879 läst ·
4 svar
879 läst
4 svar
El till tillbyggnad
Hej
Ska göra en tillbyggnad på 15 kvm som ska användas som gym.
I angränsande tvättstuga finns ett gammalt "3-fasuttag", eller rättare sagt en dosa med 3 faser, nolla och jord.
Jag kan komma åt vp-röret från vinden och skarva på röret så att de når fram till en kopplingsdosa i tillbyggnaden. Drar nya kablar i röret så jag får 3L, nolla och jord i kopplingsdosan.
Hade tänkt att använda 2L+ jord till 2 st element (400V), man kan även ansluta nollan till elementen, men det behövs ej om nolla saknas står det på kopplingsschemat.
Den tredje fasen samt nolla och jord ska vara till belysning och uttag.
Problemet är att vi har en diazedcentral med jordfelsbrytare. Ska detta vara riktigt ska man ha en trepolig säkring.
Vet att detta är en gråzon.
I detta fall skulle ni föredra att även ansluta nollan till elementen?
//Johan
Ska göra en tillbyggnad på 15 kvm som ska användas som gym.
I angränsande tvättstuga finns ett gammalt "3-fasuttag", eller rättare sagt en dosa med 3 faser, nolla och jord.
Jag kan komma åt vp-röret från vinden och skarva på röret så att de når fram till en kopplingsdosa i tillbyggnaden. Drar nya kablar i röret så jag får 3L, nolla och jord i kopplingsdosan.
Hade tänkt att använda 2L+ jord till 2 st element (400V), man kan även ansluta nollan till elementen, men det behövs ej om nolla saknas står det på kopplingsschemat.
Den tredje fasen samt nolla och jord ska vara till belysning och uttag.
Problemet är att vi har en diazedcentral med jordfelsbrytare. Ska detta vara riktigt ska man ha en trepolig säkring.
Vet att detta är en gråzon.
I detta fall skulle ni föredra att även ansluta nollan till elementen?
//Johan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Posta gärna elradiatorns anvisning här för detta låter knepigt. Elradiatorer brukar antingen använda nollan (230 V) eller inte (400 V). Kanske är nollan avsedd för nattsänkning?
Hur som helst, om du vill ha en trefasgrupp rekommenderar jag 230 V-radiatorer så att du kommer undan problematiken med en blandning av 400 V och 230 V på gruppen. Då är det heller inget krav på trepolig säkring.
För övrigt har du koll på resten eller?
Hur som helst, om du vill ha en trefasgrupp rekommenderar jag 230 V-radiatorer så att du kommer undan problematiken med en blandning av 400 V och 230 V på gruppen. Då är det heller inget krav på trepolig säkring.
För övrigt har du koll på resten eller?
Hej BoBo.Siltberg skrev:
Posta gärna elradiatorns anvisning här för detta låter knepigt. Elradiatorer brukar antingen använda nollan (230 V) eller inte (400 V). Kanske är nollan avsedd för nattsänkning?
Hur som helst, om du vill ha en trefasgrupp rekommenderar jag 230 V-radiatorer så att du kommer undan problematiken med en blandning av 400 V och 230 V på gruppen. Då är det heller inget krav på trepolig säkring.
För övrigt har du koll på resten eller?
Tack för ditt svar. Nu har jag redan två 400v radiatorer som jag hade tänkt använda. Nollan är för nattsänkning.
Skickar med länken. Det är alt2 400v som jag har, dvs ingen kopplingsbox.
https://gkp.se/wp-content/uploads/2018/11/Bruksanvisning_v18-02-3-sidor.pdf
Under "Good to know" står det om nollans vara eller icke vara.
//Johan
Hej BoJ JED skrev:
Har nu varit i kontakt där jag köpte elementen. Passade på för ett tag sedan när det var extrapris. Jag skulle få byta dessa till 230v varianten om jag ville.
Då är det väl lättast att jag märker upp i inkommande kopplingsdosa att det är en "trefasgrupp" där en fas går till belysning/uttag samt de andra två faserna går till varsitt uttag vid varje radiator.
//Johan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja 230 V element blir en bättre trefaslösning.
Klicka här för att svara
