Hej
Gick idag ut i garaget för jag skulle kolla lite saker. Tyckte det var lite dåligt ljus och kolla upp i taket och då ser jag att 6 lampor inte fungerar i taket. Är nog totalt 16 lampor i garaget. Grejerna är väl ca 2 år så att det slutat fungera bara sådär känns konstigt. Som ni ser på bilderna är det lampor som inte lyser helt oregelbundet. Vad kan vara fel?
Jag skall givetvis felsöka lite mer sedan när jag har tid men jag har en del andra saker som jag måste ta itu med.Testade att byta ett lysrör från en lampa som lyste till en som var "släckt" men det gjorde ingen skillnad.
Gick idag ut i garaget för jag skulle kolla lite saker. Tyckte det var lite dåligt ljus och kolla upp i taket och då ser jag att 6 lampor inte fungerar i taket. Är nog totalt 16 lampor i garaget. Grejerna är väl ca 2 år så att det slutat fungera bara sådär känns konstigt. Som ni ser på bilderna är det lampor som inte lyser helt oregelbundet. Vad kan vara fel?
Jag skall givetvis felsöka lite mer sedan när jag har tid men jag har en del andra saker som jag måste ta itu med.Testade att byta ett lysrör från en lampa som lyste till en som var "släckt" men det gjorde ingen skillnad.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Är det alltid så att båda rör i varje armatur är mörka? Då kan det vara en dålig kontakt i anslutningen (farligt!).
Är du säker på att det är en enkel brytare, Är det inte en dubbel (kron) som bara har en vippa och då ser ut som en enkel. 16 dubbla lysrörsarmaturer knäcker rätt fort en enkelbrytare. Öppna och kolla brytaren först för eftersom det ser ut att vara var annan lampa så kan det tyda på att det är två parallella tändningar
En sådan här är det: https://www.elbutik.se/product.html/stromst-1p/tr-utp-ip55-fv-fvE elmont skrev:Är du säker på att det är en enkel brytare, Är det inte en dubbel (kron) som bara har en vippa och då ser ut som en enkel. 16 dubbla lysrörsarmaturer knäcker rätt fort en enkelbrytare. Öppna och kolla brytaren först för eftersom det ser ut att vara var annan lampa så kan det tyda på att det är två parallella tändningar
Ser ut att vara korta rör (18w), kan det stämma? Eller har du världens största stereo i garaget?
Om det är korta rör så kan det vara så att båda ligger på samma reaktor. Då måste båda rören vara hela för att armaturen ska tända. Börja med att kolla så du har spänning fram i alla armaturer, därefter kan du byta rören i de armaturer som är mörka
Om det är korta rör så kan det vara så att båda ligger på samma reaktor. Då måste båda rören vara hela för att armaturen ska tända. Börja med att kolla så du har spänning fram i alla armaturer, därefter kan du byta rören i de armaturer som är mörka
Yes, det är korta rör som det gäller, T5.A Emil_K skrev:Ser ut att vara korta rör (18w), kan det stämma? Eller har du världens största stereo i garaget?
Men nu tog det en liten ny vändning eller vad jag skall säga. Skulle backa in släpet i garaget och tyckte det lyste lite bättre. När jag då kollar upp i taket är det "bara" 3 lampor som inte lyser. Känns ju inte direkt bra eftersom det då måste vara glapp i några lampor? Testade sen att släcka och tända om vartannat men då var det likt innan att 6 lampor var släckta.
Är det T5 så är det nästan garanterat så att båda rören måste vara hela för att armaturen ska tända. Köp hem ett gäng nya rör och testa dig fram.
Skulle armaturerna fortfarande inte fungera trots nya rör så är det tyvärr så att det blir billigare att köpa nya likadana armaturer på t.ex biltema eller jula än att byta HF-don
Skulle armaturerna fortfarande inte fungera trots nya rör så är det tyvärr så att det blir billigare att köpa nya likadana armaturer på t.ex biltema eller jula än att byta HF-don
Testade att ta ur lysrör från fungerade armatur och sätta i ej fungerande och det gjorde inget skillnad. Så det är med andra ord inget fel på lysrören. Det fungerade även med bara ett lysrör i lampan för att den skulle vara tänd.A Emil_K skrev:Är det T5 så är det nästan garanterat så att båda rören måste vara hela för att armaturen ska tända. Köp hem ett gäng nya rör och testa dig fram.
Hade egentligen andra planer men skall ta och kolla på det här imorgon förmiddag. Då kopplar jag om en lampa och ser om den fortfarande inte fungerar eller ej. För det här har jag inte fixat med själv utan haft en elfirma till att göra. Även om det är en biltema armatur så känns det konstigt att ett antal ska ge upp efter ett par år. Är för övrigt den här armaturen jag har: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belys...us/Lysrorsarmatur-T5-IP65-D-Markt-2000032662/
Jag har själv köpt armaturerna därav har jag koll på att det är dem. Visar det sig att de är sönder lär/borde jag ha garanti på grejerna.A Emil_K skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg