Hej!
Nyss blivit medlem här och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag har köpt ett gammalt hus för några år sedan som jag håller på att renovera. Men blir inte klok på detta med alla kulodosor. Hur gör jag för att koppla ihop en ny elkabel med de gamla? De gamla har inte heller samma färg utan är brun och svart. Hur ska jag tänka? Bör jag helt enkelt köpa en ojordad kabel? Och behövs det alltid en kulodosa för skarva kablarna? Kulodosa och kabel enligt bilder.
Mvh
Johanna
Nyss blivit medlem här och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag har köpt ett gammalt hus för några år sedan som jag håller på att renovera. Men blir inte klok på detta med alla kulodosor. Hur gör jag för att koppla ihop en ny elkabel med de gamla? De gamla har inte heller samma färg utan är brun och svart. Hur ska jag tänka? Bör jag helt enkelt köpa en ojordad kabel? Och behövs det alltid en kulodosa för skarva kablarna? Kulodosa och kabel enligt bilder.
Mvh
Johanna
Fasta elinstallationer är inget man själv rotar runt med. Särskilt inte om det är en gammal installation där materialet kanske har åldrats och inte är det bästa.
Vad är det du har tänkt dig göra med elanläggningen i din fastighet?
Vad är det du har tänkt dig göra med elanläggningen i din fastighet?
De gamla runda kulo-dosorna säljs väl mest för den som sätter väldigt höga byggnadsvårdsambitioner på plan. Jag ser att elbutik faktiskt säljer nytillverkade, men att de kostar 6 ggr så mycket som moderna.
Med dessa runda kan en erfaren yrkesman göra väldigt diskreta elinstallationer - där man med stämjärn bilar in halva dosor i taklisten och en del annat finlir.
Den elektriska anslutningen i dessa dosor är också något som är rätt pilligt, i alla fall de första 1000 st...
Om ledare skall skarvas så måste det göras i "härför avsett utrymme", dvs i praktiken i en dosa, eller kanske i ett vägguttag eller en strömbrytare under vissa omständigheter.
Sedan rätt länge säljer elmarknaden (bara) fyrkantiga dosor. Vanliga mått är 60 x 60 mm eller 47 x 69 mm. Länge var det 90 x 60 mm som var "minsta mått", men de lite smidigare har nu kommit tillbaka.
Som redan skrivits, att kabla om och/eller komplettera ett befintligt hus till modern standard är inget lämpligt projekt för att lära sig elhantverket på egen hand. Jag är helt med på att man vill förstå hur det funkar, så att man kan tala med en installatör och förstå varandra, men överlåt jobbet till proffsen!
Med dessa runda kan en erfaren yrkesman göra väldigt diskreta elinstallationer - där man med stämjärn bilar in halva dosor i taklisten och en del annat finlir.
Den elektriska anslutningen i dessa dosor är också något som är rätt pilligt, i alla fall de första 1000 st...
Om ledare skall skarvas så måste det göras i "härför avsett utrymme", dvs i praktiken i en dosa, eller kanske i ett vägguttag eller en strömbrytare under vissa omständigheter.
Sedan rätt länge säljer elmarknaden (bara) fyrkantiga dosor. Vanliga mått är 60 x 60 mm eller 47 x 69 mm. Länge var det 90 x 60 mm som var "minsta mått", men de lite smidigare har nu kommit tillbaka.
Som redan skrivits, att kabla om och/eller komplettera ett befintligt hus till modern standard är inget lämpligt projekt för att lära sig elhantverket på egen hand. Jag är helt med på att man vill förstå hur det funkar, så att man kan tala med en installatör och förstå varandra, men överlåt jobbet till proffsen!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Om du kan ge konkreta exempel (bilder och beskrivning) på vad du vill göra så kan du få konkreta råd på hur det ska utföras. Däremot får du inte göra nånting själv... Det är lite svårt att beskriva hur man gör en elinstallation i ett gammalt hus rent allmänt. Det finns mängder av "kablar" med varsitt syfte och tillåten användning, och sedan ska allting lira ihop med befintlig installation map skyddsåtgärder.
Tack för ditt svar. Eftersom jag rivit en vägg var tanken att dra en kabel från befintlig installation till belysning. Jag har annars inte tänkt göra om elen ännu. Mvh JohannaE etompau skrev:
Tack för ditt svar! Jag tolkar det som att alla skarvar behöver en för mig klumpig dosa. Huset har jätte många sådana dosor. Jag önskar dra en kabel från befintlig installation till belysning. Mvh JohannaS Soltorp40 skrev:De gamla runda kulo-dosorna säljs väl mest för den som sätter väldigt höga byggnadsvårdsambitioner på plan. Jag ser att elbutik faktiskt säljer nytillverkade, men att de kostar 6 ggr så mycket som moderna.
