8 336 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
133V mellan nolla och jord
Sida 1 av 2
Bor i Tyskland och har köpt ett hus här. Byggt 1996-2000.
Ska montera utebelysning och mätte på kablarna. Till min förvåning upptäckte jag att jag får ungefär 133v mellan jord och nolla, likaså mellan fas och jord.
Något jag inte helt förstår är att jag har två säkringar per grupp, och ibland kan en lösa ut, då får jag 120v mellan nolla och fas. Har inte provat mäta till jord med en säkring utlöst.Kabeln som kommer ut där utebelysningen ska sitta är en femledare, grön/gul-blå-brun-svart-svart. 230v får jag bara mellan blå och en av de svarta. Jag har hyfsad koll på el men detta förstår jag inte alls.
Någon som känner igen vad det kan vara för system? Det är inte så att jag ska börja koppla hej vilt själv men det irriterar mig att jag inte förstår överhuvudtaget och jag är lite orolig över det här med spänningen jord/nolla.
Naturligtvis har jag jordelsbrytare, som fungerar vid test och löser även ut vid behov.
I övrigt ser allting ut som Sverige, samma komponenter och 230v.
Ska montera utebelysning och mätte på kablarna. Till min förvåning upptäckte jag att jag får ungefär 133v mellan jord och nolla, likaså mellan fas och jord.
Något jag inte helt förstår är att jag har två säkringar per grupp, och ibland kan en lösa ut, då får jag 120v mellan nolla och fas. Har inte provat mäta till jord med en säkring utlöst.Kabeln som kommer ut där utebelysningen ska sitta är en femledare, grön/gul-blå-brun-svart-svart. 230v får jag bara mellan blå och en av de svarta. Jag har hyfsad koll på el men detta förstår jag inte alls.
Någon som känner igen vad det kan vara för system? Det är inte så att jag ska börja koppla hej vilt själv men det irriterar mig att jag inte förstår överhuvudtaget och jag är lite orolig över det här med spänningen jord/nolla.
Naturligtvis har jag jordelsbrytare, som fungerar vid test och löser även ut vid behov.
I övrigt ser allting ut som Sverige, samma komponenter och 230v.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Låter som någon form av tvåfassystem. trodde bara det fanns i Norge.
Det verkar som ett IT system 3¨230 V modell Norge, Din nolla är antagligen ingen nolla utan fas L2.
Prata med en lokal elektriker eller elverket så kan dom säkert förklara, Är det i före detta DDR??
Prata med en lokal elektriker eller elverket så kan dom säkert förklara, Är det i före detta DDR??
Redigerat:
Det där med 2 säkringar per grupp kommer jag ihåg sedan min sjötid, tog ett tag innan man blev van. Många smällar fick man i början :x
Är du säker på det där med 2 säkringar per grupp? Enligt all info jag kan få fram så ska det vara 1-fas 230V / 3-fas 400V i Tyskland.
Är du säker på det där med 2 säkringar per grupp? Enligt all info jag kan få fram så ska det vara 1-fas 230V / 3-fas 400V i Tyskland.
Om det är ett system med 230V huvudspänning så är det helt i sin ordning med 133 V mellan fas och jord. Då förklarar det även varför du har två säkringar per grupp. Det är då tvåfasgrupper och ingen nolla finns i uttagen. Om alla grupper i huset har två säkringar och uttagens båda poler har 133 V mot jord så är det nog det som är förklaringen. Om det är vanligt i Tyskland med 230 V huvudspänning vet jag inte, men det låter som att du har det.
Det är precis som du säger:
Varför använder man sig av 230v huvudspänning då? Finns det några fördelar med detta systemet? Huset är stort, 460m2 total yta och förbrukar ganska mycket ström med pool och avfuktare m.m., kan det ha något med det att göra?
en annan egenhet är att ström till t.ex. taklampor inte slås av helt på brytaren, slår man inte av säkringarna så är det fortfarande ström i en ledare (jepp, det lärde jag mig den hårda vägen)
Jag får nog läsa på lite så jag vet vad det är jag har i huset.
Vad gäller spänningen på jorden så känns det som att det borde vara så, även om jag har lite svårt att greppa det, men det är inget som kommit plötsligt och jordfelsbrytaren löser inte ut.
