Tjenare!

Mitt vägguttag lossna från väggen när jag skulle dra ut en sladd från uttaget.
Det var bara fastlimmat....
Jag tycker det ser lite konstigt ut. alldeles för många sladdar. Brukar det vanligtvis inte bara vara en av av varje färg ?

någon kunnig som har någon koll ?

Sen tror jag även dom kopplat vidare ström i den gul/gröna sladden som går upp och bakom skåpen till spotlights som sitter inbyggda ovanför köksbänken.

• En vägguttag som har lossnat från väggen med flera synliga elkablar och limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vägguttag med många synliga sladdar och skadad vägg där uttaget lossnat.
    Skapa konto
  • Elektriskt vägguttag med lossad front och synliga kablar i flera färger, utsatt för felaktig installation.
    Skapa konto
  • Vägguttag lösgjort från väggen med synliga elektriska kablar i olika färger och spackel i oordning runtom.
    Skapa konto
Tafflig och dålig installation. Det får du försöka åtgärda, antingen själv eller någon elektriker.
Se om du kan vrida på den gula dosringen och sedan skruva fast uttaget.
Att det går fler ledare till och från ett uttag är inget fel. Däremot ser jordledaren (gul/grön) ut som en fullösning. Ingen elektriker skulle ha dragit den på detta vis.

• Gilla
boolsson1992
  • Laddar…
Det ser korrekt ut. Men bryt strömmen och försök skruva dosringen så att de två skruvarna hamnar i en vågrät linje. Skruva sedan fast uttaget i ”nyckelhålen” som sitter i ramen på uttaget (du måste först skruva loss locket på uttaget).

Edit: oj ser nu att en jordledare piper iväg. Det är misstänkt.

• Gilla
boolsson1992
  • Laddar…
Det där ser ut som "hempul"
Slangen från vänster sticker för långt in i dosan.
Den svarta kabeln från höger, är det en gummikabel eller? i så fall är det inte bra.
Och man drar inte en lös jordtråd vidare till något annat.

nisse123 nisse123 skrev:
Den svarta kabeln från höger, är det en gummikabel eller? i så fall är det inte bra.
Och man drar inte
nisse123 nisse123 skrev:
Och man drar inte en lös jordtråd vidare till något annat.
Ja det verkar vara gummi. :(

C
Typisk "snickarelektriker"-lösning enligt "kontinental" modell skulle jag vilja säga.

• Haha
Johan456
  • Laddar…
optimum
Enkelt

Kontakta en behörig elektriker som får reda ut sörjan med kabel på vift.
Kan säkert sätta fast uttaget på rätt sätt.

Säkert byggd av idioter (de som handlar på Beijer)

• Gilla
boolsson1992
  • Laddar…
Jorden som ser ut att sticka iväg tycker jag man ser änden på i sista bilden.
Med andra ord är jorden inte ansluten i gummikabeln, frågan är också vart gummikabeln går.

Jag tror att det är ingen gummikabel men nån typ av svart slang till höger, med tre EK eller FK. Brun och blå är kopplad till uttaget och grön/gul går upp ur dosan.

C cpalm skrev:
Typisk "snickarelektriker"-lösning enligt "kontinental" modell skulle jag vilja säga.
Håller med typisk oansvarig polsk/kontinental koppling.

Eller detta kanske är den där roliga tävlingen finn 5 fel
Vad kan man vinna?

Mikael_L
Jag misstänker att du kan komma att hitta mycket kul, olagligt och farligt i din lägenhet, tyvärr.

Det där är i alla fall gjort av någon som inte kan något, eller skiter i allt, eller troligen både och.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jorden som ser ut att sticka iväg tycker jag man ser änden på i sista bilden.
Med andra ord är jorden inte ansluten i gummikabeln, frågan är också vart gummikabeln går.
Felet är alltså att den gul/gröna från "svarta slangen" inte är ansluten till jord i uttaget.

Även om den ledningen skulle råka gå till ett uttag (i annat rum) där jord inte används så skall den gul/gröna tråden vara ansluten när den finns!

Och så skall uttaget sitta fast, förstås.

Det finns "förhöjningsringar" att lägga emellan när dosan kommit lite för djupt i väggen. De brukar komma ihop med 2 st längre skruvar, vilket också kan behövas...

Att skarva vidare på det här sättet är tillåtet, men ofta rätt knöligt vid montaget. Det är ok att lägga 3 st skarvar inne i dosan som har vardera 3 anslutningar: In, Vidare och Uttaget.

Då behöver man 3 korta stupmar FK i rätta färger.

Ser ut som kakel och skåp ovanför, kök eller badrum.
Kan det varit så att det på den här platsen fanns det sedan tidigare el utan jord?
Och att jordtråden uppifrån, ser ut att komma bakom skåpen, är en ny jordtråd som dragits ned för att ge jord.
TS får förklara vart jordtråden tar vägen?
Men felaktigt är det!

Håller med, TS måste svara...

Men min tolkning (som jag inte var först med) är att jordtråden som går "uppåt" är den som kommer från den svarta slangen, och på sista bilden ser man änden på den.

Den går alltså inte uppåt, utan kommer i slangen i dosan, och gör en krok delvis utanför bildkanten.

Den gör också en väldigt skarp "looping" precis mitt för fästskruven, men den är inte inkopplad, det är bara en liten ögla just där.

Men den är inte ihopkopplad med den gul-gröna från andra hållet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.