2 600 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
EKKJ ovan och under mark
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Gräver för el till brunnen och har beslutat sra kabeln under grunden ut under altanen. Från brunnen blir det;
Under mark fram till rått låg altan, här ovan mark (med kanske lite jord på i bästa fall) sedan in under grunden, ut på ansra sidan grunden (in under krypgrund) och upp till badrummet där hydroforen står.
Stärckorna som blir ovan mark (dvs under altanen och under krypgrunden) känns fint att skydda kabeln extra. Sambo vill ej ha gul slang synlig under altanen.
Så, vad gäller för EKKJ i detta fall? Får den ligga ovan jord som beskrivet så funkar ju vanlig PEM som extra skydd? Rimlig och godtagbar lösning? Alternativet är att dra i slang till altanen och sen spika längs denna, men det känns nästan bättre att den får ligga fritt.
Under mark fram till rått låg altan, här ovan mark (med kanske lite jord på i bästa fall) sedan in under grunden, ut på ansra sidan grunden (in under krypgrund) och upp till badrummet där hydroforen står.
Stärckorna som blir ovan mark (dvs under altanen och under krypgrunden) känns fint att skydda kabeln extra. Sambo vill ej ha gul slang synlig under altanen.
Så, vad gäller för EKKJ i detta fall? Får den ligga ovan jord som beskrivet så funkar ju vanlig PEM som extra skydd? Rimlig och godtagbar lösning? Alternativet är att dra i slang till altanen och sen spika längs denna, men det känns nästan bättre att den får ligga fritt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Frågade en väldigt lik fråga tidigare i veckan och fick många bra svar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-en-fraga-om-kabel-i-mark.326318/
https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-en-fraga-om-kabel-i-mark.326318/
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
För att återgå on topic för denna tråd skulle jag lägga kabeln i gulrör under altanen och om den syns igenom täcka den med svart marktäckduk som vägs ner med några stenar. Det andra alternativet är att klamra den på bärlinorna men det är nog besvärligare. Jag skulle inte låta kabeln ligga oskyddad på marken.
Jag kanske är lite trög ... men ...
Kommer kabeln vara nedgrävd överallt utom under altan och i krypgrund?
Isåfall skulle jag tycka att det bästa var att lägga den i gul slang hela vägen, men under altanen kan man lägga något över som döljer den gula slangen (vad som helst, typ), och både där och i krypgrunden kan man ju kanske lägga någon halvstor sten över slangen här och där så den ligger hyggligt fixerad.
Kommer kabeln vara nedgrävd överallt utom under altan och i krypgrund?
Isåfall skulle jag tycka att det bästa var att lägga den i gul slang hela vägen, men under altanen kan man lägga något över som döljer den gula slangen (vad som helst, typ), och både där och i krypgrunden kan man ju kanske lägga någon halvstor sten över slangen här och där så den ligger hyggligt fixerad.
Klicka här för att svara