17 169 läst ·
103 svar
17k läst
103 svar
Nytt kök - eldragning samt gemensam nolla och jord till flera 16A säkringar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Tack Bo för uppdateringen avseende kyl/frys-grupp.
Ett nytt inpass:
Det skrivs om RK till centralen.
När man gör ny central är det läge att använda halogenfria ledningar och gärna även kabel överlag. Tvingande nybyggnadskrav men bra att minimera saltsyrautfällning vid eventuell brand även i befintlig byggnad.
För övrigt anser jag att en elcentral ska vara av plåt.
Tillståndet hos de flesta äldre plastcentraler avskräcker.
Eldon, ABB och GARO gör fina modeller helt av plåt och Malmbergs en halvdan kinakopia av ABB:s.
Till och med hundraåriga plåtcentraler är ofta helt intakta - utan att uppfylla dagens krav - men många plastkapslingar tål inte att man skär loss dom från målarfärg och tapeter.
t
Ett nytt inpass:
Det skrivs om RK till centralen.
När man gör ny central är det läge att använda halogenfria ledningar och gärna även kabel överlag. Tvingande nybyggnadskrav men bra att minimera saltsyrautfällning vid eventuell brand även i befintlig byggnad.
För övrigt anser jag att en elcentral ska vara av plåt.
Tillståndet hos de flesta äldre plastcentraler avskräcker.
Eldon, ABB och GARO gör fina modeller helt av plåt och Malmbergs en halvdan kinakopia av ABB:s.
Till och med hundraåriga plåtcentraler är ofta helt intakta - utan att uppfylla dagens krav - men många plastkapslingar tål inte att man skär loss dom från målarfärg och tapeter.
t
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
PS
Skrivningen jag citerade ligger på
VOLTIMUM som Persäters råd
Gissar att dom missat att uppdatera för senaste utgåvan av standarden.
Skrivningen jag citerade ligger på
VOLTIMUM som Persäters råd
Gissar att dom missat att uppdatera för senaste utgåvan av standarden.
Vad är det då du citerar, jag hittar det inte. Gällande RK så är det mig veterligen inget förbud mot det vid nybyggnation i bostäder. Där gäller en lägre CPR-klass än i offentliga lokaler och eftersom PVC-kabel fortfarande säljs och sätts på marknaden förutsätter jag att det är ett kryphål eller att den är klassad enligt gällande CPR-krav för bostäder. Mer om detta finns att lösa i Boverkets byggregler. Men, om dina argument kommer från Voltimum så är Nexans och NKT medlemmar och de tillverkar förmodligen ingen RK eller FK.
Kabel kör jag nästan alltid EXQ så där är det halogenfritt. Övriga ledningar blir det jag har hemma så det ärnog en blandning av FK och FQ, känns onödigt att köpa hem mer när jag har ca 100 m av flera av färgerna som bara ligger ihopvirade så det står inte vad det är.H Hassel1949 skrev:
Det krävs ej halogenfritt i privatbostäder, de har inte sådan brandteknisk klass.
I vissa lokaler, ofta allmänna lokaler, är klassen sådan att det krävs hf och/eller vissa brandspridningsegenskaper, men inte i villor.
Det kan också finnas beställarkrav.
Jag har alltid med mig EXLQ av olika ledarantal och dimensioner, då jag gör mycket jobb åt sådana kunder, där de dessutom ofta har som beställarkrav att det är skärm och biledare. Och jag ids inte ens kolla kraven, utan drar detta slentrianmässigt.
Men i privatbostäder där kunden ska betala känner jag att det gärna får bli lite billigare FK än FQ, och mycket billigare rör/slang än HF varianterna.
Vid bostadsbrand så finns det ofta hundratals kilo av diverse plastmaterial av alla de slag i bostaden, så vad det är för plast på elkablarna spelar inte så stor roll.
I vissa lokaler, ofta allmänna lokaler, är klassen sådan att det krävs hf och/eller vissa brandspridningsegenskaper, men inte i villor.
Det kan också finnas beställarkrav.
