2 889 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Trefasgrupp bostäder.
Sida 1 av 2
Hej, när man ska utöka en befintlig 1-fas grupp i en bostad för att t.ex kunden behöver mer ström fram. Vad gäller då när det kommer till övertoner osv? Lek med tanken att man sätter en 3x10A dvärgbrytare i centralen men drar ut en 2.5mm², behöver man öht vara orolig för övertoner i N? När man oftast inte vet vad kunden kommer bruka alla uttag till hur räknar man då på övertoner? Är det lika bra att alltid sätta en 4-pol dvärgbrytare så man får övervakning på nolla? Och finns de några nackdelar med att sätta en 4-polig brytare förutom att det kanske är dyrare för kunden?
I vanliga bostadshus behöver man normalt aldrig bekymra sig om övertoner, "nätet" dimensioneras så att man normalt aldrig är i närheten av max belastning. Ligger man med maxbelastade ledningar har man gjort en stor miss i projekteringen.
Jo, det förstår jag givetvis men när man gör efterkonstuktioner på detta vis så är det ju inget som den projekterings-ansvarige har räknat med, t.ex göra om ett sovrum till ett LAN rum med 6st monster datorer som ska köras fullt hela dagarna.E elmont skrev:
Hej Emil! Tacksam för ditt svar även om jag inte tycker den besvarade så mycket. Hur räknar man på övertoner? Vad kan man läsa av på apparat för att se hur mycket just den apparat kommer belasta nollan? Och om man ändå övervakar nollan med en 4-pol dvärgbrytare samt överdimensionerad kabelarea så undrar jag hur man kan räkna på det? Fast det kanske är något man får överlämna till ingenjörerna
Var frågan angående vilken kurs det var riktat mot mig? Tackför svar ännu en gång
Var frågan angående vilken kurs det var riktat mot mig? Tackför svar ännu en gång
Varför skulle nollan bli rejält överbelastad av det? Du får gärna förklara hur du kommit fram till detta.A Emil_K skrev:
Men kanske ändå projekteras, på något vis...B Berrabus123 skrev:
Jag har svårt att se att man i ett enda bostadsrum kommer köra med 6900W elförbrukning, och därmed lika mycket värmeutveckling.
Och å andra sidan "projekterar" jag heller aldrig med uppdelade trefasgrupper som standard eller första val, utan det är det sista valet, när inget annat fungerar eller är rimligt möjligt.
Bästa svaret
Det borde väl gå med någon vektoraddition?B Berrabus123 skrev:
Jag har inte sett någon apparat med uppgift om övertoner (kan ha missat det, då jag inte brukar leta efter den uppgiften)
Med 4-pol dvärg borde man inte behöva räkna på det något mer än den helt vanliga kabeldimensioneringen. Ja samma ifall man vill räkna på den överdimensionerade kabelarean. Där borde det ju redan vara räknat, hur vet man annars att det är överdimensionerat?
Den här ex-jobbsrapporten kanske bringar lite klarhet:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:627889/FULLTEXT01.pdf
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:627889/FULLTEXT01.pdf
Och här finns det en kul simulator:
http://www.falstad.com/circuit/#$+1...297+7.62939453125E-55+47.89048565205903+1+-1
http://www.falstad.com/circuit/#$+1...297+7.62939453125E-55+47.89048565205903+1+-1
Den här artikeln handlar allmänt om nollan men en rätt stor del tillägnas övertoner.
Det finns även exempel på hur stor den tredje harmoniska övertonen är för olika förbrukare samt hur man räknar på det vid sammanlagring i trefassystem. Typiskt för PC anges till 85% utan PFC. Jag tror dock att större datorer idag i allmänhet har PFC (det borde gå att hitta kraven på övertonshalt någonstans).
Det finns även exempel på hur stor den tredje harmoniska övertonen är för olika förbrukare samt hur man räknar på det vid sammanlagring i trefassystem. Typiskt för PC anges till 85% utan PFC. Jag tror dock att större datorer idag i allmänhet har PFC (det borde gå att hitta kraven på övertonshalt någonstans).
Hittade denna guide till standard för tillåten övertonshalt. Den verkar vara från 2010 så jag vet inte om den är tillämpningsbar, men den duger väl som guideline.
Jag får det till att kravet på tredje övertonen för klass-D (PC) är max 3.4 mA/W och max 2.3 A. Sämre än så bör alltså dina PC'ar inte vara.
Jag får det till att kravet på tredje övertonen för klass-D (PC) är max 3.4 mA/W och max 2.3 A. Sämre än så bör alltså dina PC'ar inte vara.
Nu har du ju fått många svar och i all praktik är det som sagt inget man öht behöver tänks på i fallet du tar upp. Det klassiska som säkert finns nämnt i alla länkarna och du verkar tänka på med tex nätaggregat är också ett gammalt problem inte sen länge giltigt och även då ytterst sällsynt och inget för bostäder.B Berrabus123 skrev:
Eftersom jag antar att du frågar av nyfikenhet kan vi ta ett annat mer jordnära exempel också från förr och då mer vanligt. Det är brand eller problem med överlastad nolla pga den sk järntonen som kunde drabba större trefaskopplade lysrörsanläggningar. Ett annat exempel du kan se på är sk ferroresonans som också hör samman med egenskaper i järnkärnor som magnetiseras och kan gå varma vid oväntade tillfällen.