Jag fundera på att på byta en undercentral i källaren till en ny normcentral för att få in JFB, energimätare och andra apparater som endast finns i DIN utförande.
Frågan är nu om man ska planera för att behålla gamla huvudbrytaren eller om man vågar lite på att gamla kabeln kan böjas direkt in i nya centralen. Kabeln är ju minst 50 år gammal antar jag.
Att dra en ny kabel är inte jätteroligt.
Gammal elektrisk undercentral och normcentral på en källarvägg med synliga kablar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal undercentral med en huvudbrytare och flera anslutna kablar i en källare, möjligen 50 år gammal.
Skapa konto
Gammal elektrisk kabel ansluten till en brytare med exponerade trådar och tecken på slitage.
Skapa konto

R
Snygga parter i kabeln och dom håller , det som är tror jag , yttermantel i bly men går att bocka runt , sätter du den nya centralen på samma plats som den gamla så kommer kabeln att räcka , , det går utmärkt att gå in från sidan med den till HB
Inget fel att använda den , men byter du kabel så måste det vara en 10 m2 , nu svårt att se men tror den som nu är , är en 6 m2

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Och skulle du behålla brytaren vilket precis som rävlyan skriver är onödigt ska du bygla över den delbara plinten med röda ledarna eller lägga båda under samma bleck. Det är en typisk felkälla som vid glapp kan ge större konsekvenser, rekommendationen är att alltid försöka åtgärda såna när man hittar dem. Räcker med att porslins eller steatitklossen allt är byggt på spricker så lossar skruven lite och glappet är där. Ett bra exempel på där man inte gör rätt i att överdrivet efterdra blir lätt underhåll till döds.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Även 6 kvadratmeter är rejäl ledningsarea.
F'låt kunde inte låta bli ;)

Yttermantel i plast, därav är jag är lite tveksamt till om den håller för en ny böj. Det är ju tråkigt att stå med en sprucken kabel. Men det finns andra kabler där med yttermantel i bly (även vissa med flätad tygmantel :confused:) så det vara nära.

Bra poäng @GK100, jag byglar över den delbara plinten direkt.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
A AskeHolst skrev:
Yttermantel i plast, därav är jag är lite tveksamt till om den håller för en ny böj. Det är ju tråkigt att stå med en sprucken kabel. Men det finns andra kabler där med yttermantel i bly (även vissa med flätad tygmantel :confused:) så det vara nära.

Bra poäng @GK100, jag byglar över den delbara plinten direkt.
Ta då min 10 m2 MK/RK inte en enkelledare , den kan få dåligt kontakt tillsammans med mångledare , det blir snedpress under överfallet

Nu var förhoppningen ju att inte byta kabel, men om det måste bytas då får det alltså blir N1XV-R 5G10 (4G10 känns dumt) då allt är TN-C. I så fall blir det ett större projekt då jag måste ta upp ett golv för att få ner kabeln i krypgrunden. Så man kanske ska planera för byta av golv också, i så fall kan man ju passa på att dra ny kabel till UC:n i andra delen huset (som också ska bytas ut). Sen är det bara byta av HC kvar, den är knepig...

R
Du behöver inte byta kabel , använd den du har där inget fel i det

Allt är fint, nyskick, så behövs inte bytas för den sakens skull, byt huvudbrytare och PEN-plint så är allt bara prima.
Kanske går att skissa på att sätta JFB i en separat kapsling om det får plats, vet inte hur många du tänkt dig .. Kanske får att flytta brytaren till höger och hitta någon snygg normkapsling i metall vid sidan om..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.