Som en del av renoveringen har ny el dragits i stugan och de tidigare ojordade torra rummen (sovrum, vardagsrum) har jordats. Jordfelsbrytare fanns sedan tidigare.
I samband med det undrar jag hur man gör om man vill ha kvar de gamla armaturerna, se bild nedan. De är idag ojordade och sladden liknar mest högtalarkabel.
Kan man byta lamphållaren till en dubbelisolerad med Klass II-kontakt eller måste man på något sätt jorda armaturens metalldelar? Eller är armaturen och lamphållaren att betrakta som dubbelisolerad om man byter till ett sladdställ med inner- och ytterisolering på kabeln, tex denna, men behåller lamphållaren?
I samband med det undrar jag hur man gör om man vill ha kvar de gamla armaturerna, se bild nedan. De är idag ojordade och sladden liknar mest högtalarkabel.
Kan man byta lamphållaren till en dubbelisolerad med Klass II-kontakt eller måste man på något sätt jorda armaturens metalldelar? Eller är armaturen och lamphållaren att betrakta som dubbelisolerad om man byter till ett sladdställ med inner- och ytterisolering på kabeln, tex denna, men behåller lamphållaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Befintlig sladd är troligen redan dubbelisolerad, men det kan vara en god ide att byta till en fräsch av dagens modell. Kanske behöver även lamphållaren bytas ifall den inte är tillräckligt isolerad från chassit eller om lampgängan är förbunden med ena polen i sladden. Vid anslutningen till lamphållaren får man se upp med att de enkelisolerade ledarna inte kommer i kontakt med metallröret som fäster lamphållaren, eller om det går att använda plastnippeln på bild nedan. Detta räcker för att lampan ska anses vara dubbelisolerad.
Bra svar (som vanligt...)! Hur menar du med det du skriver om att lampgängan är förbunden med ena polen i sladden? Det måste den väl vara för att det ska fungera? Hur räknas dubbelisolering - om det som du skriver finns risk för att de enkelisolerade ledarna kommer i kontakt med metallröret, kan man då "dubbla" med tex krympslang?Bo.Siltberg skrev:
Befintlig sladd är troligen redan dubbelisolerad, men det kan vara en god ide att byta till en fräsch av dagens modell. Kanske behöver även lamphållaren bytas ifall den inte är tillräckligt isolerad från chassit eller om lampgängan är förbunden med ena polen i sladden. Vid anslutningen till lamphållaren får man se upp med att de enkelisolerade ledarna inte kommer i kontakt med metallröret som fäster lamphållaren, eller om det går att använda plastnippeln på bild nedan. Detta räcker för att lampan ska anses vara dubbelisolerad.
[bild]
I äldre lamphållare är hela gängan i metall och kopplad till ena polen. Den är då berörbar när man skruvar i lampan. I moderna lamphållare är det en plastgänga och ett kontaktbleck längst ner i hållaren, vilket är bättre.
Man kan lägga på ett lager godkänd krympslang men det är bättre med en kabel hela vägen.
Man kan lägga på ett lager godkänd krympslang men det är bättre med en kabel hela vägen.
Innebär en helgängad lamphållare att kravet på dubbelisolering inte är uppfyllt eller är det mer en rekommendation att byta till en modern variant?tommib skrev:
I äldre lamphållare är hela gängan i metall och kopplad till ena polen. Den är då berörbar när man skruvar i lampan. I moderna lamphållare är det en plastgänga och ett kontaktbleck längst ner i hållaren, vilket är bättre.
Man kan lägga på ett lager godkänd krympslang men det är bättre med en kabel hela vägen.
Klicka här för att svara
