3 758 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Antal kablar i metalrör?
N Nicke_S skrev:
N Nicke_S skrev:
Och fasspänning där ligger på 120 V så jag förstår inte riktigt vad du menar..
Röret går upp från källare genom golv, upp i den gamla plankväggen, som är uppgipsad på första våning, upp in i tak/golv mellan första och andra våning, gör en sidoförflyttning ca 2,5-3m in i "baksidan" på nästa plankvägg, upp på vinden, där röret ligger i sågspånet 5-7m (uppskattad sträcka, ej mätt) och kommer först fram i en takdosa (för lampa), därifrån matas sen hela övervåningen; 2 sovrum, badrum, hall och kattvindar... På 6A 
Det blir nya strömställare, uttag, etc.S Slugge skrev:
Jag är inte så förtjust i torkade isolationsdelar i 60 år gammal plast.
Men det får Herr Elektriker slåss med, så ska jag roa mig med annat
Idag var elektriker här och spanade lite, mätt och donat. Efter att ha tittat lite snabbt på tidigare nämnda rör, så gav han ifrån sig ett "hrmmm", sådär lite "åhnej....".
Vad han hade fått syn på var att strax innanför änden på röret, där sitter blymanteln på en drygt 20 meter lång kabel, monterad i ett metalrör med alla sina krökar och böjjar.
Med andra ord, det blir ingen omdragning av nya trådar i det röret, utan det blir att få röret att lämna väggen och in med lite nyare grejer.
Tackar ändå för svar från er, som hjälpt mig i min planering, nu får planeringen justeras en smula
Han nämnde också att det kanske är läge att dra 2.5mm kablar i det nya, dels för att det är just 20m bara upp till första dosan och sen långt ut tilo all annan el på övervåningen. Vi överslagsräknade på det och konstaterade att det eluttag som var längst bort sitter nästan 40m kabel ifrån säkringsskåpet, så 80m totalt. Det förklarar varför dammsugaren (1300w) låter trött på övervåningen...
Vad han hade fått syn på var att strax innanför änden på röret, där sitter blymanteln på en drygt 20 meter lång kabel, monterad i ett metalrör med alla sina krökar och böjjar.
Med andra ord, det blir ingen omdragning av nya trådar i det röret, utan det blir att få röret att lämna väggen och in med lite nyare grejer.
Tackar ändå för svar från er, som hjälpt mig i min planering, nu får planeringen justeras en smula
Han nämnde också att det kanske är läge att dra 2.5mm kablar i det nya, dels för att det är just 20m bara upp till första dosan och sen långt ut tilo all annan el på övervåningen. Vi överslagsräknade på det och konstaterade att det eluttag som var längst bort sitter nästan 40m kabel ifrån säkringsskåpet, så 80m totalt. Det förklarar varför dammsugaren (1300w) låter trött på övervåningen...
80 meter 1,5 blir 12,1mohm*80 = 968mohm, dvs 1 ohm i runda tal.
Då innebär 1300W att det blir 5,6 V spänningsfall, så det kan kanske ev märkas. Men troligen inte på dammsugaren i sig självt, däremot att lampor blinkar till lite när man startar dammsugaren.
Då innebär 1300W att det blir 5,6 V spänningsfall, så det kan kanske ev märkas. Men troligen inte på dammsugaren i sig självt, däremot att lampor blinkar till lite när man startar dammsugaren.
Klicka här för att svara