Jo, det var därför jag skrev "om man bakar mycket". Min inbyggnadsugn är faktiskt på 3650W och jag bakar faktiskt en del men jag vet inte om det bara är när man snabbstartar eller om den kan dra det permanent - kanske om man öppnar luckan ofta.

Jag är liksom tommib också tungt kriminell och har ROTat in en Schuko parallellt med fullkopplad Perilex enligt gällande praxis tycks det. Detta är dock ännu mer tveksamt i det långa loppet. Jag ser följande scenario:

Första ombyggnad: Sannolikt en elektriker eller kunnig BH-are som både ROTar dit en perilex parallellt med Schuko och kopplar dit perilexen på hällen. Funkar bra därför att elektrikern/BH-aren väljer att sätta Schuko på en annan fas än han valt i hällens stickkontakt.

Andra bytet: Svensson byter häll och ser att det redan sitter en perilex på väggen. Stickkontakter är väl ingen konst så han åker till Jula och inhandlar en sådan. L1, L2, L3 kan väl inte vara så noga - föresten syns inte siffrorna i plasten - bara N är hyfsat utmärkt. Han kopplar den på L3 i 1/3 av fallen.

Nu har vi en tämligen sannolik och relativt långvarig belastning på ledaren L3 som inte är laglig (får inte vara större än strömtåligheten) och det är även om ugnen drar mindre än 16A. Detta i kombination med att man i Sverige tillåter avsäkring som tål 1.45 gånger ledarens strömtålighet är ingen bra kombination. (I Norge har man föresten ändrat reglerna till att endast tillåta 1.0 gånger i bostäder - d.v.s. en normsäkrings märkström ska multipliceras med 1.45 vid dimensionering).

Nu blev det lite el-porr igen tråden, men så brukar det ju bli.

Edit: Ändrade divideras till mutipliceras ovan.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ansluta fast är bästa lösningen i mina ögon, helst med ett gäng öppningsbara Wago eller liknande. Inte ovanligt det bränner i uttagen, bakom spisen är ett känsligt område där både det ena och andra kan koka över till.
Visst, sen får man enligt ESV inte koppla loss spisen, men hur ofta gör man det? Kan väl använda lite längre anslutningssladd så man får ut spisen rejält, detta möjliggör också ett framtida spisbyte så länge man kopplar i apparatens ände.

Pen Pen skrev:
Första ombyggnad: Sannolikt en elektriker eller kunnig BH-are som både ROTar dit en perilex parallellt med Schuko och kopplar dit perilexen på hällen. Funkar bra därför att elektrikern/BH-aren väljer att sätta Schuko på en annan fas än han valt i hällens stickkontakt.

Andra bytet: Svensson byter häll och ser att det redan sitter en perilex på väggen. Stickkontakter är väl ingen konst så han åker till Jula och inhandlar en sådan. L1, L2, L3 kan väl inte vara så noga - föresten syns inte siffrorna i plasten - bara N är hyfsat utmärkt. Han kopplar den på L3 i 1/3 av fallen.
Det är ett bra påpekande att man alltid skall tänka ett steg längre på vad som händer när nästa "tjomme" tar vid. Men, det påverkar ju/väl inte frågan om Schuko eller inte som sådan. Även om man ansluter ugnen fast så löper man ju den risken om motsvarande fas öht finns tillgänglig i Perilex-uttaget. Och jag är lite motståndare mot Perilex som inte är fullkopplade. Så hur man än vänder sig där...

I mitt eget fall så uppkommer det inte eftersom ugnen är på motsatt sida köket och matas av en helt annan grupp. Men det är ju inte alla som kan lösa det så, det inser jag.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Snailman
Det blev vanlig stickpropp, precis som ugnen levererades med, om någon undrat, blev en nefg med hide and slide.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Körde du egen säkring på ugnen?

Snailman
rockin_john rockin_john skrev:
Körde du egen säkring på ugnen?
Ugnen har en egen säkring, och Hällen har två andra egna säkringar.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.