Tack för ditt svar! Det finns inte mkt i det huset som är enligt konstens alla regler. Det är nödlösningar överallt. Ngt som gör det svårare för mig nu. De har eldat fast skorstenen inte var tät och långt ifrån godkänd, de har byggt utan att reglat just någonting och isolerat med allt utom det man ska, ibland ingen isolering alls, avloppet är av sånt slag att rörmokare aldrig tidigare sett det. Elen är dragen längs med väggen på utsidan på många ställen. Säg mig, var det så man drog elen förut eller är det bara ännu en nödlösning? Jag önskar dra en kabel från befintlig installation till en belysning. Alltså inte göra om installationen i sig. Jag kan ta kort direkt på plats i morgon. Mvh JohannaBo.Siltberg skrev:
Om du kan ge konkreta exempel (bilder och beskrivning) på vad du vill göra så kan du få konkreta råd på hur det ska utföras. Däremot får du inte göra nånting själv... Det är lite svårt att beskriva hur man gör en elinstallation i ett gammalt hus rent allmänt. Det finns mängder av "kablar" med varsitt syfte och tillåten användning, och sedan ska allting lira ihop med befintlig installation map skyddsåtgärder.
Låter som en fast installation som du inte får göra själv fast du kan, rekomenderar dig att anlita en elektriker, gärna en äldre som har erfarenhet av "retro" el.
Jag delade just upp ett par rum i ett äldre hus med kulo och runda dosor och behövde en del uttag i de "nya" rummena, tog hit en elektriker som drog en matningskabel till det nya från en rund kulo dosa. Borde inte ta många minuter för en elektriker att göra jobbet som du behöver ha gjort.
Tekniskt går det bra att dra ut en ny kabel från en gammal kulo dosa och mata något nytt, men jag vet inte om man får göra det enligt svenska regler.
Jag delade just upp ett par rum i ett äldre hus med kulo och runda dosor och behövde en del uttag i de "nya" rummena, tog hit en elektriker som drog en matningskabel till det nya från en rund kulo dosa. Borde inte ta många minuter för en elektriker att göra jobbet som du behöver ha gjort.
Tekniskt går det bra att dra ut en ny kabel från en gammal kulo dosa och mata något nytt, men jag vet inte om man får göra det enligt svenska regler.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om du menar att det går synliga kablar på väggen, oftast uppe vid taket eller på sockelisten, så var dte väldigt vanligt i äldre hus, och det är inte ovanligt i nybyggda enklare hus även idag.D Dalebris skrev:
Om du nu vill göra detta själv, så lägg upp lite bilder här, så kan du säkert får bra förslag. Men kopplingar måste alltså göras i en dosa, du behöver använda kabel som är avsedd för fast installation. Kabeltypen EKRK är vanlig, den är relativt lätt att få rak, den är lagom styv. Men den får inte användas utomhus eller i våtrum. Inte heller ligga dolt.
De runda posrlinsdosorna är snygga i hus av lämplig ålder. Men de är som sagt inte så lätta att koppla i.
Om du har väldigt gamla kablar så är det riskabelt att börja rota med dem. De kan ha isolering som nu är väldigt spröd, och nästan pulvriseras om man böjer lite på kabeln. Sådana ädre kablar bör givetvis bytas ut, men det blir lätt akut om man börjar koppla om något.
Kabeltypen EKRK är en modernare variant av det som förr kallades kulokabel, den äldre varianten har stora brister i isoleringens kvalitet, kabeln kallas ofta för "dödskulo" idag.
En målare jag anlitade berättade att han hade målat tamburen i en äldre lägenhet i city. Plötsligt hade telefonen i lägenheten börjat ringa kontinuerligt. Visade sig att dels satt det en spik igenom telefonledningen han just hade målat på, dels hade han målat blöt färg på en äldre kulokabel. Höljet på kabeln (som är i metall) var spänningsförande pga, den dåliga isoleringen. Därmed gick det alltså 230V som drev ström igenom den blöta färgen till den genomspikade telefonkabeln, telefonen ringde av strömmen.
Ursäkta, vad? Sannolikheten för elfel ökar ju inte för att huset bytt ägare. Visst att man gärna kan ta dit elektriker för en besiktning, men man behöver ju inte balla ut helt. Det har ju trots allt klarat sig ett antal decennier.Magnus E K skrev: