2 063 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Företagslärling någon?
Hejsan!
Jag läste el programmet när jag gick på gymnasiet mellan 06-09 och gick inte vidare som elektriker då.. men har känt nu på senare tid att det kanske skulle finnas en framtid med att bli det trots allt (nyligen fyllda 30)
2018 infördes det att företag kunde ta in "företagslärlingar" och på så sätt lära sig yrket (med viss teori förstås) är det någon utav er här som är en sådan lärling och isånafall vad fick ni för lön? ni kan skriva privat om ni inte vill skriva här. Jag är ju mest orolig för att den lönen jag själv byggt upp senaste 10 åren blir sopad åt hel**** om företaget ger en lägsta lärlings lön.
Jag läste el programmet när jag gick på gymnasiet mellan 06-09 och gick inte vidare som elektriker då.. men har känt nu på senare tid att det kanske skulle finnas en framtid med att bli det trots allt (nyligen fyllda 30)
2018 infördes det att företag kunde ta in "företagslärlingar" och på så sätt lära sig yrket (med viss teori förstås) är det någon utav er här som är en sådan lärling och isånafall vad fick ni för lön? ni kan skriva privat om ni inte vill skriva här. Jag är ju mest orolig för att den lönen jag själv byggt upp senaste 10 åren blir sopad åt hel**** om företaget ger en lägsta lärlings lön.
Utan att gå in på kronor och ören så tror jag att det blir svårt att nå en lön som ens är i närheten av vad man efter tio års arbete har lyckats nå upp till. Dom kunskaper du ev hade för tio år sedan är till stor del förlegad och du har under den tiden inte fått någon fortbildning så den som anställer dig kommer att ha rätt mycket att skola in dig på och dessutom måste dom se till att ha handledning och kommer under rätt lång tid inte kunna tjäna några pengar på dig. Så om du ska sadla om så var beredd på ett lönetapp samt att du inte får så lätt att hitta en seriös arbetsgivare.
Men försök så kanske du hittar någon vettig.
Lyckatill
Lyckatill
Jag har ju inte så jäkla hög lön efter 10 år i arbetslivet i min mening, mellan 25 och 30 (närmare 25 hållet) och som sagt jag hade ju kanske inte ställt mig o krävt exakt det jag har idag då man får vara lite ödmjuk och förståndig då man är en "lärling" Men who knows, jag kommer nog fråga runt på företagen i min ort iallafall och se om möjligheten finns där.. det är ju trots allt brist på folk säger demE elmont skrev:Utan att gå in på kronor och ören så tror jag att det blir svårt att nå en lön som ens är i närheten av vad man efter tio års arbete har lyckats nå upp till. Dom kunskaper du ev hade för tio år sedan är till stor del förlegad och du har under den tiden inte fått någon fortbildning så den som anställer dig kommer att ha rätt mycket att skola in dig på och dessutom måste dom se till att ha handledning och kommer under rätt lång tid inte kunna tjäna några pengar på dig. Så om du ska sadla om så var beredd på ett lönetapp samt att du inte får så lätt att hitta en seriös arbetsgivare.
Lyckatill
Det är brist på utbildade och självgående elektriker men det skadar inte att fråga runt och lönemässigt så skulle jag tro att man är villig att betala enligt installationsavtalet. Vad det är får du googla framsnälv.
Min brorsa började som vuxenlärling fast snickare för några år sedan. Det var min andra brorsa som fixade in honom på företaget som han var anställd på.
Om jag förstod det rätt så var det där någon slags lönetrappa där man började väldigt lågt, men efter fem år var typ fullbetald..
Tror han fick ca 18000 det första året.
Det är ju iofs byggnads men kanske ger en hint.
http://www.byggnads.se/medlem/larling/larlingssteg/byggavtalet/
Om jag förstod det rätt så var det där någon slags lönetrappa där man började väldigt lågt, men efter fem år var typ fullbetald..
Tror han fick ca 18000 det första året.
Det är ju iofs byggnads men kanske ger en hint.
http://www.byggnads.se/medlem/larling/larlingssteg/byggavtalet/
Klicka här för att svara