Hej
När mina gamla diazed centraler revs ut till förmån för en ny normcentral (ja, jag vet att det skär i hjärtat hos många, men det var redan två stycken och de räckte inte, att ha tre stycken blir för plottrigt för mig), så bestämde jag mig för att spara en av dem för att ha som nyckelskåp.

Vid en närmare titt på märkskylten så såg jag att det stod 25A (verkar normalt) samt 500 V, vilket jag inte riktigt förstår. Är det nån gammal standard, eller har man tagit i för att få marginal till 380/400 V?

• Märkskylt på en elektrisk komponent som anger "A 25", "V 500", "TYP PG 33", "SELA ENKÖPING SWEDEN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är för marginalens skull. Den är godkänd för max 500V och 25A.

500 V har förekommit inom industrin.
25 A är Max för säkringar gänga 2.
Protte

prototypen prototypen skrev:
500 V har förekommit inom industrin.
25 A är Max för säkringar gänga 2.
Protte
Kan skåpet vara nåt överblivet man har fått från industrin (för att spara pengar)?
Det är en gammal ombyggd sommarstuga, så man har försökt spara pengar på allt.

lnilsson lnilsson skrev:
Hej
När mina gamla diazed centraler revs ut till förmån för en ny normcentral (ja, jag vet att det skär i hjärtat hos många, men det var redan två stycken och de räckte inte, att ha tre stycken blir för plottrigt för mig), så bestämde jag mig för att spara en av dem för att ha som nyckelskåp.

Vid en närmare titt på märkskylten så såg jag att det stod 25A (verkar normalt) samt 500 V, vilket jag inte riktigt förstår. Är det nån gammal standard, eller har man tagit i för att få marginal till 380/400 V?
Om du är intresserad så titta på följderna av den gamle armeingenjören Renards tankar som gett de sk "preferred numbers" som följt med i många tekniska sammanhang. Och eltekniskt likt på din skylt är R10-serien mycket vanligt förekommande.

Och att just 500 V är valt kommer av tidigare definitioner för vad som anges som högspänning i ett TN-nät dvs max 250 V fasspänning ger systemspänning max 430 V som då närmast avrundat uppåt i R10 ger 500. Lämpligt att använda som standard för tex brytare, centraler osv för normalt bruk precis som de 25 A ur samma serie.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det är för marginalens skull. Den är godkänd för max 500V och 25A.
480V verkar var standard för industriella anläggningar i länder där man har 100-110V 60Hz system.

Kan det vara att man tänkt på de marknaderna?

lnilsson lnilsson skrev:
Kan skåpet vara nåt överblivet man har fått från industrin (för att spara pengar)?
Nej, det är normal märkning på den typen av prylar. Snarare sparade man pengar genom att inte tillverka prylar specifikt för 380V.

M mattoys skrev:
480V verkar var standard för industriella anläggningar i länder där man har 100-110V 60Hz system.

Kan det vara att man tänkt på de marknaderna?
Nej det är helt andra skäl till olika spänningar i de länderna och där är det helt skilt dvs vanligtvis ingen trefasdistribution till slutledet där och i så fall inte heller med 480 V. Skälet till TS märkning är vad som står i #5 för merparten av Europa och helt giltigt i SE. Samma kan du se på tex enpoliga brytare och uttag där just 250 V är normerande pga nivån som sattes en gång för att definiera högspänning.

Sen är just spänning inte så kritiskt i de här fallen mycket svårt att skilja något konstruktionsmässigt i området som är intressant för såna här delar under 1000 V däremot givetvis mycket viktigt med dimensionering avseende ström.

Intressant, tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.