Jag har alltid med mig EXLQ av olika ledarantal och dimensioner, då jag gör mycket jobb åt sådana kunder, där de dessutom ofta har som beställarkrav att det är skärm och biledare. Och jag ids inte ens kolla kraven, utan drar detta slentrianmässigt.
Men i privatbostäder där kunden ska betala känner jag att det gärna får bli lite billigare FK än FQ, och mycket billigare rör/slang än HF varianterna.
Vid bostadsbrand så finns det ofta hundratals kilo av diverse plastmaterial av alla de slag i bostaden, så vad det är för plast på elkablarna spelar inte så stor roll.
Mikael_L skrev:
Lite så känner jag också. Det är ju bara att gå in i köket så ser man snabbt hur mycket material det finns som inte är hälsosamt att andas in brandrök ifrån. EXQ använder jag för att jag tycker att den är trevlig att jobba med men när det kommer till FK/FQ så blir det vad de har i den butik jag ändå går in i, vilket oftast är FQ om jag handlar på väg till bilen efter jobbet men åker jag in för att handla annat så blir det ofta FK. Orkar inte åka runt till flera affärer bara för att få tag i FQMikael_L skrev:
Hittade Helacon mini till riktigt bra pris (inte ens dubbla priset mot ubåt) så det fick bli en uppsättning av dem kompletterat med en påse ubåtar om jag vill/behöver göra en koppling som är lätt att ändra i efterhand. Passade även på att beställa några ABB-dosor med låg inbyggnadshöjd så att jag förhoppningsvis kan sätta dem med "ryggen" mot varandra och få strömbrytarna på samma avstånd från golv och dörrkarm i hallen som utanför
Nu fick jag dåligt samvete.Mikael_L skrev:
Har jag lurat på kunderna dyrare material än nödvändigt?
Var handlar du?
Kollade priserna på FK/FQ, RK/RQ och slang 16* hos Elektroslandia, Solar o Malmbergs
RQ är billigare men Malmbergs har bara RK som likväl är dyrare.
Malmbergs har inte FQ. Hos Solar o Elektroskandia är FQ billigare än FK (om dom ens har FK).Malmbergs FK är 15% billigare än FQ hos dom andra.
Slang 16 gillar jag inte de billiga varianterna, dom blir dragspel när man drar tråd. Använder bara med lågfriktionsbeläggning och högsta tryck/slagtålighetsklass.
Finns från ca 2,50. -
Ids inte ens jämföra med Malmbergs som inte verkar ha koll på kvalitet här. (Har råkat ut för slang där dragfjädern gick rakt ut i isoleringen genom slangens vägg vid en böj...)
Nu kan jag pusta ut.
-15% dyrare på rörtråden kan jag motivera när allt annat jag släpar in i huset är halogenfritt eller motsvarande och billigare.
Om jag dessutom räknar in fria utkörningen (vid minst 1.000:- kr tror jag) från grossist är ju halogenfritt från Solar o Elektroskandia faktiskt billigare även på rörtråden.
Ok, tack för info.
Då skiljer det ca 25 öre/m (+moms) på Malmbergs mellan FK o FQ. =
Drygt 300:- ink moms med mitt påslag 30% ger ca 400 kr extra för kunden på 1000meter.
Tycker inte det motiverar att hålla dubbla uppsättningar av rörtråd 1,5 o 2,5 i bilen och/eller på lager.
Bara dubbla hanteringen äter upp prisskillnaden.
Då skiljer det ca 25 öre/m (+moms) på Malmbergs mellan FK o FQ. =
Drygt 300:- ink moms med mitt påslag 30% ger ca 400 kr extra för kunden på 1000meter.
Tycker inte det motiverar att hålla dubbla uppsättningar av rörtråd 1,5 o 2,5 i bilen och/eller på lager.
Bara dubbla hanteringen äter upp prisskillnaden.
För EXQ, EXLQ (och EQQ, EQLQ) är det nästan ingen prisskillnad, och de flesta grossar har upphört med EKK/EKLK, malmbergs tror jag har någon dimension kvar.H Hassel1949 skrev:
Där kör jag så gott som uteslutande EXLQ (minst 95%) och resten EQLQ.
Detta får även privatpersoner pga dessa anledningar, finns inte att köpa, och nästan samma pris som ej HF.
