7 958 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Behöver jag säkra upp för den nya induktionhällen?
10A 1.5mm²P pelig skrev:Har självklart läst den eminenta spisbibeln som @Bo.Siltberg skrivit, har ändå lite frågor...
Har en spishäll (ej induktion) på ca 15 år som delvis gett upp så har nu köpt en ny Siemens induktionhäll som ersättning. Den gamla är en Bosch 3-fas på 7000W, avsäkrad med 3 st 10A-säkringar.
Den nya kan kopplas på en eller två faser, 3 faser finns inte som alternativ. Då är min fråga, om man kopplar in på 2 faser måste man väl rimligen säkra upp till 16A? Märkeffekten på den nya är 7400W. Och i så fall, räcker de 1,5 mm2 som antagligen är framdraget till perilexuttaget? Precis som nämns i spisbibeln ska man bygla i både stickproppen och i anslutningsdosan vilket känns konstigt. Bifogar lite inkopplingsbilder på den nya induktionhällen.
16A 2.5mm²
20A 4.0mm²
25A 6.0mm²
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Detta är helt korrekta tumregler för installationskabel. Vet inte om det är installationskabel du menar, för tråden tycker jag verkar handla om anslutningskabel.
Så de dubbla N-ledarna kan klippas isär, och den överblivna kan parkeras på plint 1.
Om hällen kopplas in på två faser så behövs det ingen dubbel N-ledare i kabeln. Gäller bara att plint 4-5 är byglad i hällen.P pelig skrev:
Så de dubbla N-ledarna kan klippas isär, och den överblivna kan parkeras på plint 1.
Tack för info! Nu är inte N-ledarna sammankopplade så det blir ännu enklare att parkera den 3:e (oanvända) fasen. Begriper faktiskt inte varför tillverkaren ens anger att man ska sammankoppla N-ledarna? Faserna är ju fasförskjutna vilket sprider ut lasten så de kan dela på nollan, känns ju som en helt onödig uppmaning att dubbla nollan. Det är ju en annan sak när man kör 1-fas och dubblar även faskopplingen.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Nä det är inte enkelt att begripa hur folk tänker idag. Jag ser heller ingen rimlig anledning till att rita ut dubbla N-ledare i 2N~ - fallet.
Klicka här för att svara