Hej!

Jag hat köpt en Plejd dim-02 och en Schneider exxact kronströmställare (med återfjädring) som jag ska använda till mitt badrum. Ena strömställaren ska styra belysningen i spegelskåpet, och den andra belysningen i taket.

Som det ser ut så har jag en fas, två tändtrådar och så har jag dragit ned en nolla till dosan.

Nu till min fråga. Hur ska jag koppla detta?
 
Jag hade kopplat fas till L, neutral till N.
Tändtrådar till utgång 1 och 2.
Fas till L på brytaren och dess utgångar till ingång 1 resp. 2 på Plejd:en.
Schematisk illustration av kopplingsschema för en Plejd-enhet med anslutningar för fas, neutral och tändtrådar.
 
E etompau skrev:
Jag hade kopplat fas till L, neutral till N.
Tändtrådar till utgång 1 och 2.
Fas till L på brytaren och dess utgångar till ingång 1 resp. 2 på Plejd:en.
[bild]
Hej, hur vet man vad som är ingång res. Utgång vid ett kopplingsscema som detta?:)
 
E etompau skrev:
Jag hade kopplat fas till L, neutral till N.
Tändtrådar till utgång 1 och 2.
Fas till L på brytaren och dess utgångar till ingång 1 resp. 2 på Plejd:en.
[bild]
Tack för svar. Vad jag inte fattar med det kopplingsschemat är varför lasterna från utgång 1 och 2 är kopplade mot N.
 
5
Rob.h Rob.h skrev:
Tack för svar. Vad jag inte fattar med det kopplingsschemat är varför lasterna från utgång 1 och 2 är kopplade mot N.
Du har fas ut från plejden, för att lampan ena ska lysa så behöver den en nolla på "andra sidan.

Som svar till smurfen, ingångarna har en brytare innan som ett vilkor för att kunna styra plejden.
 
5 50procent skrev:
Du har fas ut från plejden, för att lampan ena ska lysa så behöver den en nolla på "andra sidan.

Som svar till smurfen, ingångarna har en brytare innan som ett vilkor för att kunna styra plejden.
Tack för svar :)
 
5 50procent skrev:
Du har fas ut från plejden, för att lampan ena ska lysa så behöver den en nolla på "andra sidan.

Som svar till smurfen, ingångarna har en brytare innan som ett vilkor för att kunna styra plejden.
Ja, okej. Då hänger jag med. Spelar det någon roll vilken av N-ingångarna jag använder? Inget som behöver byglas?
 
5
Nollan är enligt bilden byglad i pucken så det har ingen betydelse.
Men du har en schematisk bild framför dig, precis så som de vill att du ska koppla,så det är bara att följa det :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.