Hej

Ska göra en tillbyggnad på 15 kvm som ska användas som gym.

I angränsande tvättstuga finns ett gammalt "3-fasuttag", eller rättare sagt en dosa med 3 faser, nolla och jord.
Jag kan komma åt vp-röret från vinden och skarva på röret så att de når fram till en kopplingsdosa i tillbyggnaden. Drar nya kablar i röret så jag får 3L, nolla och jord i kopplingsdosan.

Hade tänkt att använda 2L+ jord till 2 st element (400V), man kan även ansluta nollan till elementen, men det behövs ej om nolla saknas står det på kopplingsschemat.

Den tredje fasen samt nolla och jord ska vara till belysning och uttag.

Problemet är att vi har en diazedcentral med jordfelsbrytare. Ska detta vara riktigt ska man ha en trepolig säkring.
Vet att detta är en gråzon.
I detta fall skulle ni föredra att även ansluta nollan till elementen?

//Johan
 
Posta gärna elradiatorns anvisning här för detta låter knepigt. Elradiatorer brukar antingen använda nollan (230 V) eller inte (400 V). Kanske är nollan avsedd för nattsänkning?

Hur som helst, om du vill ha en trefasgrupp rekommenderar jag 230 V-radiatorer så att du kommer undan problematiken med en blandning av 400 V och 230 V på gruppen. Då är det heller inget krav på trepolig säkring.

För övrigt har du koll på resten eller?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Posta gärna elradiatorns anvisning här för detta låter knepigt. Elradiatorer brukar antingen använda nollan (230 V) eller inte (400 V). Kanske är nollan avsedd för nattsänkning?

Hur som helst, om du vill ha en trefasgrupp rekommenderar jag 230 V-radiatorer så att du kommer undan problematiken med en blandning av 400 V och 230 V på gruppen. Då är det heller inget krav på trepolig säkring.

För övrigt har du koll på resten eller?
Hej Bo

Tack för ditt svar. Nu har jag redan två 400v radiatorer som jag hade tänkt använda. Nollan är för nattsänkning.
Skickar med länken. Det är alt2 400v som jag har, dvs ingen kopplingsbox.
https://gkp.se/wp-content/uploads/2018/11/Bruksanvisning_v18-02-3-sidor.pdf
Under "Good to know" står det om nollans vara eller icke vara.

//Johan
 
J JED skrev:
Hej Bo

Tack för ditt svar. Nu har jag redan två 400v radiatorer som jag hade tänkt använda. Nollan är för nattsänkning.
Skickar med länken. Det är alt2 400v som jag har, dvs ingen kopplingsbox.
[länk]
Under "Good to know" står det om nollans vara eller icke vara.

//Johan
Hej Bo

Har nu varit i kontakt där jag köpte elementen. Passade på för ett tag sedan när det var extrapris. Jag skulle få byta dessa till 230v varianten om jag ville.

Då är det väl lättast att jag märker upp i inkommande kopplingsdosa att det är en "trefasgrupp" där en fas går till belysning/uttag samt de andra två faserna går till varsitt uttag vid varje radiator.

//Johan
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Ja 230 V element blir en bättre trefaslösning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.