Det låter som du är inne på rätt spår. Det är första gången jag ser något sådant här, andra lägenheter jag bott i har haft helt vanliga elsystem. Huset ligger i östkanten av Berlin så visst är det gamla DDR men förre ägaren/byggherren är västtysk och det byggdes ju långt efter DDR.Avemo skrev:Om det är ett system med 230V huvudspänning så är det helt i sin ordning med 133 V mellan fas och jord. Då förklarar det även varför du har två säkringar per grupp. Det är då tvåfasgrupper och ingen nolla finns i uttagen. Om alla grupper i huset har två säkringar och uttagens båda poler har 133 V mot jord så är det nog det som är förklaringen. Om det är vanligt i Tyskland med 230 V huvudspänning vet jag inte, men det låter som att du har det.
Varför använder man sig av 230v huvudspänning då? Finns det några fördelar med detta systemet? Huset är stort, 460m2 total yta och förbrukar ganska mycket ström med pool och avfuktare m.m., kan det ha något med det att göra?
en annan egenhet är att ström till t.ex. taklampor inte slås av helt på brytaren, slår man inte av säkringarna så är det fortfarande ström i en ledare (jepp, det lärde jag mig den hårda vägen)
Jag får nog läsa på lite så jag vet vad det är jag har i huset.
Vad gäller spänningen på jorden så känns det som att det borde vara så, även om jag har lite svårt att greppa det, men det är inget som kommit plötsligt och jordfelsbrytaren löser inte ut.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Alla system har fördelar och nackdelar beroende vad dom används till.
Det kan antingen vara ett IT system utan nolla eller ett gammalt TN system på 220 /127 V där man idag inte använder fasspänngen på 127 V. Sådana lösningar med 127 V har förekommit i Sverige för 50 år sedan.
Det kan antingen vara ett IT system utan nolla eller ett gammalt TN system på 220 /127 V där man idag inte använder fasspänngen på 127 V. Sådana lösningar med 127 V har förekommit i Sverige för 50 år sedan.
För ca 10-15 år sedan så revs dåvarande hus 2 på sjukhuset i Kalmar, i det huset var det 2*115 VAC till all utrustning. Fram till någon gång på 90-talet låg bl.a. ortopedavdelningarna i hus 2. Eventuellt finns det ytterligare ett hus kvar på sjukhusområdet som har 2*115 VAC till all 230-utrustning.
Ok, ju mer jag läser desto mer inser jag att det sannolikt är ett IT system, men varför?
Huset är som sagt byggt 2000, alltså 13 år gammalt, elsystemet är nytt och fräscht, varför bygger man då ett IT system? Det känns som att det är ordentligt tillkrånglat. Dyrare kablar och onödigt många säkringar m.m.
om jag behöver trefas till kök t.ex., är det överhuvudtaget möjligt?
(vill inte fråga säljaren just nu då det finns risk för tvist i en annan fråga)
Huset är som sagt byggt 2000, alltså 13 år gammalt, elsystemet är nytt och fräscht, varför bygger man då ett IT system? Det känns som att det är ordentligt tillkrånglat. Dyrare kablar och onödigt många säkringar m.m.
om jag behöver trefas till kök t.ex., är det överhuvudtaget möjligt?
(vill inte fråga säljaren just nu då det finns risk för tvist i en annan fråga)
När jag gick på yrkesskolan för ca 25 år sedan hade vi 2-fas 230V i uttagen i tekniksalen, matade från en jättelik trafo.
Jag tycker det låter osannolikt att elbolaget skulle ha detta system, du kanske också har en egen trafo någonstans som matar vissa uttag? Har du möjlighet att mäta på inkommande någonstans?
Jag tycker det låter osannolikt att elbolaget skulle ha detta system, du kanske också har en egen trafo någonstans som matar vissa uttag? Har du möjlighet att mäta på inkommande någonstans?
Sannolikt kan du få trefas i köket, men då trefas 230 V till skillnad från trefas 400 V som vi är vana vid. Spisar brukar numera oftast ha elementspänning 230 V så där skall det inte vara ett problem. Vad har du för huvudsäkringar?
Om området i övrigt har 230 V huvudspänning är det för mig logiskt att även enstaka nybyggen får det. Annars skulle det behövas en ny transformator till nybygget.
Om området i övrigt har 230 V huvudspänning är det för mig logiskt att även enstaka nybyggen får det. Annars skulle det behövas en ny transformator till nybygget.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Kan du inte fixa fram lite bilder på relevanta delar i systemet?