Tjena gänget!
Jo, jag har ramlat på lite funderingar kring en motor och en frekvensare. Motorn är märkt 400/690 och är förberedd för y/d- start, dvs att det hänger ut två kablar, en från var sida av motorplinten.. som Inte går att lossa pga usel placering, jag har ingen y/d start..kruxet är att där satt innan en stor j*vla motor( pump) avsäkrad 160 A som då kördes med en frekvensare.. Borde jag inte bara kunna D- koppla på plinten? att jag lägger in båda kablarna från motorn på kabeln från frekvensaren ? Eftersom jag inte kommer åt plinten? Det borde ju inte vara några konstigheter? Dyra grejer så jag vill inte förstöra något.. någon med erfarenhet? Tack för ett kanonforum föresten!
Jo, jag har ramlat på lite funderingar kring en motor och en frekvensare. Motorn är märkt 400/690 och är förberedd för y/d- start, dvs att det hänger ut två kablar, en från var sida av motorplinten.. som Inte går att lossa pga usel placering, jag har ingen y/d start..kruxet är att där satt innan en stor j*vla motor( pump) avsäkrad 160 A som då kördes med en frekvensare.. Borde jag inte bara kunna D- koppla på plinten? att jag lägger in båda kablarna från motorn på kabeln från frekvensaren ? Eftersom jag inte kommer åt plinten? Det borde ju inte vara några konstigheter? Dyra grejer så jag vill inte förstöra något.. någon med erfarenhet? Tack för ett kanonforum föresten!
M Matssons klurerier skrev:Tjena gänget!
Jo, jag har ramlat på lite funderingar kring en motor och en frekvensare. Motorn är märkt 400/690 och är förberedd för y/d- start, dvs att det hänger ut två kablar, en från var sida av motorplinten.. som Inte går att lossa pga usel placering, jag har ingen y/d start..kruxet är att där satt innan en stor j*vla motor( pump) avsäkrad 160 A som då kördes med en frekvensare.. Borde jag inte bara kunna D- koppla på plinten? att jag lägger in båda kablarna från motorn på kabeln från frekvensaren ? Eftersom jag inte kommer åt plinten? Det borde ju inte vara några konstigheter? Dyra grejer så jag vill inte förstöra något.. någon med erfarenhet? Tack för ett kanonforum!
[bild]
GK100 skrev:
Ok, tack! Kablarna är märkta så jag lägger ihop u1 och w2 på fas ett u2 och v1 fas två osv så borde lindnigarna få 400 v?misstänker jag får ställa in frekvensaren också. Vet heller inte vad för frekvensare som sitter men den förra pumpen var betydligt större så det borde väl inte vara några bekymmer? Jo det är en riktigt fin pump, jag är elektriker men ny i gemet och har aldrig riktigt jobbat med motorer och frekvensare framförallt inte så dyra grejer så jag blir lite nojig och vill försäkra mig på alla möjliga vis. Tack!GK100 skrev:
Du är ju en pärla! Misstänkte detta, tusen tack!
Det brukar kunna vara lite halvsvårt att köra "små" motorer med stora frekvensomriktare. Bra frekvensomriktare brukar ha övervakning av motorns driftförhållanden med avseende på ström per lindning m.m., men den övervakningen brukar inte fungera något bra om man har för liten motor. Det brukar stå i manualen var gränsen går. När jag råkat ut för detta fenomen så har det handlat om sådär 1/4 av märkströmmen på frekvensomriktaren. Kan säkert skilja lite mellan olika fabrikat och modeller. Sådant här är ju normalt inget problem när en anläggning byggs ny. Då är ju allt dimensionerat för att passa ihop. Men håller man på med sådana här plock-ihop-projekt av gamla delar så stöter man ju på en annan sorts problem.
Man kan då oftast ställa om frekvensomriktaren i ett enklare läge där den helt enkelt bara levererar ström med önskad frekvens och skiter högaktningsfullt i hur motorn mår.
Men det är inte riktigt vad man önskar sig när det handlar om maskiner av denna storlek. Det går att optimera både energiförbrukning och motorlivslängd ganska mycket genom att ställa in rätt parametrar i frekvensomriktaren. Likaså så är det ganska obra och ibland rent skadligt att köra med helt fel parametrar.
Att leta upp manualen är nog en bra början, och att kolla de nuvarande inställningarna så inte frekvensomriktaren är inställd för något alltför märkligt driftförhållande.
Man kan då oftast ställa om frekvensomriktaren i ett enklare läge där den helt enkelt bara levererar ström med önskad frekvens och skiter högaktningsfullt i hur motorn mår.
Men det är inte riktigt vad man önskar sig när det handlar om maskiner av denna storlek. Det går att optimera både energiförbrukning och motorlivslängd ganska mycket genom att ställa in rätt parametrar i frekvensomriktaren. Likaså så är det ganska obra och ibland rent skadligt att köra med helt fel parametrar.
Att leta upp manualen är nog en bra början, och att kolla de nuvarande inställningarna så inte frekvensomriktaren är inställd för något alltför märkligt driftförhållande.
Klicka här för att svara