Nja, det är visserligen tillåtet men bör undvikas i det längsta dvs bara användas i extrema fall.

H Heno75 skrev:
Får jag dra kabel från 2 olika säkringar i samma VPrör?
Det får man göra, vad ska du med 2 säkringar till förobjekt
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
undvikas i det längsta dvs bara användas i extrema fall.
Vad är det för extremfall som du menar

J jonaserik skrev:
Det får man göra, vad ska du med 2 säkringar till förobjekt

Vad är det för extremfall som du menar
Jag har ett rör från centralen som går under golvet som går vidare till 3 eluttag. Det går upp i det första och därifrån går ett rör till uttag 2 och därifrån ett till uttag 3. Tänkte att det vore bra att dela upp det så att ett av uttagen får en egen säkring. Då kunde 2 av uttagen på samma säkring kopplas till elradiatorer medan uttag 3 får spänning när jag slår på brytaren. På det fristående uttaget tänkte jag koppla tv och annat som jag inte vill ha på hela tiden

Är elradiatorn stickproppsansluten?

Du kan ju använda en tvåfas- eller trefasgrupp i detta fall, två eller tre faser med gemensam nolla. Det är dock inte klockrent att blanda så pass olika slag av förbrukare som värmeelement och TV. Om värmeelementen är fast anslutna säger jag nej. Och det är heller inte klockrent att välja en flerfasgrupp...

I första hand är det separata enfasgrupper man bör sträva efter till uttag, belysning och enskilda enfasförbrukare.
Om det finns starka skäl som besvärligt ledningsförläggning eller onormalt långa ledningar så kan man titta på alternativ som flerfasgrupp eller flera olika grupper i samma ledning (rör).

• Gilla
Heno75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.