Hej.

Jag hjälper svågern med att byta element i ett rum.
När jag mäter i dosan som elementet är kopplat till får jag 230 volt, vilket är förväntat.

Min fråga gäller: För att få det strömlöst i dosan måste vi plocka ut två av tre diazeder som sköter strömförsörjningen för värmen , låt oss kalla det fas 1 och 2 räknat uppifrån i proppskåpet. Om vi bara tar 1 eller 2 händer inget, men med båda bryts strömmen. Den 3e fasen påverkar inget gällande det aktuella elementet, varken om man skruvar ut den ensam eller i kombination med 1an eller 2an.

Vad kan detta innebära?

Mvh Anders

Nevermind, det var ett 2 fas element som delade grupp med det aktuella elementet som matade bakvägen.

Det här är lite av ett skolexempel på faran med att blanda enfas och två/trefas apparater på samma grupp.

Nu hade du kunskap att säkerställa att det var strömlöst, men tänk om termostaten i det andra elementet plötsligt hade slagit till medan du kopplade. Strömlöst när du mäter, backspänning 5 minuter senare.

• Gilla
Berrabus123 och 3 till
  • Laddar…
Japp jag blev ju mäkta förvånad. Först skruvade svågern ur säkring 1, fortfarande spänning, sedan skruvade han ut säkringen 2, ingen spänning, då sa jag till honom att sätta i säkring 1 igen eftersom 2an bröt. Sen, eftersom man är lite försiktigt lagd mätte jag en gång till innan jag började pilla, och då var det spänning, får ju erkänna att jag blev väldigt förvånad, den sista mätningen var ju av karaktären "för säkerhets skull fast det egentligen inte behövs"

Skulle vara bra med en bild.

Vilka färger är det på trådarna som kommer ut ur väggen?

Mellan vilka trådar mätte du?

Hur många trådar var/är kopplade till elementet?

Du mätte antingen mot nollan eller mot skyddsjord, om det var mot nollan så har nollan antagligen styrfunktion för nattsänkning, nollan kan då ligga via en klockbrytare.

Vi har löst gåtan men för framtida googlingars skull:

Det fanns bara två ledare ut från väggen, svart och blå, så fas och nolla. Elementet i sig hade fyra ledare, fas, nolla, jord och master/slav styrning men jord och styrning var ej inkopplade.

Med bara två ledare ut från väggen kändes det hyggligt enkelt men det fanns som sagt en twist

Tack för engagemanget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.