektriska system.

tommib
Den där inkopplingsanvisningen har figurerat ett antal gånger på forumet. Plint 1 är med största sannolikhet en blindplint som bara används för att parkera en ledare från matningskabeln så att man kan använda samma femledare på alla marknader. Således används bara två faser. Att det står 3N~ i anvisningen är troligen för att trefasmatningar är betydligt vanligare än tvåfasmatningar. Det viktiga i inkopplingen är att det är två olika faser.

Alternativet 2L/2N~ är precis som du skriver två separata enfasgrupper från samma fas vilket gör att man måste dubblera nollan. Jag har för mig att den kopplingen används i nederländerna. Det står iofs beskrivet i anvisningen att det är två olika faser (L1/L2) men det verkar som att det är praxis att koppla med dubbla nollor ändå. Annars skulle det vara ekvivalent med att dra fram en grövre matning (mittenalternativet 1N~) där man helt enkelt lägger dubbelt på båda sidorna (och i väggen).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Min tanke är att dra fram en 4-ledare till hällen, det borde ju funka bra.

Ska undersöka om plint 1 är en blindplint bara.

tommib
Varför ska du dra fram en fyrledare? Ska du ha ugnen någon annan stans?

Även om det är så skulle jag dra fram en femledare och sätta ett fullkopplat perilexuttag för hällen. Anledningen är att du slipper alla diskussioner om att det behövs en elektriker för att byta den fast anslutna hällen. Det är inte ok att sätta ett ej fullkopplat perilex så om du drar fram en fyrledare är det fast anslutning som gäller. Dessutom är inte femledare särskilt mycket dyrare.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Jag har egen elbehörighet och tänker ansluta hällen med fast kabel från en anslutningsdosa med fast anslutningsplint. Tredje fasen ska mata köksfläkten.

Ugnen har jag dragit fram en separat 5-ledar matning till och ansluter med perilex då den sitter på en annan plats.

tommib
Oavsett behörighet skulle jag sätta ett perilex. Men det är din bostad...

Vad har du för ugn som du ansluter med perilex?

Det är lite trångt där hällen ska anslutas så jag väljer därför en anslutningsdosa med rejäl skruvplint för god kontakt.

Ugnen är en 2-fas Siemens, jag tycker perilex kontakten är rejäl och håller bra.

Sedan kan man ju undra lite, en behörig som frågar amatörerna här hur det lämpligen ska vara :thinking: borde det inte vara tvärt om :thinking:

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Bara för att man har elbehörighet kan man inte veta allt. Jag arbetar med gatu & vägbelysning och har aldrig någonsin kopplat in ugnar tidigare.

Det var nog någon övning i gymnasiet med att ansluta en spis med perilexuttag, kom ihåg det då läraren påpekade att faserna skulle skiftas mellan olika lägenheter så det skulle bli jämnare belastning med alla 3-fas spisar i flerbostadshus.

Det brukar komma ett infobrev per år från elsäkerhetsverket med lite ny info, allt annat får man ta reda på själv.

Då är det bra med detta forum som har många kunniga deltagare och goda råd.

EU-marknaden innebär tydligen att inkopplingsmöjligheter för Holländska elnät finns med i ugnarna.

Så var det inte för 35 år sen när jag gick i skolan. Tack och lov hade jag ett perlixuttag liggandes i en låda, det var märkt med N - R - S - T så då gick inkopplingen utan problem :-)

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.