Elektrikern kommer senare i veckan för att påbörja en större omläggning av elektriciteten i huset, inför det började jag fundera på TN-C och TN-S och pen och ...... det där har jag inte koll på vilket jag ogillar (jag drar lite rör etc, men sedan är det stopp för min del). Så, kan jag få lite hjälp att reda ut detta så jag är lite förberedd.

Från elnätsbolaget kommer TN-C fyrledare som landar i ett nytt icke driftsatt fasadmätarskåp.

I huset finns fyra centraler. En i garaget, en till poolutrustning (och lite utomhusprylar) samt två centraler som betjänar huset. Allt mellan dessa centraler dras om så frihet finns att göra precis som man vill. Kanalisation finns från en av husets centraler till var och en av de andra centralerna.

Jag trodde från början att default var att fortsätta med TNC till alla centraler och dela upp till femledarsystem i respektive central, men så läser jag om PEN-ledare på 10mm2 och börjar fundera på vad poängen är att gå med fyra ledare istället för fem?

Google får hjälpa till lite och jag förstår fortfarande inte varför man inte skulle gå med fem ledare direkt från fasadmätarskåpet. Någon här på forumet skissade lite för några år sedan enligt nedan.

Om det gröna i denna bild är mitt fasadmätarskåp - ska inte samtliga fyra centraler kopplas med fem ledare enligt den röda rutan?

...och i mitt fall sker uppdelningen av de fem ledarna från fasadmätarskåpet på plintar i husets första elcentral, före jfb och första centralens huvudbrytare?



 
Jag ser ingen fördel för dig att gå vidare med fyrledare. Det kan vara vettigt om det finns en kabel man ska återanvända. Men du kan lika gärna köra 5ledare när du ändå ska dra nytt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ok. Näe det finns inget gammalt att återanvända,
 
Det vore märkligt att börja med fyrledare när allt är så väl upplagt och dessutom nybygge. Blir ju ett mönterexempel med utgrening från en punkt också, se till att det blir bra gjort där rent praktiskt med rejäl plint osv.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Min elektriker håller med er så 5 ledare får det bli!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag trodde från början att default var att fortsätta med TNC till alla centraler och dela upp till femledarsystem i respektive central, men så läser jag om PEN-ledare på 10mm2 och börjar fundera på vad poängen är att gå med fyra ledare istället för fem?
När elnätsbolaget levererar TN-C (fyr-ledare) till fasadmätarskåpet till ett hus så är det lämpligt att där övergå till TN-S (fem-ledare) till övriga elcentraler

Det är även lämpligt att där (vid elcentralen) förbinda PE med husets stomme (potentialutjämning) Det bästa är om alla inkommande ledningar (mediaförsörjning) som vatten och avlopp, fjärrvärme etc. kommer in på samma ställe och där potentialutjämnas tillsammans.

Gör man så då förenklar man arbetet med att i framtiden hantera både vagabonderande strömmar och störningar i elsystemet och i sina multimediaanläggningar.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
https://elrond.se/wp-content/uploads/2019/07/Potentialutjämning-fakta-2020.pdf

Hur skulle en sådan potentialutjämning se ut i praktiken?

Huset är ju av trä med källare av hålsten, där finns inget att förbinda PE med. Delar av källaren ska grävas ur, där skulle man kunna ansluta armeringen. Eller hur gör man detta i praktiken?

Vatten kommer in på ett helt annat ställe, men det vore teoretiskt möjligt att ansluta något på kopparrören nära vattenmätaren. Dock är jag lite tveksam till det givet att jag inte har några problem idag.
 
Om vi pratar skyddsutjämning så behövs den endast om det finns något att potentialutjämna, dvs flera olika inkommande ledande ledningar av olika slag, som kan föra in en potential utifrån och som dessutom är berörbar.

Där faller armering, om den inte är berörbar eller har kontakt med andra ledande delar som är berörbara (skruvskallar räknas inte). Om däremot platta och väggar har en sammankopplad armering är det ju bara bra att ansluta den. Det kan har fördelar mot "störningar".

Alla inkommande ledningar bör potentialutjämnas på samma ställe för att få bra effekt. Om vattenledningen är i metall och kommer in i huset på ett annat ställe så finns inget bra sätt att potentialutjämna för att skydda sig mot åsköverspänningar. Vi pratar halvmetrar här, alternativt decimeterbred kopparband. Att gå över till plastslang är då ett alternativ eller komplement.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Stommen är inte i metall och jordas då inte.
Vatten och avlopp jordas inte om de är i plast.
Kommunikation Jordas om den är i metall.

I många fall är det inget mer än den elektriska jorden som finns.
 
  • Gilla
oakbeach82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alla inkommande ledningar bör potentialutjämnas på samma ställe för att få bra effekt. Om vattenledningen är i metall och kommer in i huset på ett annat ställe så finns inget bra sätt att potentialutjämna för att skydda sig mot åsköverspänningar. Vi pratar halvmetrar här, alternativt decimeterbred kopparband. Att gå över till plastslang är då ett alternativ eller komplement.
På landsbygden har nog många PEM-slang för inkommande vatten men samtidigt medföljer en kopparledning till pumpen i brunnen. Och som kanske kommer in på andra sidan huset jämfört mot inkommande el. Vad är ultimata lösningen då?
Skulle ett alternativ vara att dra elledningen för sig i en stor slinga på nog avstånd från huset och ta in den på samma ställe som elen? :thinking: El är inte så svårt att dra nytt men vatten blir ganska krångligt med tanke på förläggningsdjup.
 
