N Nicke_S skrev:
Ledsen att göra dig besviken, men ingen amerikansk spänning på 50Hz i mitt hem ;)
N Nicke_S skrev:
Ledsen att göra dig besviken, men ingen amerikansk spänning på 50Hz i mitt hem ;)
:thinking: har jänkarna gått över till 50 hz?
Och fasspänning där ligger på 120 V så jag förstår inte riktigt vad du menar..

Mikael_L
Han menar väl precis vad han skriver ...

"men ingen amerikansk spänning på 50Hz"
Dvs, ingen 120V med 50Hz ... ;) :crysmile:

Röret går upp från källare genom golv, upp i den gamla plankväggen, som är uppgipsad på första våning, upp in i tak/golv mellan första och andra våning, gör en sidoförflyttning ca 2,5-3m in i "baksidan" på nästa plankvägg, upp på vinden, där röret ligger i sågspånet 5-7m (uppskattad sträcka, ej mätt) och kommer först fram i en takdosa (för lampa), därifrån matas sen hela övervåningen; 2 sovrum, badrum, hall och kattvindar... På 6A ;)

Låter som en lång dragning du och din kompis kan ju börja med att känna på om ledarna rör sig när ni drar?
Låter inte som det skulle vara omöjligt med nya rör annars.
Och alla strömställare och uttag byts antar jag.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Han menar väl precis vad han skriver ...

"men ingen amerikansk spänning på 50Hz"
Dvs, ingen 120V med 50Hz ... ;) :crysmile:
Aja, ska vi försöka vara så korrekta så får vi väl kalla rakuttaget 115 Volts då.

S Slugge skrev:
Låter som en lång dragning du och din kompis kan ju börja med att känna på om ledarna rör sig när ni drar?
Låter inte som det skulle vara omöjligt med nya rör annars.
Och alla strömställare och uttag byts antar jag.
Det blir nya strömställare, uttag, etc.
Jag är inte så förtjust i torkade isolationsdelar i 60 år gammal plast.
Men det får Herr Elektriker slåss med, så ska jag roa mig med annat :) Vill han ha en extra hand, så ska han få det, men annars så får han pilla i lugn och ro (spotta och svära misstänker jag), sen kanske jag kollar över det ändå, för att ha koll på hur kåken är kopplad :)

Idag var elektriker här och spanade lite, mätt och donat. Efter att ha tittat lite snabbt på tidigare nämnda rör, så gav han ifrån sig ett "hrmmm", sådär lite "åhnej....".
Vad han hade fått syn på var att strax innanför änden på röret, där sitter blymanteln på en drygt 20 meter lång kabel, monterad i ett metalrör med alla sina krökar och böjjar.

Med andra ord, det blir ingen omdragning av nya trådar i det röret, utan det blir att få röret att lämna väggen och in med lite nyare grejer.
Tackar ändå för svar från er, som hjälpt mig i min planering, nu får planeringen justeras en smula :)
Han nämnde också att det kanske är läge att dra 2.5mm kablar i det nya, dels för att det är just 20m bara upp till första dosan och sen långt ut tilo all annan el på övervåningen. Vi överslagsräknade på det och konstaterade att det eluttag som var längst bort sitter nästan 40m kabel ifrån säkringsskåpet, så 80m totalt. Det förklarar varför dammsugaren (1300w) låter trött på övervåningen...

Mikael_L
80 meter 1,5 blir 12,1mohm*80 = 968mohm, dvs 1 ohm i runda tal.
Då innebär 1300W att det blir 5,6 V spänningsfall, så det kan kanske ev märkas. Men troligen inte på dammsugaren i sig självt, däremot att lampor blinkar till lite när man startar dammsugaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.