Hej,

Jag har en elektriker hemma som drar om elen i min källare och bl.a kopplar ny belysning. Det blir dimmbara spottar i alla rum men i hallen där jag vill kunna styra belysningen från två brytare (en vid källardörren och en vid källartrappan) säger min elektriker att detta inte går om jag vill kunna dimma. Han har nu kopplat ihop det som en klassisk trappkoppling med två vippbrytare och fullt ljus på alla spottar när man tänder. Jag tror att min flummiga elektriker har fel och tänkte därför fråga er kunniga här på forumet. LED drivern är en Malmbergs ML30C-PV och när jag tittar på elschemat i deras manual tolkar jag det som att du visst kan styra (av/på/dimm) med impulsfjäder i vippbrytaren från flera olika brytare. Det borde väl bara vara att koppla hur många brytare du vill parallellt på Push-ingången så länge de har samma fas och ligger på samma grupp. Eller tänker jag fel?

Har inte koll på just det donet.
Men har det en pushdimingång så är det bara att lägga de återfjädrande tryckknapparna parallellt.

Så visst går det:D

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D di1anpe skrev:
Det borde väl bara vara att koppla hur många brytare du vill parallellt på Push-ingången så länge de har samma fas och ligger på samma grupp. Eller tänker jag fel?
Nä du tänker rätt!
Har aldrig elektrikern installerat dimmers ?? Eller läst installations manualen ?

Det är bara att koppla in Fas via återfjädrande brytare hur många du vill till pucher ingången.

Tack för svaren. Blir till att ta ännu ett snack med min kära elektriker, senast fick jag förklara för honom hur det digitala kopplingsuret skulle kopplas in utifrån kopplingsschemat i manualen, han hade kopplat totalfel och hävdade att uret var trasigt. Det tråkiga är att jag har anlitat en byggfirma på totalentreprenad för renoveringen och de i sin tur har anlitat denna elektriker. Annars hade jag bytt ut honom för länge sedan. Han får koppla om koppla rätt helt enkelt, utan extra ersättning. Som det är kopplat nu blir det ju dessutom en störande fördröjning när han trappkopplat till LED drivarens matning och inte använder pucher-ingången.

Är elektrikern 50+ ?? :oops:

Ok . Jag är snart 70+ men jag bytar till det senaste successivt.
Det blir PLEJD med med SONOS nya högtalare, dom med mic och bluetooth koppling.

Det skall räcka att man öppnar dörren och säger ” hej huset jag är hemma” för att hela huset tänder upp till en förvald scen och min musik ljuder.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.