1 300 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Säkringen blir glödhet
El-patronen i min panna är trefas. Under sommarhalvåret är patronen påslagen för tappvarmvattnets skull. Upptäckte nyss att en av patronens tre säkringar i gruppcentralen är hel men glödhet. Hur bör jag inleda felsöket? Kan jag bryta strömmen och sedan mäta mig fram till vilket element i patronen, som har för lågt motstånd och därför bör bytas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Vilka möjligheter har du att mäta? Kan du mäta ström (strömtång)? Efter visuell kontroll att passdel och propphuv är rena o fina och att ingenting annat belastar gruppen är mätning av strömmen lämplig. Men har du bara en multimeter kan du mäta resistansen. Tror dock det är ovanligt att värmeelement tappar resistans, men däremot kan de börja leda ström mot skyddsjord vilket är allvarligare. Detta kan vara svårt att resistansmäta i kallt tillstånd.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag tror snarare att felet ligger i proppskåpet. Dålig kontakt med sladdar eller mellan passedel och säkring.
Tack för hjälpen bäste "Useless"! Var precis så som du misstänkte. Avhjälpt nu! Tur att jag vände mig till detta eminenta forum och inte började demontera värmepatronen ur huspannan.useless skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 621 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 621 inlägg
Lite offtopic, men har du nytta av spillvärmen från pannan? Om inte så är detta troligen ett väldigt ineffektivt sätt att tillverka varmvatten. När jag satte in en Biltema-beredare och stängde av pannans elpatron låg jag på plus redan efter en sommar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden