Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det är en vp2 apparatdosa i väggen, och tre st 2,5kvm ledare framdragna blå, brun och gulgrön
vad ska jag sätta för uttag där? är det ett norwesco uttag som man ska sätta? så att det tål 16A med marginal?
https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-spisuttag-2-polig-mj-25a-230v
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=371315&category_id=722
Är det någon skillnad mellan dessa två?
vad ska jag sätta för uttag där? är det ett norwesco uttag som man ska sätta? så att det tål 16A med marginal?
https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-spisuttag-2-polig-mj-25a-230v
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=371315&category_id=722
Är det någon skillnad mellan dessa två?
Först , dom uttagen är enfasuttag ( norsk modell ) då blir det nr. 1 för infälld dosa
har för mig att alla 230V spishällar har den proppen , är det en sådan på spisen
enfas spishäll , vad står det på skylten 16 amp eller 20 amp , 2,5 mm2 ledning är för 16 amp
har för mig att alla 230V spishällar har den proppen , är det en sådan på spisen
enfas spishäll , vad står det på skylten 16 amp eller 20 amp , 2,5 mm2 ledning är för 16 amp
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
L Liteavvarje skrev:
Detta gäller ugnen (inte köpt ännu, men blir nog nån neff från tyskland)
Hällen kommer att ha ett perilexuttag fullkopplat 2,5kvm
jag har läst nånstans här att man avråder från att köra ugn på vanlig stickpropp, de är visserligen märkta med 16A men det är inte att lita på, typ.
och när jag pratade med elektrikern för några dar sen, så pratade han om nåt speciellt uttag också.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nej tror inte han menade perilex då jag inte har nån spisdosa i väggen (vilket elektrikern tyckte var positivt) för perilexuttag passar väl bara i spisdosor?L Liteavvarje skrev:
Jag fick uppfattningen att elektrikern räknar med att det kommer en vanlig stickpropp på ugnen som han räknar med att klippa bort, han nämnde att garantin då troligen ryker , men då jag tänkte köpa från tyskland så räknar jag inte med att åberopa någon garanti ändå.
(Jag har spisdosa till Hällen, där jag tänkt sätta perilex)
Det där är ett lite irriterande problem. CEE-don är för otympliga, Norwesco är väl egentligen inte godkända (men används frekvent) och schuko är inte superbra med tanke på belastningen (vilket är konstigt eftersom normala schuko är märkta 16A).
Min ugn är fast ansluten pga detta, det var till slut det bästa som gick att göra. Hade jag gjort om det idag hade jag satt två infällda perilexkontakter bredvid varandra och parallellkopplat dem. Problemet med detta är att elinstallationsreglerna gör det olagligt för mig att koppla i och ur ugnen. Det ger i sin tur att man är benägen att sätta det där norwescodonet för att folk ska kunna byta ugn själv.
Min ugn är fast ansluten pga detta, det var till slut det bästa som gick att göra. Hade jag gjort om det idag hade jag satt två infällda perilexkontakter bredvid varandra och parallellkopplat dem. Problemet med detta är att elinstallationsreglerna gör det olagligt för mig att koppla i och ur ugnen. Det ger i sin tur att man är benägen att sätta det där norwescodonet för att folk ska kunna byta ugn själv.
Perilex är inte någon bra idé om TS bara har enfas fram till dosan. Dessutom går väl inte en infälld perilex in i en VP-2?L Liteavvarje skrev:
Man kan väl iofs märka att uttaget inte är fullkopplat men märkningar kan lossna.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jo, det känns som om fast anslutning helst går bort då jag inte ens beställt någon ugn ännu.
jag tror att han måste ha menat ett norwescouttag, eventuellt delar jag upp beställningen i två då elbutik inte har några norwescouttag hemma, och jag vill ju inte stå tomhänt när elektrikern kommer, men jag ska ringa honom i morgon och hör att det är ok att jag beställer grejorna och då kan jag ju fråga om han menade norwesco.
Perilex är det nog uteslutet att han menade.
jag tror att han måste ha menat ett norwescouttag, eventuellt delar jag upp beställningen i två då elbutik inte har några norwescouttag hemma, och jag vill ju inte stå tomhänt när elektrikern kommer, men jag ska ringa honom i morgon och hör att det är ok att jag beställer grejorna och då kan jag ju fråga om han menade norwesco.
Perilex är det nog uteslutet att han menade.
Det där med om norwesco är godkänt eller inte är något jag bara har vagt i bakhuvudet efter att ha läst en diskussion på Fluxio där bl.a. Bo S deltog. Nu när jag letade upp den igen så var det nog så att de inte var förbjudna men ESV gillade dem inte heller.
Min IKEA-ugn levererades med okontakterad kabel.
För att lösa problemet, kan du TS inte be elektrikern ta med sig rätt grejer? Jag gillar också att köpa sakerna själv men det här är ett fall när du inte vill ha strul och om du ändå ska ha in en elektriker kan väl hen få tillhandahålla rätt uttag.
Min IKEA-ugn levererades med okontakterad kabel.
För att lösa problemet, kan du TS inte be elektrikern ta med sig rätt grejer? Jag gillar också att köpa sakerna själv men det här är ett fall när du inte vill ha strul och om du ändå ska ha in en elektriker kan väl hen få tillhandahålla rätt uttag.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag tänkte köpa nån av de här: Då de har Hide&Slide på luckan och två vred på fronten som det var önskemål om.
Neff B45M42N5
Neff B44M42N5
kollade en av dem
Steckerart Schuko-/Gardy.m.Erdung
Så det verkar vara vanlig stickpropp på dem.
Neff B45M42N5
Neff B44M42N5
kollade en av dem
Steckerart Schuko-/Gardy.m.Erdung
Så det verkar vara vanlig stickpropp på dem.
Redigerat:
Jag skulle rundat problemet genom att montera en anslutningsdosa och anslutit spisen fast, men jag är ju tungt kriminell och drar mig inte för att skruva på tre skruvar ens om de sitter i en anslutningsdosa i väggen (fy fy, olagligt) istället för en stickpropp som monteras på sladden (A-ok, kör hårt). Det bästa är då om anslutningsdosan finns i ett skåp bredvid ugnen så att man inte behöver balansera ugnen i ena handen samtidigt som man skruvar fast kabeln med andra 
Svaret på TS ursprungliga fråga verkar vara: Nej det finns inget lämpligt uttag tyvärr. Däremot finns det lagliga.
Schuko är olämpligt för ugn om man bakar mycket (långvarig belastning 16A). Dock lagligt och den gängse lösningen.
Norwesco har väl märkström 20 alt 25 A och är väl främst för spisar och hällar. Fristående ugnar (även i Norge) ska normalt avsäkras 16A (vilket är ett gissel när man ska ROTa kök i Norge). Skulle isåfall vara Norwesco 20A avsäkrat med 16A. Problemet är att det är direkt olämpligt att sätta på Norwesco stickproppen på ugnen då den då kan sättas in något annat uttag som inte är nedsäkrat.
Perilex - tja det är väl inte direkt olämpligt, men känns lite overkill för en 1 fas ugn. Isåfall bör stickproppen kopplas in på den fas som minst sannolikt används för hällar - troligen L3. Men denna gissningslek är ju inte heller så bra.
PS: Norwesco (ja det är ett företag också) säljer föresten ett ROT uttag med Perilex och Schuko i en enhet såg jag.
Schuko är olämpligt för ugn om man bakar mycket (långvarig belastning 16A). Dock lagligt och den gängse lösningen.
Norwesco har väl märkström 20 alt 25 A och är väl främst för spisar och hällar. Fristående ugnar (även i Norge) ska normalt avsäkras 16A (vilket är ett gissel när man ska ROTa kök i Norge). Skulle isåfall vara Norwesco 20A avsäkrat med 16A. Problemet är att det är direkt olämpligt att sätta på Norwesco stickproppen på ugnen då den då kan sättas in något annat uttag som inte är nedsäkrat.
Perilex - tja det är väl inte direkt olämpligt, men känns lite overkill för en 1 fas ugn. Isåfall bör stickproppen kopplas in på den fas som minst sannolikt används för hällar - troligen L3. Men denna gissningslek är ju inte heller så bra.
PS: Norwesco (ja det är ett företag också) säljer föresten ett ROT uttag med Perilex och Schuko i en enhet såg jag.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Ja, fast en fråga man då kan ställa sig är ju om ugnen faktiskt drar 16A. Många ugnar säger ju 13A eller 10A som säkring och då är ju Schuko inte direkt, eller iaf så, problematiskt.Pen skrev:
Jag måste erkänna att jag själv har ugnen i Schuko, men vi har bakmaskin så vi sliter inte ut ugnen. Hällen är däremot fast, för min elektriker vägrade något annat. "Blir bara skit, särskilt om man får något vatten eller spill ner i den..."