Hej,
Jag håller på att planera byggnation av en fristående bastubyggnad med tillhörande omklädningsrum med dusch. Problemet just nu är var elcentralen bör/skall placeras?
Huset blir 4,6x2,5 meter. Två rum, bastu samt omklädningsrum/dusch. Fullt isolerad och takhöjd 2,3m.
Matarkabel är redan nedgrävt under sommaren och är en N1XV 5G6 enligt elektriker och som skall betjäna bastuaggregat, varmvattenberedare, radiator, frostskyddskabel för inkommande vatten samt belysning inne och ute.
Bifogar en planritning som visar placering av inredning. All installation blir infälld. Eftersom omklädningsrum/dusch blir ett våtutrymme med tätskikt så känns det ju fel att placera el-centralen där!? Avståndet från duschmunstycke till det diagonala hörnet till vänster om ytterdörren är ca 2,7 meter så där skulle den hamna i oklassat utrymme, men fortfarande då sitta i själva badrummet.

Alternativen för placering som finns enligt mig är:
  • Väggen direkt till vänster om ytterdörren (på andra sidan om bastuaggregatet).
  • Ovan eller under varmvattensberedaren som skyddas av en skiljevägg från golv till tak (ca 1,5 meter från duschmunstycke till skiljeväggen). Eventuellt kan detta utrymme förses med en dörr och blir därmed ett rum i badrummet.
  • Placera elcentralen utomhus, men då detta är en nybyggnation och jag helst vill slippa se kablar, antar jag att det blir svårt att lösa med flänsar, kabelgenomföring etc. Eller finns det kapslade centraler med genomföring i ryggen?
Tacksam för alla råd och synpunkter!

Mvh Andreas

• Planritning av en bastu och omklädningsrum med placering för bastuaggregat, varmvattenberedare och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta den till vänster om ytterdörren, ev ha den "halvt infälld" med en ca 5 cm djup "kanalisation" från central till taket på insidan ytter väggen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaret. Det lutar väl åt att den hamnar på vänster sida om ytterdörren. Bör man bygga nåt skåp över som nåt slags stänkskydd från duschen eller ska det inte vara några problem? Varm vattenånga från duschen som förhoppningsvis ventileras ut ganska snabbt kan inte ställa till med några problem eller?

/Andreas

Det ska inte vara nått problem, och om du skaffar en dörr till centralen blir det ännu bättre. Nästan alla centraler har dörrar som tillbehör om dom inte har dörr från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.