Jodå, både 1,5 och 2,5, i flera olika färger.H Hassel1949 skrev:
Jag hittar ingen FK hos solar, ES har jag inte konto hos.H Hassel1949 skrev:
FK köper jag hos malmbergs, där är den nästan 50% billigare än FQ hos solar.
Har jag dåligt rabattbrev på Solar? Jag ger 2.42 för solar, 3,86 för FQ easy, 4.06 för FQ Xtra
Malmbergs, FK1,5 - 1.41 om jag minns rätt.
Men om man ska fundera på kostnaden för HF resp ej HF, så är det VP-rören/flexslangen som mest drar iväg i pris, men även FK/FQ gör ju en del.
Nu har malmbergs precis lanserat sina HF VP-rör, ungefär till samma pris som Solars ej HF, och Solars HF är 4 ggr så dyra som ej HF hos dom.
När det kommer till kabel är det knappt någon prisskillnad, och ej HF har helt lämnat sortimentet hos de flesta grossister.
Sen väljer jag ju EXLQ även av estetiska orsaker då den är lite smalare och snyggare.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Detta inget råd utan mer en förklaring hur saker fungerar. Spisen går normalt sett på 3-fas. Men för de allra flesta spisar så är det en fas till ugnen och 1 fas till respektive två plattor.
För induktionshällar är de lite annorlunda. Induktionshällar går på DC. De två inkommande faserna går till en AC-DC omvandlare, som sedan fördelar energin på 4 plattor. Det är därför induktionshällar kan ha en sammanlagd effekt över 7.3KW, som annars är teoretiskt max. Hällen har helt enkelt en processor som hindrar användaren att använda mer än 7,3KW samtidigt.
Vissa hällar är ytterligare smarta (bland annat IKEA:s) där de kan kopplas in på endast en fas, och hällen kommer då att fördela 3,7kW på plattorna. El-bils laddare fungerar ofta på ett liknade sätt.
Så, en spis är egentligen bara 3-fas för att ha en sladd i stället för 3. Mer eller mindre för att hindra folk att stoppa spisen i ett vanligt vägguttag. Så att de inte finns trefasbrytare på spisar är absolut inte fel.
Var man däremot ska ha 3-fas brytare är överallt där man har motorer och där man har 3-fas uttag till exempelvis maskiner. Typiskt en värmepump eller en hydrofor pump.
Kan nämnas att moderna värmepumpar ofta har växelriktare och därför inte tar skada av om de tappar en eller två faser. Så om man ser en 3-fas värmepump med 3 enskilda säkringar så är de inte nödvändigtvis fel. Däremot bör man tänka på det om man byter ut den mot en ny, att man måste ha en med växelriktare eller byta till en 3polig säkring.
För induktionshällar är de lite annorlunda. Induktionshällar går på DC. De två inkommande faserna går till en AC-DC omvandlare, som sedan fördelar energin på 4 plattor. Det är därför induktionshällar kan ha en sammanlagd effekt över 7.3KW, som annars är teoretiskt max. Hällen har helt enkelt en processor som hindrar användaren att använda mer än 7,3KW samtidigt.
Vissa hällar är ytterligare smarta (bland annat IKEA:s) där de kan kopplas in på endast en fas, och hällen kommer då att fördela 3,7kW på plattorna. El-bils laddare fungerar ofta på ett liknade sätt.
Så, en spis är egentligen bara 3-fas för att ha en sladd i stället för 3. Mer eller mindre för att hindra folk att stoppa spisen i ett vanligt vägguttag. Så att de inte finns trefasbrytare på spisar är absolut inte fel.
Var man däremot ska ha 3-fas brytare är överallt där man har motorer och där man har 3-fas uttag till exempelvis maskiner. Typiskt en värmepump eller en hydrofor pump.
Kan nämnas att moderna värmepumpar ofta har växelriktare och därför inte tar skada av om de tappar en eller två faser. Så om man ser en 3-fas värmepump med 3 enskilda säkringar så är de inte nödvändigtvis fel. Däremot bör man tänka på det om man byter ut den mot en ny, att man måste ha en med växelriktare eller byta till en 3polig säkring.
Klicka här för att svara