Vi har haft lite problem med en dimmer som gör att lampan plötsligt kan ändra ljusstyrka av sig själv.

Planen är att byta till en shelly dimmer.

Jag tittade hur dimmer va kopplad idag och det ser inte superproffsig ut i mina ögon.

Jag antar att dom vita kablarna är fas och den blå är tändkabel? Borde inte dom två vita va kopplade där dom två pil-symbolerna är?

just nu är dom taskigt kopplade till en av ”pilarna” och det ser ut som att det väldigt lätt kan bli direktkontakt mellan dom vita och den blå.

Kan nån av den svart eller röda tänkas va nolla?

Rött användes förr till jord som jag förstår det?

Dimmern sitter i ett kök och huset är från -66

Öppen väggströmbrytare som visar slarvigt kopplade eltrådar, med vita, blå och röda kablar i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har gjort ett rimligt antagande. Men det gäller att verifiera att det stämmer också. Även om det var vanligt att Röd färg användes som jord, så hr rött också använts för andra ändamål, en felkoppling blir livsfarlig.

Jag gissar att du har ett vägguttag längre ned på väggen? I så fall kan du ju öppna där och undersöka vilken tråd som är jord.

Tack för svar!

Stämmer att det sitter ett uttag under.

jag ska ta och mäta lite så återkommer jag om nått är oklart.

Tänk efter noga bara hur du mäter och hur du ska tolka mätresultatet. Det är inte självklart att mäta skillnad på nolla/skyddsjord/tändtråd.
Jag rekommenderar såsom hempularen att först inspektera - titta hur uttaget under är kopplat, och titta i kopplingsdosorna.

Till shelly dimmer behöver du både fas och nolla, du måste alltså hitta även nollan men det bör ju gå om du nu har ett uttag under. Som amatörkopplare så gillar jag Wago 221 för att koppla flera trådar och undvika liknande som dina "vita".
En kontrollfråga till, det finns bara en brytare till lampan?
Jag har även använt "kabelskor/terminaler" eller vad det kan heta till mina Shelly, Fibaro etc. Vet inte vad Bo säger om det men anslutningarna på ex Shelly är väldigt korta och sitter tajt så lätt att det blir en kardel som smiter och kortslutning som följd.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tänk efter noga bara hur du mäter och hur du ska tolka mätresultatet. Det är inte självklart att mäta skillnad på nolla/skyddsjord/tändtråd.
Jag rekommenderar såsom hempularen att först inspektera - titta hur uttaget under är kopplat, och titta i kopplingsdosorna.
Absolut. Ska titta i dom närmsta dosorna. Känner jag mig osäker så ringer jag elektrikern istället :)

leby leby skrev:
Till shelly dimmer behöver du både fas och nolla, du måste alltså hitta även nollan men det bör ju gå om du nu har ett uttag under. Som amatörkopplare så gillar jag Wago 221 för att koppla flera trådar och undvika liknande som dina "vita".
En kontrollfråga till, det finns bara en brytare till lampan?
Jag har även använt "kabelskor/terminaler" eller vad det kan heta till mina Shelly, Fibaro etc. Vet inte vad Bo säger om det men anslutningarna på ex Shelly är väldigt korta och sitter tajt så lätt att det blir en kardel som smiter och kortslutning som följd.
Som jag förstår det så kommer det ganska snart en shelly dimmer som inte behöver nolla. Dock verkar den ha några små begränsningar jämfört med nuvarande version.

Jag få ta och köpa några Wago. Är 221 lämligast. Tyckte att jag såg några som var mindre. 2773. Nån nackdel med dom?
https://www.wago.com/se/interconnection/anslutningsteknik/serie-2773

• Gilla
LannyK
  • Laddar…
Har din nuvarande dimmer några år på nacken kan det vara potentiometern som är sliten och som då ger upphov till ändrande ljusstyrka.

Ska komma en dimmer SL, nästan lika bra för oss (endast 230V) enda begränsningen mot den andra är minimi last som jag tror blir 10W. Men du har nolla så använd den.

Ok,

Har beställt wago 221 klämmor.
Ska beställa en shelly dimmer och en renova kronbrytare (samt fjädrar).

Var/vad köper man för kabel för kopling av shellyn? 1,5mm2 FK? Lämplig färg?
(Jag antar att jag kommer behöva några korta längder för att koppla in den i dosan)

J Jaxxx skrev:
Ok,

Har beställt wago 221 klämmor.
Ska beställa en shelly dimmer och en renova kronbrytare (samt fjädrar).

Var/vad köper man för kabel för kopling av shellyn? 1,5mm2 FK? Lämplig färg?
(Jag antar att jag kommer behöva några korta längder för att koppla in den i dosan)
Ja, vanlig 1,5mm FK. Färg ska väl vara en som är avsedd för L, jag använder orange, vit eller brun, svart om fas. Sen har jag använt kabeltermineringar på slutet för lite säkrare installasion, typ dessa finns hos ex Hornbach

J Jaxxx skrev:
Jag få ta och köpa några Wago. Är 221 lämligast. Tyckte att jag såg några som var mindre. 2773. Nån nackdel med dom?
[länk]

221 är öppningsbar efter installation, det tror jag inte 2773 är men om du inte gör fel och inte skall göra om så kan du använda vilken som.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.