2 680 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Säkring som går i köket :-)
Längs med diskbänken har vi tre st Elko hörnboxar med tre uttag vardera. Till den mittersta boxen är vattenkokaren inkopplad (2000-2400 W) och den bortersta brödrosten (1200-1400 W). Alldeles för ofta händer det att när båda är på samtidigt och brödrosten är klar och hoppar upp så går säkringen. Jag antar att säkringen är för hårt belastad? Är det någon mening att kalla på elektriker dvs kan det vara något annat som är fel som kan behöva åtgärdas eller ska vi bara sluta med att ha båda två på samtidigt?
Bästa svaret
Om vi förutsätter att det hela är säkrat med 10A så måste vattenkokaren vara ensam på scenen när den används. Säkringen går alltså pga överlast när båda apparaterna används, vilket är helt i sin ordning. Så, använd en av apparaterna i taget så kommer det fungera.
En 10A säkring kan belstas med 2300W vid enfas 230V, lätt att räkna ihop effekten på det som ansluts.
En 10A säkring kan belstas med 2300W vid enfas 230V, lätt att räkna ihop effekten på det som ansluts.
Fast vill ni kunna köra allt samtidigt kan ni ju dra fram 3-fas till den gruppen. Med en fas till varje uttag kan ni då ta ut 6900W istället. Är det infällt fram till första uttaget kan det gå smidigt. Det förutsätter att ni har 3-fas in i huset/lägenheten.
Men att låta en elektriker komma för att dra en extra fas till varje uttag kommer resultera i förbannat dyra rostbröd och dyrt kokvatten! 
Så jag hade nog sett mig om efter andra alternativ. Varför inte koka vatten i micron eller på induktionshällen (om ni har en sådan?)
Så jag hade nog sett mig om efter andra alternativ. Varför inte koka vatten i micron eller på induktionshällen (om ni har en sådan?)
Klicka här för att svara