Hejsan på er

Hade tänkt utöka centralen med 3 st personskyddsautomater av märket hager till utebelysningen och eluttagen för att jordfelsbrytaren ofta löser ut när de är plusgrader och kommer in fukt i spotlightsen vad jag antar och hela huset påverkar detta. Så en personskyddsautomat är ju bra då den är kombinerad säkring och jfb i ett.

Så tänker att jag tar inkommande spänning till persskyddsautomaterna från den 3 poliga säkringen från inkommande sida av dom (dom går inte på jordfelsbrytaren). Sen tänker jag att inkommande nolla till personskyddsautomaterna tar jag från nollplinten högt upp för den är inte kopplad till jordfelsbrytare. Tänker även att jorden från utebelysningen och uttagen sätter jag på jordplinten längst uppe till höger.

Tänker jag rätt med allt eller tänker jag fel. Har fråga detta till min lärare men glömt av vad han sa så tänker fråga er.

Tacksam för svar

• Elcentral med öppen dörr som visar säkringar, jordfelsbrytare och kablage, markerade platser för personskyddsautomater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allting går , sätt du som du tänker, allt som är direkt i huset blir efter JFB och allt annat före den. Det blir då att skyddet för husets del går över ordinarie JFB och annat skyddas med personskydds- autom. för varje del och uttages direkt efter huvudbrytaren

• Gilla
Robinjanserius
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allting går , sätt du som du tänker, allt som är direkt i huset blir efter JFB och allt annat före den. Det blir då att skyddet för husets del går över ordinarie JFB och annat skyddas med personskydds- autom. för varje del och uttages direkt efter huvudbrytaren
Okej tack snabbt svar. Ska fixa detta så snabbt som möjligt då det är ganska drygt att vakna upp med ett mörkt hus för att enbart utebelysningen fått lite fukt i sig

Vad är det för belysning du har ute,vanliga med E27 fattning, då ska du ta bort ljuskällan och dammsuga ur lamphållaren, de är gott om småflugor som dör och ramlar ner i den, det kan ge/gör att en JFB eller korslutning blir, vid byte av ljuskälla så kan det även bli så att det inte tänds, småkrypen faller ner och lägger sig på bottenblecket och ingen kontakt med ljuskällan, blir.lite av en klassiker

J jonaserik skrev:
Vad är det för belysning du har ute,vanliga med E27 fattning, då ska du ta bort ljuskällan och dammsuga ur lamphållaren, de är gott om småflugor som dör och ramlar ner i den, det kan ge/gör att en JFB eller korslutning blir, vid byte av ljuskälla så kan det även bli så att det inte tänds, småkrypen faller ner och lägger sig på bottenblecket och ingen kontakt med ljuskällan, blir.lite av en klassiker
Det är mest troligen halogen spotlights som sitter runt om huset på takfoten ungefär 3 meter emellan varandra. Skulle gissa att antingen så är det nån glipa där vatten kommer in och att det kan vara nån liten skada på en ledare som de tränger in vatten droppe. Eller att spotlighten helt enkelt är av dålig ip klass. Borde kolla igenom alla spottar nån dag för att se hur de ser ut där och kanske se orsaken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.