tommib
G GoGetLost skrev:
Fast det blir ju inte mer lagligt även om det skulle vara rätt kopplat sen.
Nej, men det blir (el)säkert, vilket ju torde vara målet. Lagligt =/= säkert.

Jag var på väg att skriva något drygt men ska försöka avstå. Välkommen till forumet GoGetLost. Hoppas du också vill bidra till en mer elsäker värld.

• Gilla
Skoglund90
  • Laddar…
tommib
I själva sakfrågan så ser man biledaren från inkommande matning längst ner i kapslingen. Den kanske (felaktigt) agerar jord för själva kapslingen?

Det är en del för TS att reda ut här, inte minst hur det är kopplat i matande ände. Rent föreskriftsmässigt så är det inte ok att använda kabel med en PEN som är mindre än 10 kvmm men om man tänker sig att man bara utför underhåll på anläggningen kan man låta det vara eftersom det var godkänt när installationen gjordes. Eftersom det bara är två faser som används skulle man dock kunna koppla om till en tvåfasgrupp och lägga någon av fasledarna som nolla (givetvis med ändring i matande ände). Detta är lite mer komplicerat att göra än att bara förnya/snygga till denna ände.

tommib tommib skrev:
Nej, men det blir (el)säkert, vilket ju torde vara målet. Lagligt =/= säkert.

Jag var på väg att skriva något drygt men ska försöka avstå. Välkommen till forumet GoGetLost. Hoppas du också vill bidra till en mer elsäker värld.
Målet är väl ändå inte att hjälpa någon att göra något olagligt och kanske farligt?

Jaså, något drygt för att jag tycker man ska låta bli el när man erkänner sig inte kunna nånting inom ämnet?

tommib
G GoGetLost skrev:
Målet är väl ändå inte att hjälpa någon att göra något olagligt och kanske farligt?
Farligt är det inte om man gör rätt. Olagligt är det, men i mitt tycke någonstans mellan att gå mot röd gubbe och köra 10 km/tim för fort på motorvägen.

G GoGetLost skrev:
Jaså, något drygt för att jag tycker man ska låta bli el när man erkänner sig inte kunna nånting inom ämnet?
Drygt som i att uttala sig som du gjorde nedan.

G GoGetLost skrev:
Jag tycker det är ganska underligt varför man ska förklara och lära okunnigt folk om elinstallationer så att de kan koppla hemma utan att behöva gå en utbildning
Under en utbildning så lär man sig saker, hör och häpna. Vissa människor, igen hör och häpna, behöver inte höra saker (eller göra saker) femtioelva gånger för att förstå och kunna göra själv. Vissa kan göra saker efter en enklare instruktion, en gång. Exakt var TS hamnar på denna skala vet jag inte än men jag väljer att inte behandla TS som svagbegåvad bara för att han inte kan något än om el. TS visar trots allt gott omdöme genom att fråga först och göra sen istället för tvärt om.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:

Vi brukar hålla oss till principen att det är tillåtet att påpeka en gång per tråd om det som det talas om är olagligt.

Och oftast är målet att hjälpa någon att göra något olagligt så att det inte blir farligt.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Jag tycker det är ganska underligt varför man ska förklara och lära okunnigt folk om elinstallationer så att de kan koppla hemma utan att behöva gå en utbildning. Det är inte riktigt rätt tycker jag.

Varför är du så snål för att ta in en elektriker som gör en säker anläggning istället för att du ska fråga på ett forum om hur man gör?
Jag vet inte vad du egentligen är ute efter men jag gissar att du är mån om elsäkerheten och att det inte sker några olyckor.

Om du hänger här ett tag så kommer du att se att kunskapsnivån på forumet är mycket hög så du behöver inte vara orolig för felaktiga råd. Skrivs det felaktigheter så kommer de att bemötas, även om det ibland är svårt att mäkta med.

Du kommer också att se att forumet gör en hygglig bedömning av varje frågeställares kunskaper utifrån vad de skriver och anpassar svaren därefter. Ibland kanske vi direkt hänvisar till en elfirma, ibland ger vi djupa svar, det beror på. Det som inte får hända är ju att det sker en olycka pga ett råd härifrån.

Ska man då svara på en elfråga öht? Tro't eller ej, det har diskuterats grundligt och vi har kommit fram till att information inte är skadlig inom detta område. Bättre att förklara hur det görs än att frågeställaren ska ge sig på ett jobb utan kunskap, dvs första mottot är att besvara frågan. Tyvärr kan den information som ges här inspirera folk till att begå ett lagbrott genom att utföra ett behörighetskrävande arbete, ett arbete som de annars inte hade tänkt göra. Vi kan inte agera polis mer än att informera om vad som är behörighetskrävande. Det är ju inte recept på bombtillverkning det handlar om.

Så nu hoppas jag du vill vara med och bidra, åtminstone med att i relevanta trådar ange ifall arbetet är behörighetskrävande eller inte, en gång per tråd.. Men du har säkert tekniska kunskaper att bidra med också, t.ex riskanalys som det behövs mer av.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
För att återgå till, och raskt avvika från, ursprungsfrågan så skulle jag avråda trådskaparen från att låta det där vara första hempulsjobbet. Att hänga på ett extra uttag eller en lampa från en dosa där man vet att allting är OK är en sak, men att reda ut vad som är vad i det här fallet skulle åtminstone jag vara obekväm med.

Mitt förslag: Ta in en elektriker som får se över och byta ut den där kapslingen till en ny och rättkopplad. När den är fräsch handlar det egentligen bara om att följa färger (nåja; kabelareor, kabellängder, utlösningsvillkor osv är lätt att fråga om i forumet) för att kunna bygga ut med det du vill.

Antar att JFB saknas? Om så är fallet borde TS överväga att byta gjutjärnet mot en modern normcentral för att eliminera ett antal risker.

O
G GoGetLost skrev:
... koppla hemma utan att behöva gå en utbildning. Det är inte riktigt rätt tycker jag.
Mig veterligen finns det bara två lagliga vägar att få koppla hemma. Den ena är att arbeta på ett elinstallationsföretag och att arbetet utförs på arbetstid inom ramen för dess egenkontrollprogram, eller att genomlida fyra års praktik och sedan kunna ansöka om personlig auktorisation. Så vad är det för utbildning du syftar på här?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.