F
postar en specifik fråga här för jag vill verkligen ha klarhet i hur fasen det inte kan funka.

Fick blixtnedslag väldigt nära huset, det var fan så läskigt på riktigt. Jag blåste bokstavligt ner från altanen.

Gräsklipparens trafo tvärdog och är nu bytt. Men nu fungerar inte klipparen då den säger att den inte har nån begränsningskabel.

Lägger jag ut en provisorisk kabel på gräsmattan så funkar det.

Det konstiga är att jag mäter ca 1,1 Ohm i den befintliga slingan och tycker mig alltså ha en intakt och stabil begränsningskabel. Det temporära mätte jag 1,7 Ohm i. Kan nån som förstår sånt här komma med nån teori? Jag förstår att enda vägen framåt är att byta skiten men förstår inte varför den inte funkar?

https://www.byggahus.se/forum/threads/da-draepte-blixten-min-430x.349739/page-4#post-3371832
 
Kan du fått en bränd "nästankortis" direkt vid laddstationen ( röd markering ) eller bortbränd isolering på längre sträckor av tråden?
Schematisk illustration av en elledning med potentiell bränd skada vid laddstationen markerad i rött.
 
F
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan du fått en bränd "nästankortis" direkt vid laddstationen ( röd markering ) eller bortbränd isolering på längre sträckor av tråden?
[bild]
Förstår inte riktigt vad du menar där? Det blåa är laddstation antar jag och det svarta är slingan. Vad är det röda?

Mätningen är gjord så att jag har kopplat loss slingan från laddatationen och mäter på kabeländar (flatstiftshonor) siste 1,5 metrarna kabelnligger förlagd på plattor och är inte neegrävda och ligger helt torrt.
 
Du har överslag mellan gräsmattan och kabeln så signalen läcker ut där. Jag gissar att isoleringen har spruckit någonstans längs vägen.
 
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har överslag mellan gräsmattan och kabeln så signalen läcker ut där. Jag gissar att isoleringen har spruckit någonstans längs vägen.

Men att kabeln fortfarande är fullt ledande menar du?
 
F fsn skrev:
Men att kabeln fortfarande är fullt ledande menar du?
Ja.
 
F fsn skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar där? Det blåa är laddstation antar jag och det svarta är slingan. Vad är det röda?

Mätningen är gjord så att jag har kopplat loss slingan från laddatationen och mäter på kabeländar (flatstiftshonor) siste 1,5 metrarna kabelnligger förlagd på plattor och är inte neegrävda och ligger helt torrt.
Kan ju vara så här med läckage också....
Enkelt handritad skiss som visar potentiella vägar för vattenläckage i en struktur.
 
F
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan ju vara så här med läckage också....
[bild]
Men borde jag kunna mäta så låg resistans då? Och hur fansen felsöker man?
 
F fsn skrev:
Men borde jag kunna mäta så låg resistans då? Och hur fansen felsöker man?
Det gör du inte. Du byter ut kabeln.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja.
Ja, kanske. Du skulle det kanske börja funka igen vid torr mark.

Det är ju läge för ett par väl valda könsord. Det är ett jäkla jobb att skava ner en ny kabel.
 
F fsn skrev:
Men borde jag kunna mäta så låg resistans då? Och hur fansen felsöker man?
Ja, ursprungstråden behöver ju inte vara av, bara för att isoleringen har bränts bort.
 
F fsn skrev:
Men borde jag kunna mäta så låg resistans då? Och hur fansen felsöker man?
Vet du om några skarvar kan du kolla där, lite omsorg vid läggning, skarvning, materialval så kan man glömma problem där.
De enkla sökarna som brukar figurera i de här sammanhangen kan gå att använda även vid isolationsfel. Vad är det för kabel du lagt ut? Finns många relativt enkla sätt att söka upp felen men de kan vara lite väl mycket redneck för de som inte redan själva förstår hur.

Av din andra tråd verkar det som huvuddelen kommit via elnätet dvs CTEK-laddaren, säkring, JFB och nätdonet för klippare. Du skrev att du har skydd på nätsidan, det bör du kolla lite på. Normalt ska du klara dig bra om de är korrekt utförda och synd om du skadar din solel pga det också.

Klipparen kan du skydda på ett bra sätt genom enkla skydd på slingan och ett skydd mot matningen. Skulle jag ha en klippare skulle jag om det går köpt utan nätdon och satt ett bra direkt, höga priser på som det verkar dåliga don.
 
Det känns ganska orimligt att slingan skulle vara sönder bränd utan att kretskortet i laddstationen skulle ge upp. Prova att byta kretskortet först. Har varit ute för vid åska att kortet har funkat på en kort slinga men inte orkat driva en längre slinga.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 3 till
  • Laddar…
Jag är likt TS lite nyfiken på fysiken. Om det är mätt lägre motstånd i originalslingan än i kontrollslingan borde det väl vara lättare att få den förra att funka än den senare. Eller?

För att testa lite ytterligare skulle du kunna ansluta guidekabeln till ena fästet för begränsningsslingan för att reda ut vilken del som ev. är defekt – alltså om det är till vänster eller höger från guiden sett. Om det nu är slingan det är fel på...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det är mätt lägre motstånd i originalslingan än i kontrollslingan borde det väl vara lättare att få den förra att funka än den senare. Eller?
Begränsningsslingan är en stor antenn som skickar ut en högfrekvent signal som gräsklipparen känner av. Det är inte samma sak som den likspänning man använder för att mäta resistensen i kabeln.

Om det är kortslutning mot jord lite här och där så kommer det inte märkas vid en resistensmätning. Möjligtvis att man får lite lägre resistens, eftersom strömmen har flera parallella vägar att ta. Men som antenn kommer den fungera dåligt.

Det blir lite som att linda in TV-antennen i stålull. Den kommer leda ström bättre men som TV-antenn kommer den vara katastrofal.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.