Hej! Jag har ett elskåp som sitter lite tokigt för inredningen jag har tänkt. Är det någon som vet om det är möjligt att flytta elskåpet rakt uppåt? Så att den över kanten hamnar där den vita kanten jag har målat är tänker jag. Tänker inte göra det själv isåfall utan ta in en elektriker men undrar mest om det går och om ni tror att det är en stor kostnad för det.

• Elskåp på vägg under elkabelrör, vit märkt linje visar önskad ny placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på hur det ser ut på baksidan av skåpet. Det går ju att korta kablarna upptill men det kanske kommer in kablar från baksidan. Lossa de fyra hörnskruvar och ta bort kåpan, ta en bild och visa.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det beror på hur det ser ut på baksidan av skåpet. Det går ju att korta kablarna upptill men det kanske kommer in kablar från baksidan. Lossa de fyra hörnskruvar och ta bort kåpan, ta en bild och visa
T Thomas_Blekinge skrev:
Det beror på hur det ser ut på baksidan av skåpet. Det går ju att korta kablarna upptill men det kanske kommer in kablar från baksidan. Lossa de fyra hörnskruvar och ta bort kåpan, ta en bild och visa.
Ah ok jag förstår! Kunde tyvärr inte få loss skåpet. Vet inte om det är fastmålat men vågar inte dra i det för mycket. Antar att jag får ta hit en elektriker som kollar. Tack för hjälpen! :)

Bästa svaret

Mikael_L
Det är så gott som 100% säkert att du har en massa kablar som går in i rör i väggen bakom elcentralen. Antalet säkringar vs antalet synliga kablar antyder detta.

För att flytta skåpet uppåt behövs dessa skarvas då, antingen ett antal utanpåliggade kopplingsdosor (skitfult! och ger ungefär samma problem som med centrallådan antar jag), eller så bila fram rören, skarva på med rör/flexslang som bilas in upp till nya placeringen. Och sen byta ut alla ledningar i rören.
Om det är betongvägg är det ett rätt drygt jobb, i lättbetong mycket lättare, och gips/träregelvägg ännu lättare, men jobbet att tråda om är sen lika.

Och hur högt hamnar f.ö centralen sen? Den ska sitta i en bra betjäningshöjd.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Ett infällt skåp på samma plats kanske kan vara en bättre lösning?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är så gott som 100% säkert att du har en massa kablar som går in i rör i väggen bakom elcentralen. Antalet säkringar vs antalet synliga kablar antyder detta.

För att flytta skåpet uppåt behövs dessa skarvas då, antingen ett antal utanpåliggade kopplingsdosor (skitfult! och ger ungefär samma problem som med centrallådan antar jag), eller så bila fram rören, skarva på med rör/flexslang som bilas in upp till nya placeringen. Och sen byta ut alla ledningar i rören.
Om det är betongvägg är det ett rätt drygt jobb, i lättbetong mycket lättare, och gips/träregelvägg ännu lättare, men jobbet att tråda om är sen lika.

Och hur högt hamnar f.ö centralen sen? Den ska sitta i en bra betjäningshöjd.

Det låter som att det troligtvis är så som du beskriver det :( Det är tegelvägg så är nog inte det lättaste. Får nöja mig med en kortare hatthylla då! Tack så jättemycket för svar!

Mikael_L
Men, det finns dock en möjlighet till, vilket återigen kräver att du lyfter av locket.
Om de där rören i väggen bakom kommer in långt upp i elcentralen så går det rätt bra och lätt att flytta upp den så långt att de istället kommer längst ner i lådan.
Kan dock även här krävas att flera, eller alla, ledningar byts/förlängs. Men det är ett mer blygsamt jobb än att förlänga rören i väggen.

Och så finns det möjligen en ytterligare möjlighet, att dra ut befintliga ledningar i rören och skala upp kabel långt och dra in dessa så att någon dm av kabelhöljet går in i rören. Men det kommer troligen behöva fixas lite runt rören där de kommer ut ur väggen då, vanligt är att det är lite håligheter i väggen samt att rören inte riktigt når ut till väggytan när den är uppspacklad rakt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men, det finns dock en möjlighet till, vilket återigen kräver att du lyfter av locket.
Om de där rören i väggen bakom kommer in långt upp i elcentralen så går det rätt bra och lätt att flytta upp den så långt att de istället kommer längst ner i lådan.
Kan dock även här krävas att flera, eller alla, ledningar byts/förlängs. Men det är ett mer blygsamt jobb än att förlänga rören i väggen.

Och så finns det möjligen en ytterligare möjlighet, att dra ut befintliga ledningar i rören och skala upp kabel långt och dra in dessa så att någon dm av kabelhöljet går in i rören. Men det kommer troligen behöva fixas lite runt rören där de kommer ut ur väggen då, vanligt är att det är lite håligheter i väggen samt att rören inte riktigt når ut till väggytan när den är uppspacklad rakt.
Ok! Skönt att det finns hopp. Den sitter verkligen så dumt placerad just nu.
Kanske får skära med kniv runtom så att jag får loss den då! Tack för lösningarna! Verkligen så stor hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.