LED lampa blev svag och pulserande efter inkoppling av dimmer

503 läst  13 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej, köpte en LED-lampa och installerade på muggen i fritidshuset. Lös som en mindre sol, men den gamla lampknappen på väggen var glapp så bytte den mot en dimmer.

Lampan tar nu lång tid på sig att tända, och tänder inte upp alls om inte dimmer är ställd på max eller åtminstone nära max. Lyset är betydligt svagare och pulserande (ej flimrande).

Försökt justera dimmern på fine tuning och min nivån men det ger inget. Dubbelkollat kopplingarna men hittar inget fel.

Lampan är en North Light från Classe, dimbar.
    Dimmern en Vadsbro 1-100W, efter rekommendation på Bauhaus.

Någon som varit med om liknande?
    Några idéer om vad som är fel?

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Dimmern och lampan passar inte ihop.
    Det här är lite lotteri, med leddar och dimmrar. Prova en annan dimmer.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Första frågan är ju om LED lampan är dimbar?

Exakt vilken dimmer är det? Står det att den är lämplig för LED? Att personal på Bauhaus påstår det betyder inte så mycket.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 2
  5. D
    Medlem · Nivå 18
    Dimmern går tydligen att växla mellan fram och bakantsdimmning. Vad är den inställd på?

6. M
    Medlem Nivå 2
    Den är ställd på bakkantsdimmning.

7. M
    Medlem Nivå 2
    Skulle bakkant- vs framkantsdimmning kunna orsaka dessa problem?

8. D
    Medlem · Nivå 18
    Ja, men den borde funka med bakkantsdimmning tycker jag.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt bakkant borde vara rätt för en sådan armatur. Jag skulle nästan gissa att dimmern är trasig. Eller felkopplad på något sätt. Jag har dock lite svårt att se hur den skulle kunna vara felkopplad. Kan du lägga upp bilder på kopplingen?

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Har du möjlighet att prova dimmern mot en vanlig gammal hederlig glödlampa?

11. M
    Medlem Nivå 2
    Den är kopplad med tändtråden till markerad plats i dimmern och fasen till L2.

12. M
    Medlem Nivå 2
    Installationen är i sommarstugan så kan inte lägga upp någon bild på detta just nu.

13. L
    Husägare · Nivå 14
    Byt LED till en vanlig glödlampa som prov. Funkar det?
    Den dimmer har ingen nolla utan får den genom Ledlampan, det blir ett moment #22, led drar ingen ström så dimmer får ingen ström till sin elektronik.
    Man kan åtgärda detta med en båttenlast = motstånd parallellt med lampan som bränner bort ett par Watt så dimmern får sin matning. Eller använd en modern dimmer med nolla t.ex Plejd.

14. M
    Medlem Nivå 2
    Det visade sig att lampan var trasig, bytte den idag och nu fungerar det igen. Märkligt när en helt ny LED som ska hålla 15k timmar går sönder nästan direkt?

Tack för era tips!

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: