B
Är i process att eventuellt avsluta samarbete med byggföretag. Det första de gjorde när de började arbeta var att klippa all el till proppskåpet och kasta denna, dvs ingenting är uppmärkt vilka kablar som går till vad. De vill inte återställa eller kompensera mig för detta. Jag undrar därför hur man återställer detta på enkelt sett och/eller hur mycket det kostar?

Oorganiserade och omarkerade elektriska kablar och en klippt anslutning vid ett öppet proppskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det är antagligen lika mycket som vid ett centralbyte. Ny central, gruppförteckning samt anslutning etc. Eventuellt några omdragningar där de kapat trådarna väldigt korta. Du kan tyvärr få lite alla möjliga priser för detta, men räkna med en dags jobb och 3-4 tusen i material kanske. Med lite tur går det snabbare, inte många grupper som behöver dras om etc.

Är det samma byggföretag som tidigare trådar? Skamligt.

B
M Matten skrev:
Det är antagligen lika mycket som vid ett centralbyte. Ny central, gruppförteckning samt anslutning etc. Eventuellt några omdragningar där de kapat trådarna väldigt korta. Du kan tyvärr få lite alla möjliga priser för detta, men räkna med en dags jobb och 3-4 tusen i material kanske. Med lite tur går det snabbare, inte många grupper som behöver dras om etc.

Är det samma byggföretag som tidigare trådar? Skamligt.
Misstänkte det, det är samma företag tyvärr. Jurist inkopplad.

Är strömmen ändå av (antar det eftersom hela centralen saknas) så kanske man kan reda lite själv i det och sortera kablarna från varje rör för att bedömma skadan för varje grupp. Man kan även koppla ihop fas och noll-tråd i centraländen och sen mäta kontinuitet i olika vägguttag för att hitta vilken grupp som hör ihop med vad och sen sätta på tejpbitar i central-änden.

Även om en elektriker sen såklart vill mäta och bekräfta själv så sparar man dens jobb att behöva springa runt som en tok och mäta överallt utan denna kan börja mäta där du hittat att det borde vara. Är kablarna för korta så de behöver dras om underlättar ditt förarbete även där, att elektrikern vet var man ska dra för att få ut kablarna.

• Gilla
UffePlåtis och 9 till
  • Laddar…
Om du följer ovanstående råd vilket absolut inte är en dum idé. Så kontrollera så inget är i spänning.

Men vad gör du för renovering? Vem i hela fridens namn börjar med att rycka elcentralen? :sweat:

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Och som elektriker så skulle jag knappast lita på någon "kunds" uppgifter angående mätningar och mätningarnas utfall. OM jag inte redan visste att "kunden" visste exakt vad han sysslade med. Och om kunden är så pass insatt i jobbet att han vet hur och varför kan man ju börja undra varför man ska komma på besök.

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och som elektriker så skulle jag knappast lita på någon "kunds" uppgifter angående mätningar och mätningarnas utfall. OM jag inte redan visste att "kunden" visste exakt vad han sysslade med. Och om kunden är så pass insatt i jobbet att han vet hur och varför kan man ju börja undra varför man ska komma på besök.
Fast, skulle det vara så illa om kunden gjorde det grova detektivjobbet? Lite masktejp på varje rörutgång med en notis om vilken dosa röret går till? Det är ju såklart upp till elektrikern att dubbelkolla, men du slipper springa runt hela huset gång på gång för att hitta rätt.
Jag anser mig ganska kompetent att hempula, men jag skulle ändå vilja leja bort jobbet att montera en central där. Däremot är jag fullt kompetent att lista ut var alla kablar går.

• Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Och om kunden är så pass insatt i jobbet att han vet hur och varför kan man ju börja undra varför man ska komma på besök.
För att Elsäkerhetsverket lanserat en app där man blandat ihop "koppla säkert" med "koppla lagligt", och där kunden som förstår att Elsäkerhetsverket inte förstår skillnaden ändå fått lära sig att de inte får "koppla lagligt" trots att de kan "koppla säkert". Därför har de ringt dig. De vill ju följa lagen! :rolleyes:

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
@elmont: Men menar du alltså att det inte underlättar det minsta om det skulle sitta tejpmarkeringar med exempelvis "kök" på kabelstumparna innan du kommer dit? Självklart ska du dubbelkolla märkningarna med egna mätningar men du slipper ju springa runt mer eller mindre på måfå, eller? Jag är själv inte elektriker så du vet bättre men brukar man som elektriker efter att ha hittat var en rör från centralen går till sen även springa runt till resten av huset för att verifiera att den inte går till alla uttag i hela huset?

Jag har iallafall haft uppfattningen att elektriker som kommit hem till mig uppskattat att jag i förväg exempelvis kunnat tala om vilka uttag i köket som går på vilka grupper och vilka förutsättningar som finns.

Sen är det väl ganska stor skillnad på att kunna mäta fram spänningslös kabel i väggen mot att kunna koppla en elcentral? även om jag troligvis skulle klara av det sistnämnda med är det inget jag skulle ge mig på utan tar då in en elektriker så det blir helt rätt och lagligt.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Steamboy, det jag har skrivet är att jag inte litar det minsta på vad mina "kunder" säger att dom gjort. Allt för många ggr har "folk" talat om för mig hur det är och hur det ska vara och det har visat sig att dom varit helt fel ute.
Kdog, PatrikJo, jag har över huvud taget inte haft någon uppfattning om uppmärkning men däremot om mätningar som tex kontinutetsmätning.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mätningen var ju en metod för att få till märkningen. Naturligtvis ska elektrikern verifiera att märkningarna stämmer. Men det gör helt klart arbetet snabbare.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Ja precis som Daniel säger, ingen mätning med resultat eller mätvärden, enbart för att ta reda på var rören tar vägen och sätta tejpbitar. Går väl att byta ut mätningen mot att rycka i kablarna eller suga med en dammsugare men då måste man ju ha öppna dosor med. Elektrikern öppnar väl ioförsig kanske dosorna ändå.

E elmont skrev:
Steamboy, det jag har skrivet är att jag inte litar det minsta på vad mina "kunder" säger att dom gjort. Allt för många ggr har "folk" talat om för mig hur det är och hur det ska vara och det har visat sig att dom varit helt fel ute.
Kdog, PatrikJo, jag har över huvud taget inte haft någon uppfattning om uppmärkning men däremot om mätningar som tex kontinutetsmätning.
E elmont skrev:
Håller med varför ska någon som inte kan rota i resterna av den bortklippta centralen?

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
För att underlätta elektrikerns arbete. Vet man vilket håll rören går åt går arbetet snabbare.

• Gilla
Jojo21 och 1 till
  • Laddar…
Det brukar nog vara vanligare att "kundernas hjälp" i stället stjälper mer än det hjälper. Mer än en gång har man fått "tipps/råd" från kunder som vet/förstår som har gjort att man låst sig lite i tankebanor som senare visat sig helt felaktiga och därmed försvårat arbetet. Det är alltid att föredra om man helt utan påverkan får skaffa sig en egen bild, för det är mycket lätt att man blir "vilseledd".
I alla fall vill jag inte har råd och tips som jag inte ber om.
Ps
Och just i fall som här där en massa ledningar är klippta brukar jag använda en "sökare" som man har en sändare till vilket gör att jag kan lokalisera ledningarna på någon minut.

Redigerat:
  • Gilla
Bjerrod och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.