A
De enda relevanta delarna som finns i huset är troligtvis dubbel uppsättning säkringar. Huvudspänningen 230V står ju elverket för i sina gamla transformatorer.

Förresten så håller väl Norge på att fasa ut sitt elsystem till förmån för 400/230

IT-system _i distributionsnätet_ är mig veterligen unikt för Norge. Däremot har TN och TT-system med 127/220V varit mycket vanliga. Sverige har haft det som standard liksom många europeiska länder och Sovjet. Flera länder i mellanöstern och sydamerika har kvar sådana system i olika omfattning. Det blir numera 133/230V i de länder som bytt till 230V.

Att det skulle finnas kvar enstaka platser i Tyskland med det gamla systemet hade jag inte väntat mig, men det är inte på något sätt otänkbart. Som andra redan påpekat är det transformatorn i området som bestämmer vilket spänning det är, inte husets elsystem. Installatören får jobba med det som erbjuds.

Gammel tråd, men jeg har lige målt (analogt) på et af mine udtag i Sverige. Jeg har jord (rød), og 240V mellem fase sort og fase blå, 150V mellem fase grå og fase sort og omkring 425V fase blå og fase grå. Der er nok tale om 400V som mit analoge multimeter viser underligt. Men de 150V virker mærkeligt. Er der nogen som kender til et system der giver det?

Jeg har et udtag magen til (på en selvstændig ledning) og det er helt normalt dansk (jord, sort, sort, brunt, blåt) med de forventede spændinger.

Redigerat:
Jag tror att säkringen till en av faserna i detta uttag har löst ut.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att säkringen till en av faserna i detta uttag har löst ut.
Hmm, jeg har kigget både på tavlen og ved selve måleren og alle sikringer ser ok ud. Men på en eller anden måde virker den sorte leder ikke som at den i sig selv har en særlig høj spænding men dog forbindelse.

Nuvel, jeg burde nok koble det kabel ud, hvis jeg bare kunne finde det i den anden ende (det løber gennem en krybekælder, så at finde den anden ende bliver noget med at prøve at gætte).

Hittade min gamla tråd igen... Mycket riktigt var det ett IT system, för några år sedan lades allt om och vi fick bygga om centralen och plocka ut hälften av säkringarna. Nu har vi helt normalt 400/230 system.

Hade stora problem med att få till dimmers innan omläggningen men nu funkar det som det ska.

Tack för alla svar!

Carl Fredrik

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.