Hej!

Har våldsamma problem med att förstå hur jag ska montera en takdosa och en lampa, har dragit ut på detta alltför länge och hoppas att ni sitter på svaren.

Problemen kan delas upp i två delar:

Takdosa
Vid inflytt så var det enbart ett hål upp i taket med lampkontakt.
Ett öppet hål i tak med synliga elledningar och en fast krok, avsedd för takdosans montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkablar som hänger från takdosa med krok och anslutningsklämma, redo för montering av lampa.
Skapa konto

Vad för delar behöver jag för att installera en takdosa? Vad ska jag fästa takdosan i? Som ni ser finns det även en krok, denna lyckas jag inte dra bort även om jag tar i för kung och fosterland - krävs det något speciellt verktyg?

Montera lampa
Jag har monterat flera lampor tidigare men den lampan ska montera nu har ett system där det är en dosa mellan kontakt och lampa. Förstår jag det rätt behöver jag montera upp dosan från lampan i taket, för att sedan skarva till min kommando takdosa.

Hand håller en takdosa mot taket med synlig lampkontakt och elkabel.
Skapa konto
Elkabel ansluten till en öppen vit plast takdosa med skruvanslutningar på ett träbord.
Skapa konto
Svart takdosa med utstickande skruvar hålls i handen, elledningar och delar syns suddigt i bakgrunden.
Skapa konto

Har jag uppfattat det rätt? Vilka delar behöver jag för att montera lampan? Vilket fäste är lämpligt för att montera dosan genom de två skruvarna?

Evigt tacksam för hjälp.

/Mikael

Tja!
Har du bild på din nya lampkåpa invändigt med vore det bra. De två skruvarna som du skruvar in från kåpans utsida är väl kopplade till en bygel som dras åt ju mer du skruvar in skruvarna ?
Sen ser det ut som att kabeln från lampan går ut genom ett hål på sidan av kåpan vilket ser konstigt ut.
Om så är fallet får du koppla bort kablarna från den vita kopplingsboxen,dra tillbaks kabeln så den kommer innanför lampkåpan,koppla ihop den vita kopplingsboxen igen,ta bort den gamla anslutningen som går till din lampkontakt och koppla in de tre ledarna från taket direkt in i den nya kopplingsboxen.
Sedan hänger du på galgen/stången i kroken i taket och skruvar in de två skruvarna tills kåpan spänns upp mot taket?
Ta gärna bort det vita avskalet/skyddsröret som sitter på den befintliga lampkontaktens ledare och trä den över de tre ledarna från taket innan du kopplar ihop allt.

Redigerat:
  • Gilla
evana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.