Ok, intressant område, har inte funderat så mycket på detta tidigare, mer än att jag är rätt restriktiv med att förändra saker i detta sammanhang, om inte problem finns.

Ser jag lite mer objektivt på det baserat på vad ni säger ovan så:

1. Huset har pem-slang in för vatten, plaströr för avlopp. Från vattenmätaren är det lite kopparrör, därefter plast igen.
2. Armering i ny platta kan inte anslutas till något i väggarna och kommer inte ha kontakt med något i väggarna, finns ingen armering där.
3. Kommunikation - endast fiber in via kanalisation i plast.

Min slutsats är att jag kan avfärda denna aktivitet (men tack ändå @Martin Lundmark) eftersom förutsättningarna för att förbättra läget inte finns.
 
H hydrolift skrev:
På landsbygden har nog många PEM-slang för inkommande vatten men samtidigt medföljer en kopparledning till pumpen i brunnen. Och som kanske kommer in på andra sidan huset jämfört mot inkommande el. Vad är ultimata lösningen då?
Skulle ett alternativ vara att dra elledningen för sig i en stor slinga på nog avstånd från huset och ta in den på samma ställe som elen? :thinking: El är inte så svårt att dra nytt men vatten blir ganska krångligt med tanke på förläggningsdjup.
Nu kidnappar vi TS tråd lite här men ok...en elledning utifrån i allmänhet går förhoppningsvis oavgrenad och isolerad direkt till elcentralen och potentialutjämnas där, och kanske även skyddas mot överspänningar där. Den kan därmed inte föra in en "berörbar" potentialskillnad. Detta till skillnad mot t.ex en teleledning som man gärna kan låta ta ett varv och passera den punkt där potentialutjämning och överspänningsskydd är monterade. Den måste då vara isolerad och gärna lite skyddad innan den når fram till denna punkt. Men elledningen från en vattenpumpen landar vanligen först i tryckvakt och manöverdosor, dvs där finns utsatta delar. Man får försöka tillämpa samma metod där om avståndet till PUS är stort. Men när det gäller ledningar till pumpar och utebelysning mm så är upptagningsområdet gränsat och ofta väl inom hela husets upptagningsområde så jag vet inte om åskan kan lyckas gå in i en enskild ledning enbart. De kan dock agera ofrivilligt jordtag och då kanske man vill komplettera med ett riktigt. Det är ingen exakt vetenskap detta med hur man skyddar sig mot åska, Tor hittar alltid en väg om han vill.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Fortsätt gärna, jag har fått mina svar - ämnet är intressant.
 
MathiasS MathiasS skrev:
1. Huset har pem-slang in för vatten, plaströr för avlopp. Från vattenmätaren är det lite kopparrör, därefter plast igen.
2. Armering i ny platta kan inte anslutas till något i väggarna och kommer inte ha kontakt med något i väggarna, finns ingen armering där.
3. Kommunikation - endast fiber in via kanalisation i plast.

Min slutsats är att jag kan avfärda denna aktivitet (men tack ändå @Martin Lundmark) eftersom förutsättningarna för att förbättra läget inte finns.
När jag dränerade om mitt hus (som då var ca 40 år gammalt och har källarvåning) så mejslade jag fram armeringen i kantbalken i bottenplattan och lade en ringlina runt huset och det vidbyggda garaget.

Jag kunde nu placera ett åskskydd för inkommande serviceledning (och för antenn och telefon etc om det finns/behövs) i elmätarskåpet. och därifrån fortsätta med en TN-S kabel (med medföljande jordlina) in i huset (i pannrummet) där vatten och avlopp går in/ut. Där ledningarna går in i huset får jag nu en sammankopplingspunkt där alla "medialedningar" möts och där huset och ringlinan är hopkopplad.

Potentialutjämningen betjänar då både elsäkerheten för person och egendom (åska).

Men målet är dessutom att den skall underlätta att klara EMC-kraven som huset kan "behöva" i framtiden. Pannrummet (som innehåller värmepumpen) är nu även teknikrum där jag samlar all teknik som behövs men inte behöver synas. Rummet bredvid är "gillestugan" med öppen spis och multimediaanläggning.
 
  • Gilla
lnilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget svar men är i precis samma situation. Kabeln från mätarskåp till den för tillfället enda centralen är tejpad och ska bytas.
Jag kan väl utgå ifrån att det alltid går att köra med femledare från mätaren? Jag vill slippa kolla!
Det kommer att bli tre centraler men först två. Elektrikern kommer väl inte protestera om jag vill ha en stjärna med en kopplingsbox? Och det finns inga kompletta boxar att köpa för detta? Man får köpa någon DIN-skene-plint typ https://www.elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint?category_id=1886 och gissa på någon passande kapsling.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.