Diskmaskinen dog igår och då inga lampor lyser verkar det som att den inte får ström överhuvutaget. Vägguttaget ovenför maskinen är också dött, så allting pekar mot en propp som gått.
Nu har jag gått igenom tavlan noggrannt tre gånger och konstaterat att alla säkringar är hela och i bruk (något slocknar när jag skruvar ut en). Jag har ingen tavla någon annanstans.
Diskmaskinen är en IKEA Whirlpool DWH B00, fem år gammal.
Finns det interna säkringar som kan ha gått? Vet någon i så fall var de sitter på denna modell? Värt att veta kan vara att det hela hände samtidigt som vi hade stopp i vasken på samma avloppsstam (ja, det har varit en sådan helg...).
Nästa fråga; är det överhuvudtaget möjligt att diskmaskinen kan vara så korkat inkopplad att den kan dra med sig ett vägguttag i fallet när den rasar?
Tacksam för tips på felsökningssteg!
Nu har jag gått igenom tavlan noggrannt tre gånger och konstaterat att alla säkringar är hela och i bruk (något slocknar när jag skruvar ut en). Jag har ingen tavla någon annanstans.
Diskmaskinen är en IKEA Whirlpool DWH B00, fem år gammal.
Finns det interna säkringar som kan ha gått? Vet någon i så fall var de sitter på denna modell? Värt att veta kan vara att det hela hände samtidigt som vi hade stopp i vasken på samma avloppsstam (ja, det har varit en sådan helg...).
Nästa fråga; är det överhuvudtaget möjligt att diskmaskinen kan vara så korkat inkopplad att den kan dra med sig ett vägguttag i fallet när den rasar?
Tacksam för tips på felsökningssteg!
Huvudsäkringar som bränt? Dessa brukar sitta på annat ställe än övriga säkringar? Keramiksäkringar kan vara sönder trots att det inte syns på dem. Hur är diskmaskinen ansluten till el?
Du får se till att det blir ström i vägguttaget innan det är lönt att fundera på vad som kan vara fel med diskmaskinen, lustigt sammanträffande om det inte finns samband mellan att elen försvinner på diskmaskinen samtidigt som den gör det i vägguttaget.
Du får se till att det blir ström i vägguttaget innan det är lönt att fundera på vad som kan vara fel med diskmaskinen, lustigt sammanträffande om det inte finns samband mellan att elen försvinner på diskmaskinen samtidigt som den gör det i vägguttaget.
Normalt bör ju diskmaskinen sitta på en egen säkring. Ingen förteckning över vad de olika grupperna/säkringarna går till?
Det kan ju inte uteslutas att en kabel har lossnat inne i uttaget.
Ha stor respekt för el! Känner du dig inte helt tvärsäker på att du vet vad du gör - Ring en en elektriker.
Det kan ju inte uteslutas att en kabel har lossnat inne i uttaget.
Ha stor respekt för el! Känner du dig inte helt tvärsäker på att du vet vad du gör - Ring en en elektriker.
Om diskmaskinen har stickpropp så sätt i en lampa och byt propparna, det räcker ju men en ny (av varje sort) för att prova alla. Be frun stå och kika om lampan tänds.
Huvudsäkringarna med!
Med detta förfarandet är du helt säker och gör inget dumt samtidigt som du kan utesluta att en ev propp är trasig..
Huvudsäkringarna med!
Med detta förfarandet är du helt säker och gör inget dumt samtidigt som du kan utesluta att en ev propp är trasig..
Dra fram en förlängningskabel från ett uttag som du vet fungerar.
Kortslutning i uttaget...
Uttaget sitter på väggen bakom maskinen, och jag noterade att stickproppen ligger an mot maskinen (det fanns märken i diskmaskinens isolering). Antagligen får det som följd att, varje gång man smäller igen luckan, så får sig stickproppen och uttaget också en tryckare. Med tiden har det nog fått kablarna att lossna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttaget sitter på väggen bakom maskinen, och jag noterade att stickproppen ligger an mot maskinen (det fanns märken i diskmaskinens isolering). Antagligen får det som följd att, varje gång man smäller igen luckan, så får sig stickproppen och uttaget också en tryckare. Med tiden har det nog fått kablarna att lossna.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Njaa, inte kortslutning. Du har haft dålig kontakt, då blir det varmt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Det är värmen som orsakat detta. Mjukgörare i PVC frigörs vid uppvärmning som gör att isoleringen med tiden blir mer o mer styv och till slut krackelerar och faller isär. Det har mao troligen gått varmt här ganska länge.. Om det berott på en dålig och glappande anslutning borde det ha märkts tycker man.
Nu hände exakt samma sak hos mig som också har uttaget bakom diskmaskinen. Hur gör jag nu, sätter en dosa där drar uttaget till intilliggande skåp? Det är diskbänkskåpet i så fall, vilka krav är det på uttaget då, går det bra med ett vanlig öppet uttag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Typ så ja. Om du inte räknar med regelbundna vattenläckor under diskbänken
så duger ett "vanligt" IP21-uttag där.
Klicka här för att svara