2 963 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Termostat golvvärme
Sida 1 av 2
Hej
Har lagt golvvärme och skulle koppla in allting. Slog på termostaten, den lös upp som att den skulle starta, efter några sekunder pangade det till och den brann, ingen säkring gick och inte heller jordfelsbrytaren slog av.
Vad kan det vara för fel någon som vet? Det är en T2 NRG-DM termostat.
En annan fråga. Det finns ingen anslutning till jord i termostaten, jag kopplade ihop den med koppartråden som man använder för att testa motståndet.
Tacksam för svar
Robert
Har lagt golvvärme och skulle koppla in allting. Slog på termostaten, den lös upp som att den skulle starta, efter några sekunder pangade det till och den brann, ingen säkring gick och inte heller jordfelsbrytaren slog av.
Vad kan det vara för fel någon som vet? Det är en T2 NRG-DM termostat.
En annan fråga. Det finns ingen anslutning till jord i termostaten, jag kopplade ihop den med koppartråden som man använder för att testa motståndet.
Tacksam för svar
Robert
Elen som används gick förrut till ett element som vi nu plockat bort och tänkt ersätta med golvvärme. elementet va inkopplad på 3X10 A där fler element är ikoplade. Värme slingan som är lagd ska motsvara max 900 W. Felkoppling har jag svårt att tänka mig. Båda blå kablarna in på varsinn N-anslutning och båda bruna på varsinn L-anslutning. Har följt kopplingsschemat.
Du borde ha 3 kablar till själva golvvärmen, fas, nolla och jord. Om du har golvgivare, 2 trådar därifrån. Vad är den där koppartråden från ohm-mätningen?
Det vet jag inte, men termostaten ska inte jordas iallafall. Har du anslutit saker där dom inte ska vara så kan det säkert orsaka skadlig överström nånstans (även om den borde vara skyddad mot det).N Nilzons skrev:
Men börja med att mäta spänningen.
En fråga till.. Säg att det var för 400 V framdraget till elementet kan man på något sätt göra om det till 230 V. Det är en vit och en grön kabel framdragen plus jord. Kan en elektriker så att säga ändra framdragningen smidigt?
Jag har tre kablar framdragna som du säger, fas, nolla o jord. Den kabeln är dragen från där elementet satt, där det fanns en grön o vit kabel framdragen samt jord. Sannolikt är det anpassat för 400V. Till termostaten sedan ska ju värmekabeln kopplas i den finns nolla och fas och sedan lösa koppartrådar, de använder man ju med Ohm-mätaren för att testa kabeln. Men kan man klippa bort den koppartråden när det väl ska kopplas in?B Bassrunner skrev:
Är absolut ingen expert på golvvärme, så jag kan inte svara på det där med koppartråden. Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Om jag kollar på dokumentationen för T2 NRG-dm http://www.raychemgolvvarme.se/docs...nrg-dm/sv-raychemnrgdm-ds-eu0382.pdf?sfvrsn=4 så finns det anslutning för inkommande fas och nolla, fas och nolla till värmeslingan, samt anslutning för golvgivare. Varifrån kommer koppartråden?N Nilzons skrev:Jag har tre kablar framdragna som du säger, fas, nolla o jord. Den kabeln är dragen från där elementet satt, där det fanns en grön o vit kabel framdragen samt jord. Sannolikt är det anpassat för 400V. Till termostaten sedan ska ju värmekabeln kopplas i den finns nolla och fas och sedan lösa koppartrådar, de använder man ju med Ohm-mätaren för att testa kabeln. Men kan man klippa bort den koppartråden när det väl ska kopplas in?